Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

Beolab 4000 gaat niet meer aan. Relais knettert

rated by 0 users
This post has 6 Replies | 1 Follower

jlpmolenaar
Not Ranked
Posts 31
Bronze Member
jlpmolenaar Posted: Tue, Sep 3 2019 6:52 PM
Er is al wel meer over geschreven, maar echt duidelijk wordt het me niet. Mijn Beolab 4000 gaat niet meer aan en het relais knettert een beetje. Ik heb de spanning op de spoel van het relais gemeten en dat was 5 volt. Volgens de service doc moet dit 23 volt zijn. Ik vermoed dat het relais niet stuk is, maar wat dan wel?

Ik neem aan dat het probleem vaker voorkomt en ik hoor graag wat de verdachte componenten zijn zodat ik gericht kan meten en zoeken.
Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member

Welk soort dempmateriaal zit er in de BeoLab 4000? Van dat donkergrijze spul dat helemaal vergaan is tot een plakkerig goedje, of wat direct plakkerig wordt als je het aanraakt?

jlpmolenaar
Not Ranked
Posts 31
Bronze Member
Beide eigenlijk. Het is al in verval gegaan, maar als je het vastpakt dan valt het helemaal in elkaar. Het spul is op een cruciale SMD weerstand van 100ohm terecht gekomen. Hierdoor krijgt het relais onvoldoende spanning om de 230v in te schakelen. Het gaat bij mij dus niet om het Trafo probleem. Het is weerstand R139 van 100 OHM met code 101 die de boel verstiert.
Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder
Beobuddy replied on Tue, Sep 10 2019 3:33 PM

De BL4000 heeft eigenlijk nooit een probleem met de (standby)trafo. Het komt hoogst zelden voor dat deze is doorgebrand. Bij de BL8000 komt het wel een enkele keer voor. Dan wordt het een uitdaging, want de originele zijn niet meer te krijgen.

V.w.b. het weerstandje, dan heb je geluk dat het de rechter variant van de BL4000 betreft. De linker versie heeft het schuim op een andere plaats en geeft over een groter oppervlak meer schade met meer componenten die (preventief) vervangen moeten worden voor een betrouwbare werking. De meest betrouwbare oplossing is dan het gebruik van een reinigingsmiddel in een ultrasoon verwarmde reiniger. Ook met het vervangen van dat ene weerstandje in de rechter is het nog afwachten of dat het enige is. Haarscheurtjes in sporen zijn soms niet met het oog te zien en kunnen alsnog problemen op den duur veroorzaken.

Maar voor nu ben je geholpen Thumbs Up

jlpmolenaar
Not Ranked
Posts 31
Bronze Member
Ik heb vandaag de weerstand R139 van 100ohm vervangen. Alle vereiste spanningen volgens de service manual zijn nu ok. Ik heb ook de spanningsbron van transistor 122 naar R139 doorgelopen en dat was ok. Dat juist R139 kapot gaat is omdat daar continue stroom doorheen gaat om het relais aan te laten trekken als de speaker aan staat. Daar zat bij mij een vieze foamlaag op waardoor de weerstand waarschijnlijk te warm is geworden. Het is een SMD weerstand dus wel lastig te solderen omdat het zo klein is. Gelukkig was deze bij Conrad verkrijgbaar. Bij de dealer heb ik nieuw foam besteld voor beide speakers. De andere nu nog werkende speaker ga ik zsm schoonmaken. Bedankt voor jullie reacties
Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder
Beobuddy replied on Fri, Sep 13 2019 12:15 PM

De weerstand kan de continue stroom prima hebben. Mocht dat niet zo zijn, dan hadden ze wel een eentje genomen die een groter vermogen kan opnemen. Is allemaal te berekenen.

De weerstand heeft een. opgedampte laag koolstof die de weerstand bepaalt. Juist daar zit het probleem. Het foam is verteerd en vreet letterlijk in op die laag en de aanhechting tussen het soldeergedeelte en die laag.

De andere BL4000 heeft meer schade en kan op den duur meer en vreemde klachten teweeg brengen. Juist daarom is het preventief verwijderen, schoonmaken eigenlijk een must. Je kan het resultaat van het invreten zien op de laklaag van de print zelf. Bedenk dan wat het kan doen op de componenten zelf. 

jlpmolenaar
Not Ranked
Posts 31
Bronze Member
Bedankt. Ik had de andere speaker gelijk uitgezet. Ook die ga ik grondig schoonmaken.

Alles schoongemaakt, oud foam verwijderd en nieuw foam er in. Dit is te bestellen bij de Bang & Olufsen dealer voor slechts 10 euro.
Page 1 of 1 (7 items) | RSS