ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022READ ONLY FORUM
This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022
Beste Allemaal,
Ik heb een beocenter 2500 gekocht waarvan o.a. de laser of de print niet goed is...
Als ik er een cd in doe draait hij wel maar je hoort niets, eerst maakte hij wel geluid , maar maar iets van 30 seconden en toen was die stil.
Nu draait hij dus wel , maar maakt geen geluid en de lazer maakt na ongeveer 20 seconden ook rare geluiden...
Weet iemand (Blackrix ?!) wat het kan zijn ?
De print of de laser ?
Op de print zijn alle draadbruggen goed en de weerstanden hebben ook allemaal nog een goede waarde (is nagemeten !)
Alvast bedankt !
Groetjes,
Salvador
Welke laser zit er in?
@Beofan53
de laser is al schoongemaakt, een defecte laser zou kunnen , maar het is toch vreemd dat hij het eerst eventjes heeft gedaan ...
@Blackrix
Een kromme laser CDM4 ;)
Begin maar eens met het doorsolderen van de CD-print, dan vooral de IC's (ook SMD) en de massabruggen die beide kanten van de print met elkaar verbinden.
Helaas, net alle IC's doorgesoldeerd , ook de condensatoren en weerstanden nog even doorgesoldeerd, evenals de draadbruggen...
Zou het dan toch de laser zijn ?
of zijn er componenten op de CD print kapot ?
Tsja, dat is zo van afstand niet te zeggen. Ik ben bang dat je delen zal moeten gaan wisselen om erachter te komen of het de laserunit of de print is.
Helaas, de print gewisseld met een andere 2500 en de laser heeft nog steeds hetzelfde probleem !
Laser is dus goed gebruikt :) en heb een vervangende CDM4 laser gevonden :)
Nogmaals bedankt Blackrix !
Helaas , maar helaas, andere laser erin , en een ander probleem wat er op lijkt ...
Het eerste nummer speelde hij goed af , maar toen ik naar nummer 2 zapte ging deze met pauzes verder ... dus ik doe standby ... druk op cd en hij laat keurig nummer 1 zien en draait gewoon netjes en schakelt ook goed tussen de nummers, maar je hoort niets (alleen een soort van lichte digitale ruis) (ik gebruik nu een hoofdtelefoon als test, radio werkt gewoon goed) , dat zou dus betekenen dat de print toch niet goed is !
Weet iemand wat ik op de print zou moeten vervangen ? en of het vervangbaar is ?
Da's een kwestie van zoeken en meten.heb je overigens ook de CD- motor vervangen of alleen de laser?
De weerstanden en draadbruggen zijn goed ...
Dan blijven alleen nog de IC's en de condensatoren over...
Maar hoe meet ik de condensatoren ?
Ik heb maar een simpele multimeter (deze: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/124403/VOLTCRAFT-VC170-Digital-Multimeter-VC100-Serie-4000-counts-CAT-III-250-V)
Ik heb de gehele laser unit vervangen , dus met motor , laser houder en laser en al ...
Je zal aan de hand van het schema moeten gaan meten waar het mis gaat. Zijn om te beginnen wel alle voedingsspanningen aanwezig?
Als ik onderaan de print op de één na onderste grote ic lichtjes druk (dus aan de binnenzijde) en aan dat zilvere component zit (vrij hoog en er staat X1 bij) met beide philips erop doet het geluid het wel ...
Ook als je de printplaat schud dan werkt het eventjes ...
Ik heb bovengenoemd IC en dat zilvere ''X1'' component al drie keer doorgesoldeerd , ligt het echt wel hieraan en zoja is het nog te vervangen ?
Het schema voor de CD unit is mij te onduidelijk , dus ik kan niet precies zien wat waar zit (de rest van schema's is voor mij duidelijk)
voorzichtig met bv achterkant van een tandenborstel (= plastic) tikken/drukken op de print, zo een beetje een evt rotte soldering lokaliseren.
Of al dan niet met vergrootglas flink door solderen, zelfs (juist) de smd componenten willen wel eens los laten (zie je bijna niet).
Dankjewel,
Ga ik gelijk proberen , ik heb trouwens nog niets van de smd's echt goed doorgesoldeerd...
Er is nog hoop ..
Paul,
Super !
Met rustig tikken met een tandenborstel één voor één op de componentjes kwam ik uit op een diode en een paar smd IC's die ik over het hoofd had gezien !
Heb ze doorgesoldeerd en de cd werkt weer als nieuw !
Ook dank aan Blackrix voor het wijzen op de IC's !
Zat ik er toch niet ver naast. Ik controleer dit soort printen meestal onder een microscoop om dergelijke fouten te vinden.