Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

LC2 Problemen...

rated by 0 users
This post has 27 Replies | 0 Followers

BayernTechnik
Top 500 Contributor
Germany
Posts 291
Bronze Member
BayernTechnik Posted: Thu, May 2 2013 10:30 PM

Hallo Allemaal !

Ik heb op marktplaats een LC2 gekocht (gebruikt)...

In de advertentie stond dat alles uitstekend werkt....  maarja Marktplaats ... je weet het maar nooit !

Eenmaal toen ik de LC2 had aangesloten tussen de lamp en de gewone schakelaar van mijn slaapkamer laat hij als je de gewone schakelaar aanzet rustig de lampen (2x spot 35W dus 70W) mooi vloeiend aangaan.

Maargoed ... je wilt hem natuurlijk wel kunnen bedienen met je Beo4 ... en kunnen testen door op het zwarte bolletje te drukken ... 

Uitzetten gaat niet (Light > Stop) 

En programmeren gaat ook niet bijvoorbeeld: *Bolletje aanraken en dan tergelijkertijd ''Light > List > Setup > 0 > List > Store > Go > 2'' voor het herstellen van de aan/uit functie...

Maar dat werkt dus niet , ook als je alleen op het bolletje drukt gebeurt er niets (detectie folie defect ?)

Ik weet ook niet of de LC2 genummerd is onder ''Lamp'' en hoe ik dit als het van toepassing is weer kan herstellen naar normale bediening.

Weet iemand wat het kan zijn ?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp !

Groetjes,

Salvador

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder

Had je op het moment van bedienen een tv, LCD of plasma, aan staan?

De "straling" van schermen maakt dat de LC2 (en ook 1's) niet reageert op de Beo4, 1000 etc.

Als dat het geval is, er was toen een printje te bestellen om de LC2 om te bouwen. Dat is een klein printje wat precies in de dome van de LC2 valt.

BayernTechnik
Top 500 Contributor
Germany
Posts 291
Bronze Member

Er stond alleen een mx4002 in standby ...

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder
Beobuddy replied on Fri, May 3 2013 12:40 PM

Light en dan pijltje naar boven of beneden, werkt ook niet?

Bolletje aanraken om aan en uit te doen, werkt ook niet?

Wat doet hij wel? Die gewone schakelaar is dan een externe schakelaar in het snoer of de lamp?

Heb hier wel een oude ir print liggen om te wisselen. Maar als de lc2 helemaal niets doet, dan verwacht ik daar ook niet zo veel van. Wel mogelijk, maar kleine kans...

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member

Reageert hij wel op het aanraken van het bolletje? De opgedampte metaalfilm aan de binnenkant van het bolletje wil nog wel eens minder gaan werken na verloop van tijd, remedie is het vervangen van het bolletje. Vervang ook gelijk het rubbertje dat de metaalfilm aan de binnenkant van het bolletje contact laat maken met de print. Bij het vervangen het bolletje niet met de vingers aanraken aan de binnenkant en het rubbertje helemaal niet aanraken met de vingers, gebruik hiervoor een pincet.

BayernTechnik
Top 500 Contributor
Germany
Posts 291
Bronze Member

Inderdaad, werkt niet ... en werkt niet...

De schakelaar zit tussen de aanvoer 230V van de dimmer en 230V ingang van de schakelaar zelf...

Inderdaad, de print omwisselen lijkt mij zonde...

Ik denk dat ik de adverteerder maar ga vragen of ik hem terug mag sturen (is al een oplichter omdat hij zelf heeft gezegt dat hij uitstekend zou werken)

BayernTechnik
Top 500 Contributor
Germany
Posts 291
Bronze Member

In deze beschijving.. http://www.beoinfo.nl/manuals/LC_2_Dutch.pdf staat op pagina 21:

''Programmeren van de aan/uit

functie

De LC 2 kan geregeld worden, niet 

alleen via de afstandsbediening of door

het aanraakvlak aan te raken, maar ook

bij het inschakelen van de netspanning.

Normaal gesproken blijft de netschakelaar ingeschakeld. Op de fabriek is de

LC 2 daarop ingesteld.

Maar wanneer er in Uw woonplaats

regelmatig lichtnetonderbrekingen

voorkomen, raden wij U aan de LC 2 te

herprogrammeren. Daardoor licht de

lamp niet op wanneer U de netspanning

inschakelt (of wanneer de spanning

terugkeert) – tenzij de lamp al aan was

toen de netspanning wegviel. ''

Hoe kan ik hem uberhaupt herprogrammeren ? dat kan ik nergens vinden...

Best lastig met B&O accessoires werken uit de tijd dat ik nog niets met B&O had (en er ook nog niet een was ... :P)

BayernTechnik
Top 500 Contributor
Germany
Posts 291
Bronze Member

@Blackrix

Hij reageert ook niet als je hem aanraakt op het bolletje...

