ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022READ ONLY FORUM
This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022
Beste mensen, ik ben aan het zoeken wat de ideale kijkhoogte is voor een BV 10-40. Ik gebruik hem aan de muur met een scharnierende beugel.
De kijkhoogte met een voet is denk ik 70cm. maar als ik dat aan de muur doe lijkt het wel of de TV op de plint staat.
Vandaar de vraag, hoe hoog hangt de TV bij anderen?
Ik meet de kijkhoogte vanaf het midden van het scherm.
Hallo Sibrand,
Ik heb onlangs ook mijn TV aan de muur gehangen en een beetje gegoogled. Belangrijk is de hoogte van je ogen in de meest gewenste kijkpositie. De vuistregel voor het ophangen van de tv-beugel is dat de ogen zich op 1/3e van de bovenkant van het scherm moeten bevinden. De overige 2/3e van het scherm bevinden zich onder de kijkhoogte van de ogen.
Succes!
Johan
Johan:Hallo Sibrand, Ik heb onlangs ook mijn TV aan de muur gehangen en een beetje gegoogled. Belangrijk is de hoogte van je ogen in de meest gewenste kijkpositie. De vuistregel voor het ophangen van de tv-beugel is dat de ogen zich op 1/3e van de bovenkant van het scherm moeten bevinden. De overige 2/3e van het scherm bevinden zich onder de kijkhoogte van de ogen. Succes! Johan
NB: mensen zijn uit gewoonte gewend bij het voor zich uit kijkend, naar beneden te kijken. Er zijn maar weinigen die sterren-starend de dag doorbrengen. Daarom snap ik niet dat men de tv boven de openhaard hangt.
ik heb de onderzijde van m'n BV11-46 20cm boven de vloer hangen.
In ieder geval mijn dank voor de reacties. Inderdaad is omhoog kijken geen optie, maar naar de vloer staren is ook zo wat. Die 1/3, 2/3 verhouding had ik kunnen bedenken, dat is ook de verdeling bij foto's.
Ik zou hem hoger hangen dan 20 Cm.
Zou hem op 50 a 60 cm zetten.
Want als je kijkt van uit de bank, dan zit je al een beetje naar achteren met je hoofd.
Dat kijkt gewoon veel prettiger
Sibrand:In ieder geval mijn dank voor de reacties. Inderdaad is omhoog kijken geen optie, maar naar de vloer staren is ook zo wat. Die 1/3, 2/3 verhouding had ik kunnen bedenken, dat is ook de verdeling bij foto's.
Bij mij zit het beeld op 85.
Kijkt perfect, zit je niet elke keer met een knik in je nek.
koning:Bij mij zit het beeld op 85. Kijkt perfect, zit je niet elke keer met een knik in je nek.
Volgens Johan voorgestelde regel, hangt mijn tv te laag, maar die van jou te hoog, tenminste als je op "normale" zithoogte zit en zelf een "gemiddelde" lengte hebt
Trouwens kijk je naar de verschillende B&o standaards, dan voldoet dit niet aan Johan's stelregel, de tv's staan in het algemeen lager!