Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

 

Beolab 8000 en buzz/interferentie

rated by 0 users
This post has 3 Replies | 1 Follower

bartman
Not Ranked
Posts 5
OFFLINE
Bronze Member
bartman Posted: Tue, Dec 31 2019 1:06 PM

Hallo, mijn eerste post hier omdat ik een probleem heb :(

ik heb al een jaar een set beolab 8000's. Deze zijn aangesloten op een niet-BO reciever, deze zijn op een denon aangesloten op de pre-out uitgangen.

 

Mijn setup:

Een Denon AVR-3808 waarop al mijn bronnen toekomen:

- Telenet (digitale TV in belgie) via HDMI

- Raspberry Pi als Mediaspeler (netflex ed) via HDMI

- Muziek (Logitech Squeezebox) via spdif optisch

 

Dit gaat dus via de pre-out naar mijn BeoLabs en via een HDMI naar mijn Panasonic plasma-TV.

 

Vroeger had ik de BeoLabs via RCA-RCA aangesloten op hun line in. Geluidskwaliteit was oké (niet 100%, zat een klein zoemetje in). Probleem was vooral dat als er geen geluidsinput was de speakers af en toe opsprongen (lampje groen) om een of andere zoem weer te geven, dan weer uit te springen (lampje rood), aan om te zoemen, .. dit meerdere keren per minuut. Als de reciever aanstaat en vb de muziek gepuazeerd is, dan is er geen brom of vervelend aan/uit springen.

Daarom had ik het plan opgevat om via Powerlink/DIN8 kabels te werken (die hebben een extra massa (klopt dit?) ) en de trigger uitgang van mijn Denon de speakers te laten aan/uit zetten. Dan is het nadeel ook ineens opgelost dat in (heel stille) scenes de luidsprekers uitspringen.

Dit heb ik gedaan met een "Stereo Audio Adapter Kabel, Trigger naar DIN8 Female" van powmascables link en wat generieke DIN8 kabels.

Dit heeft echt perfect gewerkt voor een paar dagen. Nadien kreeg ik een vervelende 7000Hz toon dooreen het geluid (rechts meer dan links).

Als ik (via deze trigger kabel en de powerlink kabels) rechstreeks een bron aansluit (ik heb het getest met mijn squeezebox) dan is de 7000Hz er niet.

Ik heb ook op de versterkte uitgangen een goedkoop passief speakertje gehangen, die heeft ook de 7000Hz storing. Als ik de powerlink uit de Beolabs haal dan heeft de passieve speaker het niet meer. Dus de 7000Hz ontstaat ergens tussen de reciever en de beolabs. Die maken samen die 7000Hz leidt ik daaruit af.

 

Mijn opties zijn: verder zoeken waarvan die 7000Hz komt, ofwel opnieuw (maar met een kwalitatief hoogstaande) RCA naar de link in te gaan en hopen dat ze niet opspringen als er geen geluid is.

 

Iemand een idee of goede raad? Ik word er namelijk helemaal gek van.

Bedankt alvast

bartman
Not Ranked
Posts 5
OFFLINE
Bronze Member
bartman replied on Tue, Dec 31 2019 9:06 PM

Als een mogelijk antwoord van het aan/uit gedrag bij de aansluiting op RCA heb ik het volgende gevonden. 

 

 

 Depending on how the audio card in the PC is designed, many things like this tend to float the ground when the device is turned off, unlike more traditionally designed hifi gear that doesn't do that. This means that when the device is off it's prone to all sorts of noise pickup that's transferred down the line to whatever it's connected to. There's a constant signal so the speakers detect it and never switch to standby.

 

maar hoe kan ik dat oplossen? In de instellingen van de reciever vind ik niets terug.  is er een klein circuitje mbv de trigger mogelijk?

Azdin
Not Ranked
Posts 3
OFFLINE
Bronze Member
Azdin replied on Mon, Feb 8 2021 2:09 PM

Hoi

heb je dit probleem kunnen oplossen ? 
heb namelijk precies hetzelfde probleem van alles geprobeerd maar kom er niet uit .
hopelijk heb jij de oplossing thanks 

bartman
Not Ranked
Posts 5
OFFLINE
Bronze Member
bartman replied on Mon, Feb 8 2021 3:47 PM

hoi - ja en neen.

ik heb de speakers eens helemaal verplaatst en alle kabels losgehaald (uit de 7.1 receiver) en daarna rechstreeks op de output van mijn iPhone gezet. dan had ik zuiver en helder geluid. dus IN de speakers zit geen fout. Ik vermoed dat de audiokabel (hoewel triple shielded) te dicht bij een stroomvoedende kabel loopt. daar moet ik dan nog eens wat gaatjes voor boren in mijn muren

ik heb veel minder intereferentie nu ik de BeoLab 8000's in de hoofdtelefoonaansluiting van mijn receiver steek. Bizar!

ik denk eraan mijn 7.1 receiver weg te doen en meet met optische SPDIF te gaan werken. En dan de Beolab's rechstreeks op een DAC aan te sluiten die van optisch naar (onversterkt) audio pré-out gaat. maar dan moet ik weer wat kosten maken :)

Page 1 of 1 (4 items) | RSS