ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022READ ONLY FORUM
This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022
Hejsa,
Jeg har en BeoMaster 6500 forstærker i stuen, men mangler lyd i mit køkken.
Jeg har mulighed for at trække et kabel på loftet over stuen til køkkenet.
Jeg vil gerne kunne styre lyd så nemt som muligt, samt få information i displayet på BeoLab højttaleren. Meget gerne med min Beolink 1000 fjernbetjening.
Jeg har ikke købt BeoLab 3500 højttaleren endnu, men der er flere gode bud på dba.dk. Så vidt jeg har forstået det er der to forskellige versioner af BeoLab 3500 højttalerne. Er der en bestemt version jeg skal sikre mig at købe, for at få det til at virke?
Hvilket kabel skal jeg bruge og hvilken indgang på min BeoMaster 6500 skal jeg bruge for at få det hele til at virke?
Feks den her til en billige penge:
https://www.dba.dk/hoejttaler-bang-olufsen/id-1062733510/?utm_source=copylink&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_android_share_listing
Fandt efterfølgende denne tråd fra 2012 hvor der er en der har et tilsvarende spørgsmål ser det ud til.
https://archivedforum2.beoworld.org/forums/t/2696.aspx
Længden på det kabel jeg skal bruge, skal være 13-14 meter. Er der et problem med længden på kablet?
HejHvis det er en MCL forbindelse er kabellængden maks 150 meter uden signal expander.Bruges ML er det 400 meter.Spørgsmålet er hvilken version BL 3500 er.MK 1, har MCL og ML.
MK II har Powerlink og ML.
BM 6500 bruger MCL 2 systemet med 2, 3 polede højtalerstik som sættes i speaker 2 stikkene.I den anden ende skal der monteres et 7 polet din stik.Der skal bruges et MCL kabel.
Bruges en beolink 1611 converter kan man bruge ML på BL 3500 og det 7 polet AUX stik på BM 6500.
Mvh/Fritz
Fedt.
Jeg har talt med Steve fra soundsheavenly.com og han er ikke glad for kombinationen af en 3500 og min BM6500, det virker til at han mener at option 4 løsningen når de to systemer er i samme rum, ikke virker tilfredsstillende... Han, har desuden heller ikke stikkene til rådighed til at bygge kablet.
Han forelsår istedet at gå efter BL4000, men det skal være BL3500 løsningen, da højttaleren er pæn og diskret.
Udover Steve, er der så andre steder hvor jeg kan fremskaffe de manglende kabler og evt konverter?
Hvis du ligefrem har et link til hvad jeg skal bruge ville det være rart selvfølgelig.
Har du selv erfaring med BM6500 og BL3500?
Mvh
Anders
Hej Igen
Jeg brugte denne løsning med en BC 9500 i 10 år, BC 9500 er teknisk identisk med BM 6500 hvorefter jeg skiftede til MLKabler og stik køber du på nettet, eller hos en B&O forhandler.. Søg på B&O MCL Kabel med en uden stik.Mvh/Fritz
Det er denne højttaler jeg har kig på:
https://photos.app.goo.gl/rVFZB87ZuRu1t2v4A
Kan man ud fra dette sige om det er en MK1 eller MK2?
Har søgt lidt på nettet, jeg har fundet følgende kabel:https://bbuy.dk/da/mcl-kabler/mcl-kabel-uden-stik.html
Du skriver således:
"BM 6500 bruger MCL 2 systemet med 2, 3 polede højtalerstik som sættes i speaker 2 stikkene.I den anden ende skal der monteres et 7 polet din stik".
Men betyder det så at jeg selv skal til at lodde stik på??? det er jeg desværre ikke dygtig nok til at kunne finde ud af.
Har du erfaringer med nogle forhandlere eller værksteder der er i stand til at udføre den slags arbejde?Flere spørgsmål, mens jeg har fat i dig.
Jævnfør Steve så vil brugen af Beolink 1000 fjernbetjeningen på BM6500 forstærkeren, påvirke BL3500 højttaleren... altså simpelthen slukke for BL3500 højttaleren. Har du oplevet det?
Det kan da ikke være rigtigt at de har lavet et system hvor brugen af den ene dims, får den anden dims til at slukke??
mvh
Uha,
Har lige talt med Best Buy i Frederiksværk... de vil heller ikke anbefale at sætte en BL3500 op i samme lokale som en BM6500... fjernbetjeningen er simpelthen for kraftig, så den vil påvirke næsten uanset hvad....
