Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

 

Alternatief voor Playmaker

rated by 0 users
This post has 3 Replies | 1 Follower

hermanVB
Not Ranked
Posts 2
OFFLINE
Bronze Member
hermanVB Posted: Mon, Mar 22 2021 7:09 PM

Kan iemand mij zeggen of er een alternatief bestaat voor playmaker of kan ik deze nog ergens kopen?

Ik zoek een systeem om rechtstreeks op Penta MKIII active speakers te kunnen streamen.
De Beocenter 9500 die wij nu gebruiken willen wij graag vervangen.
FM binnenkort uit de ether en CD werkt niet meer optimaal.

tuttivini
Top 500 Contributor
Posts 186
OFFLINE
Bronze Member
tuttivini replied on Tue, Mar 23 2021 2:18 PM

Je kan hier rechtstreeks een Google Chromecast AUDIO (dus niet de hdmi-beeld-versie) op aan sluiten.
Zo kan je rechtstreeks zaken als TuneIn en Spotify naar je Beolabs casten en het volume regelen.

Heb ik zelf ook in onze keuken: Chromecast audio via jack naar 2x rca op beolabs (6000) aangesloten.
Via onze telefoons en tablets kunnen we alles naar de speakers casten.

Nog mooier: We hebben ook ene Google Home Mini speaker.
Die heb ik zo ingesteld dat alle audio signalen direct naar de Chromecast Audio gestuurd moet worden.

Als ik met mijn stem vraag: 'hey google, vertel me het nieuws' dan lees hij netjes via de Beolab speakers het ANP nieuws op.
Als ik met mijn stem vraag: 'hey google, speel skyradio' dan gaan de beolabs automatisch aan en speelt direct het verzochte radiostation (digitaal via TuneIn.
Als ik met mijn stem vraag: 'hey google, zet volume in keuken op 10%' dan spelen de beolabs direct op dat verzochte volume. Uiteraard kan je ook in plaats van procenten vragen om 'harder' of 'zachter'. 
De mogelijkheden zijn eindeloos.
Alles kan uiteraard ook via de Google Home app ipv met stem.

Een andere optie: Een Sonos Connect of Sonos Port rechtsreeks op de Beolabs.
Dan maak je gebruik van het vriendelijk te bedienen Sonos ecosysteem.

Nog een optie: Een B&O essence mk2  kopen

Nog een optie: Een B&O Core kopen

De aangedragen oplossingen zijn gelijk gesorteerd qua prijs van laag naar hoog en al dit soort producten zijn ook leuk tweedehands te vinden...

De B&O Playmaker is idd ook een geweldig apparaat, maar wordt erg schaars/moeilijk te krijgen.
Ik heb hem zelf in mijn woonkamer: Rechtstreeks via een spdif>rca converter op mijn TV aangesloten
Op de Playmaker zitten twee Beolab 8000's.
Zodra ik tv aan zet, springt Playmaker automatisch op juiste spdif input en springen beolabs aan.
Volume regel ik via een BEO4. Super fijn, want met die afstandsbediening hoef je natuurlijk niet te richten.
Streamen kan er ook mee via DLNA en Airplay (iphones en ipad in huis).

Mijn Playmaker komt binnenkort in de verkoop ivm overgang naar een 5.1 surround decoder opstelling.

hermanVB
Not Ranked
Posts 2
OFFLINE
Bronze Member
hermanVB replied on Tue, Mar 23 2021 5:47 PM

Bedankt voor het uitvoerige antwoord. Ik ga het allemaal even rustig bekijken. Eerste opmerking is al hoe ik beide Penta speakers dan aansluit als die een einde van mekaar staan opgesteld? En hoe zet ik de speakers dan aan/uit? Kan dat rechtstreeks met remote control zonder de Beocenter te gebruiken? Moet ik dan nog een powerlink kabel tussen de speakers gebruiken? We starten binnenkort met een renovatie thuis en ik heb nog mogelijkheid kabels in muren te trekken.

tuttivini
Top 500 Contributor
Posts 186
OFFLINE
Bronze Member
tuttivini replied on Tue, Mar 23 2021 6:43 PM

De Beide Penta speakers hebben naast de Powerlink DIN aansluitingen (die B&O gebruikt) ook tulp (RCA) lijningangen: 
http://www.beolabpenta.nl/images/ii18j0vvk7.jpg

Die ga je gebruiken als je kiest voor bijv een Chromecast Audio.
Hoe je het precies aansluit kan je beter even lezen in een ander topic waar het al helemaal netjes in het Engels uitgelegd wordt:
https://archivedforum2.beoworld.org/forums/p/37932/288960.aspx

De tulp (RCA) ingangen zijn auto-sensing. Dus als er audio afgespeeld wordt schakelen de speakers automatisch in. Als de muziek uit staat, schakelen ze na circa 2 minuten automatisch weer uit.

De powerlink kabels komen dus te vervallen en je gaat 'gewone' RCA-kabels gebruiken.
Als je kan, zou je de powerlink kabels natuurlijk kunnen laten liggen. Je weet nooit wat voor moois je later alsnog van B&O zelf wil aansluiten...

Overigens gaan de schermpjes op je Penta's niet meer werken met alle genoemde producten...

PS: Ik zie op dit moment een B&O Playmaker op marktplaats voor erg weinig staan.
Als je die koopt hoef je alleen een RJ45 (nieuwe aansluitingstype van moderne beolabs) naar Powerlink verloop te kopen en kan je alles zo aansluiten:
https://media.s-bol.com/mpY6PJKVLY9/550x346.jpg

Je kan dan via Airplay streamen. Moet je dus wel Apple tablets en/of telefoons hebben (en eventueel een losse Beo afstandsbediening zodat je ook nog oldskool volume kan regelen).
Wil je android gebruiken en/of Spotify Connect, dan is zo'n Chromecast Audio een betere optie.

 

Page 1 of 1 (4 items) | RSS