Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

 

Comhem TV modul HD - fungerar den i BV11?

rated by 0 users
This post has 16 Replies | 4 Followers

rob08
Top 500 Contributor
Posts 209
OFFLINE
Bronze Member
rob08 Posted: Tue, Jan 15 2013 10:36 AM

Bor i Stockholm och har Comhem som leverantör. Använder just nu en separat box men har beställt en BV11 och vill slippa den externa boxen. Fungerar HD TV modulen bra med BV11?

Rikard
Top 500 Contributor
Sweden
Posts 218
OFFLINE
Bronze Member
Rikard replied on Tue, Jan 15 2013 10:15 PM

Butiken bör ha koll på om ca modulen fungerar i BV11. Om den inte gör det kan du ha separat box som du styr med puc koder. Jag valde bort inbyggd box i min nya tv då jag tror att det kommer att hända mycket i dom olika systemen - enklare att byta box.. Jag har min box undangömd och styr den via puc med mina B&O fjärrar. Funkar riktigt bra.

Rikard
Top 500 Contributor
Sweden
Posts 218
OFFLINE
Bronze Member
Rikard replied on Tue, Jan 15 2013 10:16 PM

Butiken bör ha koll på om ca modulen fungerar i BV11. Om den inte gör det kan du ha separat box som du styr med puc koder. Jag valde bort inbyggd box i min nya tv då jag tror att det kommer att hända mycket i dom olika systemen - enklare att byta box.. Jag har min box undangömd och styr den via puc med mina B&O fjärrar. Funkar riktigt bra.

Style
Not Ranked
Posts 14
OFFLINE
Bronze Member
Style replied on Wed, Jan 16 2013 10:24 AM
Jag har comhem-modul i min bv10. Funkar jättebra. OBS att du måste ringa comhems kundtjänst och ange serienumret på modulen o på kortet så att dessa paras.
Christer
Not Ranked
Umeå
Posts 7
OFFLINE
Bronze Member
Christer replied on Wed, Jan 16 2013 11:53 AM

Det funkar. Tog med min Conaxmodul och mitt Comhem kort till en handlare för att kolla just detta.

Kan dock vara problem med ljud sync på HD kanaler. Jag har en BV10 hemma som inte syncar ljudet på alla kanaler.

Har även en Humax kopplad till en BV7-40 och där funkar ljudet perfekt.

Har fått det förklarat som att Comhem har satsat mer på bredband än på TV och därför minskat bandbredden på TV.

Comhem kör ju "3 hål i väggen"

Den BV 11 jag provade såg dock ut att synca ljudet. Kollade dock inte TV4 HD som jag har mest problem med.

rob08
Top 500 Contributor
Posts 209
OFFLINE
Bronze Member
rob08 replied on Wed, Jan 16 2013 12:40 PM

Tack för alla svar. Låter ju bra att det funkar. Blir ju alltid lite smidigare om man slipper en extern box och tillhörande kablar. Får hoppas att ljudsyncet inte är ngt problem. Jag återkommer när jag provat själv hemma - får tv om 2 veckor

Style
Not Ranked
Posts 14
OFFLINE
Bronze Member
Style replied on Wed, Jan 16 2013 6:37 PM
Jag har också problem med TV4 HD. Alla andra HD-kanaler funkar. Tror att de sänder ljudspåret alltför osynkat. Enligt Nordig DVB-spec kan ljudet komma upp till 5 sekunder sent. Detta kräver att man buffrar 5 sekunder vilket många inte gör då zap-tiderna blir alldeles för långa, alternativt att man tänder kanalen med ljudet i osynk och sen synkar upp efter hand. BO hanterar uppenbarligen inte alls det här problemet. Borde bugganmälas
henrik
Top 200 Contributor
Sweden
Posts 458
OFFLINE
Bronze Member
henrik replied on Wed, Jan 16 2013 7:15 PM

Christer:
Har fått det förklarat som att Comhem har satsat mer på bredband än på TV och därför minskat bandbredden på TV.

Det stämmer tackolov inte. Smile Com Hem har fortfarande plats för fler kanaler i sitt nät, och de sänker inte bandbredden i någon kanal utan sänder vidare kanalerna i samma kvalitet som de tar emot dem.

Usch, det låter irriterande med osynken! Själv använder jag externa boxar och har sluppit problemet, men det vore smidigt med en integrerad lösning.

Utvecklingen tycks gå mot en lösning med de bästa från båda världarna - det finns ett kommunikationsgränssnitt som möjliggör att man använder en extern box vald efter sina egna önskemål, men styr den via tevens användargränssnitt. Med andra ord: man får den interna lösningens fördel med tv-integrerat UI, men med den externa boxens kompetens.

rob08
Top 500 Contributor
Posts 209
OFFLINE
Bronze Member
rob08 replied on Sat, Jan 26 2013 6:00 PM

Fick BV11:an i fredags och kan meddela att HD modulen funkar bra, förutom just för TV4 HD som ni nämnt. Jag får bild med inget ljud alls. Kommer upp info på tvn som säger "kan ej avkoda".

Finns det någon lösning? Har mejlat Comhems support, men har väl inga större förhoppningar att de kommer ändra eller fixa något på deras kant

rob08
Top 500 Contributor
Posts 209
OFFLINE
Bronze Member
rob08 replied on Sat, Jan 26 2013 6:01 PM

[edit] dubbelpost

rob08
Top 500 Contributor
Posts 209
OFFLINE
Bronze Member
rob08 replied on Mon, Jan 28 2013 10:37 AM

Återkopplar - tro det eller ej, men det var faktiskt comhem som strulade med ljudet. Nu funkar alla kanaler perfekt med både bild och ljud!

Christer
Not Ranked
Umeå
Posts 7
OFFLINE
Bronze Member
Christer replied on Thu, Jan 31 2013 12:05 PM

Hur löste Comhem detta? :)

talisman
Not Ranked
Sweden
Posts 54
OFFLINE
Bronze Member
talisman replied on Thu, Jan 31 2013 7:31 PM

Jag har fortfarande problem med att ljud och bild inte är synk på TV4 HD. Via min Beovision 4 Tv. Hur löste Comhem dina problem ?

talisman
Not Ranked
Sweden
Posts 54
OFFLINE
Bronze Member
talisman replied on Thu, Jan 31 2013 7:31 PM

.

talisman
Not Ranked
Sweden
Posts 54
OFFLINE
Bronze Member
talisman replied on Thu, Jan 31 2013 7:31 PM

.

rob08
Top 500 Contributor
Posts 209
OFFLINE
Bronze Member
rob08 replied on Fri, Feb 1 2013 2:17 PM

Jag hari nte märkt några problem med osync på TV4 HD - mitt problem var att det bara var bild men inget ljud alls. Jag skickade in en vanlig felanmälan via deras hemsida och dagen efter fick jag ett mejl som sa att problemet var löst

ajbosarp
Not Ranked
Posts 1
OFFLINE
Bronze Member

Hej,

Jag har också problem med osync på ljudet på TV4 HD på min BV 10 40" från 2012.

Har varit i kontakt med återförsäljaren som hittills inte lyckats komma fram till någon lösning. Det ryktas däremot om att det finns användare som lyckats bli av med felet men inget som man har kunnat återupprepa. Com hem har heller inte kunnat hjälpa mig.

Någon som har hört något nytt kring detta?

 

Page 1 of 1 (17 items) | RSS