Øv.
Alternativ mulighed -
Idékatalog - Tryk her.
BL 3500 er en link højtaler.Altså er den placeret i et andet rum end BM6500.Hvis BM 6500 og BL 3500 er i samme rum,Skal BM 6500 være i option 0 eller 1/2 og BL 3500 i option 4.
Hvis BL 3500 og BM 6500 er i forskellige rum.BM 6500 i option 1 eller 2. BL 3500 Option 1, 2, 4.
Hvis BL i option 4, skal der trykkes LINK før kommando. f.eksLINK RADIO , LINK :CD, LINK V.TAPE
Den BL 3500 du skal bruge har type nr.1601.
En B&O forhandler kan levere komplet kabel efter mål mod betaling.
De skal være i samme rum, med ca 6-7 meter imellem hinanden.
Hvad gør det godt for, at sætte BM6500 I option 0, eller 1/2?
Det er en BL3500, model 1601, jeg har udset mig.
Har du evt kendskab til et sted jeg kan læse mere om lige præcis disse to enheder i samme rum?
Hej Sidste først. Det fremgår af brugermanualerne for begge produkter.
Hvis BM 6500 er standalone med BL 3500.A) Hvis BM 6500 har højtalere tilsluttet speaker 1 og BL 3500 Speaker 2.BM 6500 option 1, BL 3500 Option 4B)Hvis BM 6500 IKKE har højtalere tilsluttet speaker 1 og BL 3500 er på Speaker 2.BM 6500 option 0, BL 3500 Option 1:Option 0-1-2-4-5-6 er en opsætning, som afhænger af hvordan man vil bruge BL1000,og hvordan man vil bruge anlægget.
Hvis BM 6500 er stand alone med BL 3500.
Fritz: Hej Sidste først. Det fremgår af brugermanualerne for begge produkter. Hvis BM 6500 er standalone med BL 3500.A) Hvis BM 6500 har højtalere tilsluttet speaker 1 og BL 3500 Speaker 2.BM 6500 option 1, BL 3500 Option 4B)Hvis BM 6500 IKKE har højtalere tilsluttet speaker 1 og BL 3500 er på Speaker 2.BM 6500 option 0, BL 3500 Option 1:Option 0-1-2-4-5-6 er en opsætning, som afhænger af hvordan man vil bruge BL1000,og hvordan man vil bruge anlægget. Mvh/Fritz Hvis BM 6500 er stand alone med BL 3500.
Okay, så det jeg hører dig sige er følgende (og mange tak for hjælpen forresten, jeg værdsætter virkelig at der er flinke mennesker som dig derude i B&O land):
Er ovenstående korrekt forstået?
Afklarende spørgsmål:
Vil jeg så med ovenstående indstillinger kunne slukke for min BL3500 så den ikke afgiver lyd og stadig have lyd via de normale højttalere?
EDIT:
Alt dette stemmer meget godt overens med hvad min lokale B&O mand i Næstved fortæller mig. Han fortæller dog at jeg SKAL have en 1611 converter boks imellem BM6500 og BL3500... han siger at man ikke kan forbinde dem, som du foreslår. Desuden mente min B&O mand at det var option 6 som jeg skulle sætte BL3500 til?... nå, det kan jeg lege med når jeg får fingrene i den.
Jeg har på fornemmelsen at min B&O-mand nok bare ikke vidste at det er mulighed på den måde, men er der egentlig en fordel ved at køre det via MasterLink, som feks også Peter Pan foreslår her i en anden tråd:
Peter Pan:
Jeg faktisk en enkelt Powerlink udgang ledig i min BM6500. Er der en kabelløsning der er mere at foretrække end den anden?
Helt korrekt med de 4 punkter.Slukning BL 3500 tryk først LINK derefter sluk knappen (Rød Prik)
Option 6 er for to separate rum, hvor systemerne ikke kan se hinanden.Og det er faktisk option 5, der skal bruges.
Læst opstillingsvejledningen til BL 3500/LWS 9000
mvh/Fritz
Option 5 ser ud til at henvise til hvis det er et TV man bruger?
