Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

Beomaster 6500 geen stand-by led

rated by 0 users
This post has 12 Replies | 0 Followers

Leonardo
Not Ranked
Posts 6
Bronze Member
Leonardo Posted: Wed, Apr 3 2013 8:58 PM

Hallo Allemaal,

Wie kan mij een beetje op weg helpen. Ik heb een Beomaster 6500 die nadat ik deze aansloot enkele minuten heeft gespeeld. Ik heb tijdens het spelen met een beolink 7000 nog de datum en tijd ingesteld. Tijdens dit vastleggen knipperde de stand-by led, dit is mogelijk normaal. Twee weg communicatie bestond toen nog.

Ineens stopte de bm met het geven van geluid en het standby-ledje is uit. Ik heb de kap eraf gehaald en zie dat bij het in steken van de stekker beide relais aan schakelen. Ik dacht de oorzaak te hebben gevonden in de lithium batterij die nog maar 0,9 volt gaf. Heb deze vervangen maar dat bracht geen leven. 

De trafo hoor je licht brommen en geeft ook voltage het koelelement achterop wordt lichtjes warm.

2 weg communicatie is er niet meer

Wie heeft tips?

bvd Lennaert

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member

Hallo Lennaert,

Eerste vraag: Hoe technisch ben je? 

Leonardo
Not Ranked
Posts 6
Bronze Member

Hoi Blackrix, op elektronica gebied een heel klein beetje. Verder schroeven, solderen en doormeten lukt wel. Misschien componenten/pcb uitwisselen

Heb je enig idee wat het zou kunnen zijn?

gr.

Leonardo
Not Ranked
Posts 6
Bronze Member

Hoi Blackrix, op elektronica gebied een heel klein beetje. Verder schroeven, solderen en doormeten lukt wel. Misschien componenten/pcb uitwisselen

Heb je enig idee wat het zou kunnen zijn?

gr.

BeoHut
Top 200 Contributor
Posts 482
Bronze Member
BeoHut replied on Thu, Apr 4 2013 9:11 AM
Leonardo,

Ik had destijds hetzelfde probleem met mijn BM7000.

De oorzaak bleek een defecte voeding te zijn. Enkele componenten en voedingsbrug zijn vervangen door de reparateur. Daarna speelde de BM7000 weer als vanouds. Kijk voor de zekerheid dus even de voedingscomponenten na. Succes met de reparatie!
Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder
Beobuddy replied on Thu, Apr 4 2013 12:56 PM

De BM7000 heeft wat zwakke punten in de voeding die eigenlijk even moeten worden aangepakt.

Juist als de master enige tijd heeft gespeeld en wat warmte heeft ontwikkeld zijn er een paar condensatoren die het dan opgeven

Maar vervanging van die condensatoren geeft niet de garantie dat hij weer speelt. Slechte soldeerpunten zijn er ook nog genoeg. En dan nog de relais die ongetwijfeld zwart geblakerd zijn van binnen. Dus genoeg om te onderzoeken.

De led van de 7000 gaat pas branden als er een opstartprocedure door de microprocessor is doorlopen. Dat de relais direct klikken bij het aansluiten staat los van het juist werken van die microprocessor. uiteraard stuurt die de relais wel aan, maar in eerste instantie klikken die relais altijd.

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member

Begin eerst met de controle of alle voedingsspanningen wel aanwezig zijn in de BeoMaster. 

Leonardo
Not Ranked
Posts 6
Bronze Member

Bedankt allemaal voor de tips. Ik ga maar eens beginnen met de condensatoren, de twee grote liggende en de kleine verticale, ernaast te vervangen. En vervang gelijk de AEG gelijkrichter.

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder

Eer je gaat beginnen met lukraak componenten te vervangen, zou ik zoals eerder aangegeven eerst maar eens meten.

Dus zijn voedingen aanwezig( zekeringen wel heel?), is de zekering op het microprocessorbordje nog heel? Is die stuk, is die zener er achter waarschijnlijk ook stuk.

Die condensatoren zijn belangrijk, maar eerst meten. Als je namelijk een niet werkend microprocessorbordje hebt, dan ben je nog wel even bezig om die op de rit te krijgen en dan is het zonde als je componenten vervangen hebt, dus kosten gemaakt hebt, terwijl de vraag is of de master nog wel wil lopen.

Pas als je zeker bent dat die werkt, dan pas heeft vervanging van al die andere componenten zin.

Overigens is een master altijd wel weer op de rit te krijgen, maar de vraag is ook, tegen welke prijs...

Leonardo
Not Ranked
Posts 6
Bronze Member

Voedingen lijken ok. Zekeringen ook allemaal heel. Afwachten wat nieuwe componenten gaan doen.

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder

Heb je dat zwarte ronde potje (zekering) op de upc board gecontroleerd?

Leonardo
Not Ranked
Posts 6
Bronze Member

Die heb ik doorgemeten. Was ok. Andere glaszekeringen ook doorgemeten. Die grote condensatoren vertrouw ik niet.

Op een las ik 90 volt af en die ander niks. Ik heb daarbij de zwarte voeler op de samengesoldeerde polen gehouden en de rode om en om op de andere polen.

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member

De grote condensatoren zijn voor het afvlakken van de voeding van de eindtrappen, niet voor de processor.

Page 1 of 1 (13 items) | RSS