Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

Beosound 9000 met 4x Beolab 6000 - bekabelingsvraag

rated by 0 users
This post has 6 Replies | 1 Follower

hanhoo
Not Ranked
Posts 3
Bronze Member
hanhoo Posted: Mon, Dec 14 2020 3:35 PM

Ik ben de gelukkige die een Beosound 9000 en 4 stuks Beolab 6000 heeft kunnen bemachtigen voor een zacht prijsje. De bestaande kabels zijn compleet verknipt met verwijderen en nu ben ik aan het puzzelen hoe ik dit netjes kan aansluiten middels bestaande leidingen in de wanden van de ruimte.

Ik heb 2 vraagje:

1.  Kun je de Powerlink kabels (net zo als de splitterkabels) ongestraft lassen over 4 speakers?

Zo ja, vind ik het netter om RJ45 wall-outlets te gebruiken. Ik denk dus die overgangskabels van RJ45=>Powerlink daarbij te gebruiken.

2. Welke pinnen van de RJ45 kabel zou ik dan minimaal aan elkaar moeten lassen?

Onderstaand een plaatje om het te verduidelijken. Bedankt alvast.

https://ibb.co/xSV6kCj

Johan
Top 200 Contributor
Bolsward, NL
Posts 450
Gold Member
Johan replied on Mon, Dec 14 2020 5:25 PM

Hoi, welkom, en gefeliciteerd met je aanwinst!

Hier: https://beointegration.com/uploaded/EN-BeoLink-handbook-v1-9.pdf kun je alles vinden voor je bekabelingsvraagstuk.

Je kunt de BeoLabs zonder problemen 2 bij 2 aansturen. Het zal dan een soort dubbel stereo blijven, geen surround natuurlijk.

Let er wel op om cat7 sftp te gebruiken (staat ook in het handboek).

Laat je weten hoe je het aanpakt?

Groet, Johan

Johan
Top 200 Contributor
Bolsward, NL
Posts 450
Gold Member
Johan replied on Mon, Dec 14 2020 6:43 PM

Ik heb net ook je schets bekeken - als je elke speaker een aparte kabel geeft staat niets je in de weg om ooit een surround sound set-up te maken met dezelfde bekabeling. Yes - thumbs up

hanhoo
Not Ranked
Posts 3
Bronze Member
hanhoo replied on Mon, Dec 14 2020 7:33 PM

Ik wilde CAT6a F/FTP gebruiken met bijbehorend schakelmateriaal. De grootste afstand is een meter of 10. De luidspreker komt dan op 0,5m van de wanddoos.

Het betreft 2x Beolab 6000 in de serre en 2x Beolab 6000 in de woonkamer, beiden in stereo. Van een surroundpaar is dus geen sprake.

Even voor mijn beeld:

1. Ik kan dus ongestraft de aders bij elkaar lassen en door de L/R schakeling mijn stereoparen maken? Verschillende zones zijn niet nodig, gelijk volume is prima.

2. Welke RJ45 aders moet ik dan lassen? Ik ga ervan uit dat ik ze niet alle 8 nodig heb. In de oude kabels zie ik maar 4 aders.

Even voordat ik ik weet niet hoeveel pagina's aan documentatie moet doorlopen. De las wil ik of solderen met krimpkous in de 3voudige doos of met Wago klemmen maken.

Wederom bedankt.

Johan
Top 200 Contributor
Bolsward, NL
Posts 450
Gold Member
Johan replied on Mon, Dec 14 2020 8:44 PM

Hoi, in de rj45 wall outlets kun je prima 2 aders per pin punchen, scheelt in het lassen. Ik zou bij de BeoSound 9000 een dubbele wall outlet maken, in elk van de twee punten 2 ethernet kabels punchen. Je moet dan twee PowerLink kabels van de BS9000 naar de dubbele rj45 leiden maar hoeft niets te lassen.

Ik zou sowieso de afgeschermde ethernet kabel volledig aansluiten op de wall outlets volgens B&O spec.(568B).

De Powerlink kabels met 4 aders zijn de Mk1 met signal L (brown), signal R (green), signal ground (shield) en speaker on (yellow). Zie blz. 101.

In de rj45 stekker van de powerlink kabel zit op pin:

3 signal ground

4 speaker on

6 signal R

7 signal ground

8 signal L

Succes! Johan

hanhoo
Not Ranked
Posts 3
Bronze Member
hanhoo replied on Mon, Dec 14 2020 8:52 PM

Geweldig! Ik was mogelijk van plan idd de Beosound op een dubbele wallet te maken en ga ik dus nu ook doen. Big Smile

Thanks voor de pinout. Dit gaat lukken.

Johan
Top 200 Contributor
Bolsward, NL
Posts 450
Gold Member
Johan replied on Mon, Dec 14 2020 9:05 PM

Yes - thumbs up

Ik heb gekozen voor Cat7 S/FTP kabel zoals B&O voorschrijft met Cat6 shielded outlets. Als je ooit modernere B&O speakers met IcePower versterkers aanschaft heb je die nodig (plus mk2 of mk3 Powerlink kabels trouwens). Het beovirus stopt nooit :-).

Page 1 of 1 (7 items) | RSS