Hvis man har TV og BL 3500 i samme rum, skal TV og BL 3500 være i option 5.Det betyder at BL3500 kun reagerer på audio kommandoer f.eks. radio, VTape, CD, og Phone.I option 6 reagerer BL 3500 på alle kommandoer audio og video.Dette bruges, hvis man har et TV og Audio i hovedrummet, som er indbyrdes link forbundet.Herved kan lyd fra videosystemet f.eks sat-radio, musik fra videobundoptageren osv. høres og kontrolleres fra BL 3500.I din opstilling, skal du bruge option 4.Mvh/Fritz
Hej CoachZ
Der findes en opdateret tegning du kan se her -
CoachZ: Fritz: Hej Sidste først. Det fremgår af brugermanualerne for begge produkter. Hvis BM 6500 er standalone med BL 3500.A) Hvis BM 6500 har højtalere tilsluttet speaker 1 og BL 3500 Speaker 2.BM 6500 option 1, BL 3500 Option 4B)Hvis BM 6500 IKKE har højtalere tilsluttet speaker 1 og BL 3500 er på Speaker 2.BM 6500 option 0, BL 3500 Option 1:Option 0-1-2-4-5-6 er en opsætning, som afhænger af hvordan man vil bruge BL1000,og hvordan man vil bruge anlægget. Mvh/Fritz Hvis BM 6500 er stand alone med BL 3500. Okay, så det jeg hører dig sige er følgende (og mange tak for hjælpen forresten, jeg værdsætter virkelig at der er flinke mennesker som dig derude i B&O land): Køb kabler fra B&O forhandler, køb MCL kabel med 2 stk 3 polede højttaler stik i den ene ende og et 7 polet DIN stik i den anden ende. det 7 polede DIN stik skal så i det tilsvarende stik på BL3500 Jeg kan godt have BL3500 og min BM6500 i samme lokale, jeg skal bare sørge for at indstille options korrekt. BM6500 skal være i option 1, da jeg har andre højttalere i Speaker 1. BL3500 i option 4. Her skal jeg bare sørge for at trykke på "LINK" knappen inden jeg trykker på kommandoen, for at kunne bruge BL3500 som modtager.. Hvis jeg ikke trykker på LINK knappen først er det kun min BM6500 der reagerer. Er ovenstående korrekt forstået? Afklarende spørgsmål: Vil jeg så med ovenstående indstillinger kunne slukke for min BL3500 så den ikke afgiver lyd og stadig have lyd via de normale højttalere? EDIT: Alt dette stemmer meget godt overens med hvad min lokale B&O mand i Næstved fortæller mig. Han fortæller dog at jeg SKAL have en 1611 converter boks imellem BM6500 og BL3500... han siger at man ikke kan forbinde dem, som du foreslår. Desuden mente min B&O mand at det var option 6 som jeg skulle sætte BL3500 til?... nå, det kan jeg lege med når jeg får fingrene i den. Jeg har på fornemmelsen at min B&O-mand nok bare ikke vidste at det er mulighed på den måde, men er der egentlig en fordel ved at køre det via MasterLink, som feks også Peter Pan foreslår her i en anden tråd: Peter Pan: Jeg faktisk en enkelt Powerlink udgang ledig i min BM6500. Er der en kabelløsning der er mere at foretrække end den anden?
Løsningen som Peter Pan viser er ikke helt korrekt..... det er ikke et Powerlink kabel der skal bruges mellem BM6500 og converteren men derimod et 7 polet Datalink kabel, powerlink kablet er kun nødvendigt hvis du har et produkt som kan nærbetjenes! Som f.eks Beocenter 9500 eller Beosound 3000 og kun hvis du også har et Beovision i dit setup.
Da systemet har nogen år på bagen er det ikke altid B&0 forhandlerne er helt skarpe på hvordan opsætningen skal udføres.... mange forhandlere er stadig meget kompetente... men jeg synes jævnligt at man både her og på diverse facegrupper ser at der er givet vejledninger fra forhandlere som er direkte forkerte.... jeg kan f.eks ikke se hvor Fritz har givet et råd der”ikke kan lade sig gøre”...
Til Søren og andre.For at undgå forkerte råd og vejledninger, udgav B&O MCL håndbogen samt ML håndbogenalt efter hvilket Link system man brugte.Her er de forskellige opstillinger udførligt beskrevet.MCL systemet blev udviklet omkring 1982 og ML omkring 1990 og fremad.AV integration kom fra 1987 sammen med BL 1000 terminalen.BL 3500 /LWS 9000 var den første Linkhøjtaler som B&O udviklede.Den understøttede BM 3300/3500/4500/5500/6500/7000 samt BC 9000/9500 forberedt til BC Ouverture med ML.Og ja det er rigtig mange år siden. Men det holder stadig.Man kan så meget.. Men som B&O siger, det skal være simpelt og enkelt. Den opstillingen vi taler om her benytter MCL 2 systemet., så vi skal glemme ML systemetså længe man kan få kabler og stik. Hvilket man kan.Mvh/Fritz
har forsøgt at slette det gamle indlæg, men kan ikke.
Fritz: Til Søren og andre.For at undgå forkerte råd og vejledninger, udgav B&O MCL håndbogen samt ML håndbogenalt efter hvilket Link system man brugte.Og ja det er rigtig mange år siden. Men det holder stadig.Man kan så meget.. Men som B&O siger, det skal være simpelt og enkelt. Den opstillingen vi taler om her benytter MCL 2 systemet., så vi skal glemme ML systemetså længe man kan få kabler og stik. Hvilket man kan.Mvh/Fritz
Til Søren og andre.For at undgå forkerte råd og vejledninger, udgav B&O MCL håndbogen samt ML håndbogenalt efter hvilket Link system man brugte.Og ja det er rigtig mange år siden. Men det holder stadig.Man kan så meget.. Men som B&O siger, det skal være simpelt og enkelt. Den opstillingen vi taler om her benytter MCL 2 systemet., så vi skal glemme ML systemetså længe man kan få kabler og stik. Hvilket man kan.Mvh/Fritz
Hej Fritz,
jeg deler lige mit indlæg op i to dele...
Du skriver at vi skal glemme ML systemet til fordel for MCL systemet og det ville jeg umiddelbart også foretrække, men er der alligevel fordele ved at gå ML vejen istedet for MCL vejen?
Som jeg læser det i MasterLink håndbogen, så står der at man i modsætning til MCL får lyd i CD kvalitet... det må jo tilsvarende betyde at lyden er dårligere i MCL systemet. Er MasterLink bemærkelsesværdigt bedre end Master Control Link systemet?
Se nedenstående copy/paste fra håndbogen
Fra MasterLink håndbogen:Master Link som metode til forbindelse har nogle fordele sammenlignet med MCL systemet. Et eksempel herpå er, at mens forbindelsen i hovedrummet tidligere måtte ske med én type kabel (7-polet Datalink - også kendt som Audio Aux Link) og tilslutningen mellem hoved- og link-rum med en anden type kabel (Master Control Link), så anvender Master Link system sig af en bus-type forbindelse, som tager vare på alle sammenkoblinger såvel mellem hovedrummets audio-/videosystem som mellem hoved- og link-rum. En yderligere fordel er den totalt uafhængige lydstyrkeregulering og tonekontrol i alle linkrum, takket være fordelingen af audiosignaler på linieniveau og anvendelsen af effektforstærkere i hvert enkelt linkrum. I modsætning til det tidligere signalfordelingssystem fordeles Master Link signaler som balancerede signaler, hvilket muliggør fordeling af lyd af CDkvalitet, selv med relativt lange kabelafstande. Endelig er det anvendte tilbehør til fordeling blevet forbedret, f.eks. ved lanceringen af et tyndere kabel og nye kabeltermineringsmetoder. Fordelen ved disse forbedringer er primært, at installationen er blevet nemmere og mere elegant. Dette gælder specielt for mindre installationer, f.eks. af en intelligent køkkenhøjttaler, som nu er enkel og hurtig, mens større installationer stadigvæk kræver en del planlægning og kendskab til installationsmetoder - som også denne bogs eksistens antyder.
Et eksempel herpå er, at mens forbindelsen i hovedrummet tidligere måtte ske med én type kabel (7-polet Datalink - også kendt som Audio Aux Link) og tilslutningen mellem hoved- og link-rum med en anden type kabel (Master Control Link), så anvender Master Link system sig af en bus-type forbindelse, som tager vare på alle sammenkoblinger såvel mellem hovedrummets audio-/videosystem som mellem hoved- og link-rum.
En yderligere fordel er den totalt uafhængige lydstyrkeregulering og tonekontrol i alle linkrum, takket være fordelingen af audiosignaler på linieniveau og anvendelsen af effektforstærkere i hvert enkelt linkrum.
I modsætning til det tidligere signalfordelingssystem fordeles Master Link signaler som balancerede signaler, hvilket muliggør fordeling af lyd af CDkvalitet, selv med relativt lange kabelafstande.
Endelig er det anvendte tilbehør til fordeling blevet forbedret, f.eks. ved lanceringen af et tyndere kabel og nye kabeltermineringsmetoder. Fordelen ved disse forbedringer er primært, at installationen er blevet nemmere og mere elegant. Dette gælder specielt for mindre installationer, f.eks. af en intelligent køkkenhøjttaler, som nu er enkel og hurtig, mens større installationer stadigvæk kræver en del planlægning og kendskab til installationsmetoder - som også denne bogs eksistens antyder.
Jeg hæfter mig dog ved at B&O har lavet rigtig godt Hi-Fi i mange år inkl i 1980'erne, så jeg bliver nok ikke skuffet uanset hvad håber jeg.
Inden jeg skriver til en B&O forhandler og beder dem om at lave et kabel til mig, skal jeg lige sikre mig at jeg får bestilt det rigtige kabel.
Jeg mener at jeg skal bruge følgende:
MCL kabel som det her:https://bbuy.dk/da/mcl-kabler/mcl-kabel-uden-stik.html
2 stk 3-benede højttalerstik i den ene ende som dem her:https://bbuy.dk/da/diverse-kabler-stik-og-bokse/din-hojttalerstik-han.html
1 stk 7 benet DIN stik i den anden ende, som det her:https://www.av-connection.dk/?PGr=5494
Er det korrekt antaget?
Jeg vilel i modsætning til Fritz lave det med Masterlink hvis det var mig, jeg er måske lidt farvet da jeg selv anvender et system med bla. En BM7000 og en Beolab 3500, jeg har dog tidligere... tilbage i 90`erne haft et system hvor min 7000 indgik i et MCL system
ulempen ved et MCL system er at signalet tages fra højtalerudgangen og altså efter forstærkeren og derefter “drosles” ned igen til Line niveau i indgangen på BL3500.. det giver et teoretisk tab af kvalitet omend det nok ikke er hørbart, jeg har ikke brugt min 7000 sammen med aktive højtalere i forbindelse med MCL systemet men en at ulemperne ved MCL ihvertfald med passive højtalere var at lydniveauet ikke kunne justeres helt individuelt... det vil sige at det ikke var muligt at spille lavt i hovedrummet og højt i linkrummet
Fordelene ved Masterlink er flere.. hvis du i fremtiden vil tilføje yderligere enheder er bare at splitte Kablet op og køre det ned i de rum der ønsker her kan det sættes direkte i et nyere tv i og , f.eks Beolab2500 har også kun Masterlink.
Fordelen ved MCL er så at det er lettere selv at montere stikkene hvis man har lidt teknisk snilde, man skal dog passe på ikke at kortslutte højtalerudgangene, og man sparer 1611 converteren... den kan dog fås til et par hundrede kroner.Søren
Ja det er korrekt.Og især det 7 polet DIN stik i metal:Skyldes at når du vægmonterer vil et plastik stik kunne "knække"Det problem havde jeg. Det gør metal stikket ikke.Da du har MCL håndbogen, så brug denne. Se side 16 og 21.Du kan ikke høre forskellen i praksis.ML systemet er tabsfri signal og har intet med Line og højtalersignal
Hej SørenHele ideen med den aktive linkhøjtaler var, som du skriver, at løse problemet med lydregulering.Med den aktive linkhøjtaler kan du spille lavt i hovedrum og højt i linkrum.LWS900 BL/3500 har et kredsløb indbygget, som løste dette problem.Et andet problem med ML systemet er, er signalerne er balanceret. Svagheden er samlingerne.Hvis der ikke er 100 % kontakt på samlingerne tabes 50 % af signalet. Det betyder, at den ene kanal spiller halvstyrke i forhold til den anden. Det problem har man ikke i MCL systemet. Her er der lyd eller ikke lyd. Hvis BM/BC systemet har ML indbygget som standard, så skal ML benyttet, helt klart..B&O har direkte meldt ud, at man gøre tingene så simpelt så muligt.Og i denne situation.er det MCL systemet der skal benyttes.
Fritz: Ja det er korrekt.Og især det 7 polet DIN stik i metal:Skyldes at når du vægmonterer vil et plastik stik kunne "knække"Det problem havde jeg. Det gør metal stikket ikke.Da du har MCL håndbogen, så brug denne. Se side 16 og 21.Du kan ikke høre forskellen i praksis.ML systemet er tabsfri signal og har intet med Line og højtalersignal Mvh/Fritz
Har du et forslag til hvem jeg skal tage fat i, som ville kunne bygge dette kabel til mig?
Eller er det noget jeg burde kunne gøre selv med min loddekolbe? Jeg har tidligere rodet med små elmotorer, liPo batterier osv.
Er der et sted jeg kan se hvordan ledningerne skal loddes på de forskellige stik?
Omkring kabler.Hvis du kan lodde selv, se side 4 i MCL håndbogen.(2) Master Control Link CableDin stikket kan være et 8 polet Powerlink stik eller et 7 polet Din stik.Normalt er der skrueterminal på det 3 polet HTstik.Ellers loddes det også.Et B&O værksted kan lave kablet til dig.Jeg lavede mit eget kabel selv.Mvh/Fritz
Det her er et screenshot fra MCL håndbogen...
Er det den korrekte kabelføring?
(det ser ud til at "data shield" ledningen og den grå jord ledning skal på samme ben på det venstre højttaler stik?)
Og på denne måde i DIN stikket?
Jeg henviser til MCL hånbogen fra 05-95Du finder manualen under User & Servicemanuals her på Beoworld.Mvh/Fritz
Hvis det kniber med at finde den rigtige tegning, så er her et link:
http://beotech.beoworld.org/wiring1.htm
Ændringer i mit ønske til systemet...
Jeg vil gerne kunne tilføje flere højttalere til og ikke kun en enkelt i køkkenet, jeg har 2-3 andre lokaler hvor jeg også gerne vil have lyd.
Kan jeg stadig løse det via MCL kabelløsningen, eller skal jeg over til MasterLink og 1611 konverteren for at koble flere højttalere på?
Hej IgenHåber at du fik det til at virke. :)Du kan koble 4 passive enheder på, hvis det samlede kabel er under 150 meter..Så skal du bruge et X-tra kit MCL 2A enhed og passive højtalere.Med aktive enheder kan du koble 16 enheder på.Altså bruge yderlige BL 3500 MK I.Du bruger en samledåse, og forbinder de 7 kabler i samme farve.Ellers er det en Beolink converter 1611, hvis det er til aktive højtalere, samt et Beolink Active kit pr. aktive højtaler sæt.mvh/Fritz
Du bliver nødt til at skære det endnu mere ud i pap for mig tror jeg.
Først skulle jeg måske lige præcisere mit ønske.
Det skal være BL3500 højttaleren der bruges.
Som jeg læser det du skriver, så behøver jeg ikke 1611 konverteren, men kan blive ved med at bruge MCL kabel løsningen, så længe jeg bruger en samledåse, som feks denne her?
https://www.av-connection.dk/?PNo=BO-MLJB4W
Er det korrekt forstået?
Hej IgenNej den samledåse skal du ikke bruge: Det er til ML systemet.Du ska bruge en alm samledåse https://www.harald-nyborg.dk/search?q=samled%C3%A5seSamt en række samlemuffer eller klemrækker 7 stk.https://www.harald-nyborg.dk/produkter/el-og-belysning/el-installation/samlemufferDu samler MCL kablerne således: http://beotech.beoworld.org/wiring1.htmHer ses de 7 ledninger med farve, som skal ind i klemrækken eller mufferne.Anbefaler at du fortinder (Lodder) enderne inden de således at de er lette at samle i mufferne.Du kan også bruge rørtyller, hvis du har dette.
Da du vil bruge BL 3500 kan du bruge op til 16 enheder.Og husk, at hvis BL 3500 ikke kan se BM 6500, vælger du option 2 eller option 6 på BL3500,da de fysisk er placeret i et andet rum. f.eks soveværelse osv.mvh/Fritz
Og her er den originale fra B&O.http://beotech.beoworld.org/accessories32.htm