Als ik dat zou vervangen, wat voor rubber moet ik daar dan voor nemen ?

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member

Je moet het bolletje vervangen en het contactrubbertje dat tussen het bolletje en de print zit, ik zal de nummers even opzoeken.

Over het programmeren, kijk hier eens: http://www.bang-olufsen.com/nl-AN/customer-service/product-support/accessories/beolink/light-control-2

BayernTechnik
Top 500 Contributor
Germany
Posts 291
Bronze Member

Dankjewel Blackrix !

Ja die gebruikershandleiding had ik ook al doorgenomen...

Alleen hij reageert echt helemaal nergens op... ik heb ook geprobeerd ''het herstellen van de aan/uit functie'' uit te voeren maar daar reageert hij helaas ook niet op.

Oftewel, IR sensor is defect + het rubber.

Ik heb de adverteerder al een mailtje gestuurd... hij heeft hier meegelezen en zegt dat de discussie gesloten is !

Zo kom ik ook wel lekker van mijn artikelen af !

Volgende keer koop ik het wel weer bij een dealer ! 

Hij heeft dezelfde advertentie er weer opstaan en heeft verteld dat hij meerdere LC2's heeft... 

http://link.marktplaats.nl/672769077

Wie bied ?

Wel keurig met verpakking en schroefjes etc !

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
Posts 5,423
Silver Member
Leslie replied on Fri, May 3 2013 9:34 PM

Salvador:
Volgende keer koop ik het wel weer bij een dealer ! 
Good luck, ze worden niet meer gemaakt!

Ik heb er laatst zelfs een aan een dealer verkocht :-)

Brengen & Ophalen

BayernTechnik
Top 500 Contributor
Germany
Posts 291
Bronze Member

Ja dat is waar... maar ik doelde meer op bijvoorbeeld Beoservice for second live of Beo4life bijvoorbeeld ... die hebben vast af en toe nog wel eens een nieuwe liggen !

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member

Ik zie in bovenstaande verhaal geen reden voor een adverteerder om de zaak niet op te lossen, hij is hier absoluut niet in een kwaad daglicht gesteld. Je geeft alleen aan dat je het op Marktplaats maar nooit weet, en dat is ook zo, er zijn op Marktplaats nu eenmaal goede en slechte adverteerders. Je hebt hier op Beoworld gewoon advies gevraagd omdat de LC2 niet werkte.

Je kan dit verhaal ook eens voorleggen aan Marktplaats en vragen of zij iets kunnen doen, wat ik uit je verhaal begrijp is dat de LC2 is aangeboden als werkend en hij werkt niet, dan zou in ieder geval de advertentietekst niet kloppen, en volgens de beleidsregels mag je geen onjuiste of misleidende informatie verstrekken in een advertentie!

De onderdeelnummers:

Bolletje: 3164884

Contact Rubber: 3907060

Succes!

BayernTechnik
Top 500 Contributor
Germany
Posts 291
Bronze Member

Goed , verkoper weigert mee te werken en blijft vasthouden aan de uitstekende werking en heeft mij zelfs een uitnodiging gegeven om langs te komen voor een demonstratie dat hij wel werkt !

Op een gegeven moment kwam de zin voorbij ''Ik ben opgevoed met gedane zaken nemen geen keer.''

En dat ging over terugstorten van een deel van het bedrag , zodat ik hem kan opknappen.

Blackrix , als jij mij zou kunnen helpen aan de twee artikelnummers erg graag !

Hartelijk dank !

Groetjes,

Salvador 

BayernTechnik
Top 500 Contributor
Germany
Posts 291
Bronze Member

Dankjewel Blackrix voor de artikelnummers.

Ik heb Marktplaats , daar zojuist een mail overgestuurd, ''komt niet overeen met beschrijving''

Natuurlijk kopen we allemaal wel iets wat niet werkt maar om dat nou als adverteerder zo op te lossen ...

Maargoed ! ik ga de artikelen bestellen en jullie horen of het gelukt is ! :)

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Fri, May 3 2013 10:04 PM

Ik heb nog twee tips.

1. Wacht eerst even met het eventueel vervangen van onderdelen, mocht je er toch uitkomen met de adverteerder, dan is het een beetje jammer als je de onderdelen als hebt liggen.

2. Mocht je de LC2 toch gaan repareren, in de LC2 zitten maar liefst 2 elco's. Deze willen na verloop van jaren wel eens gaan lekken. Mijn advies is het vervangen van deze twee. Let daarbij wel goed op de polariteit van de elco's en let erop dat het elco's zijn die geschikt zijn voor een hogere temperatuur, 105 graden celcius. 

BayernTechnik
Top 500 Contributor
Germany
Posts 291
Bronze Member

En natuurlijk is de verkoper geen oplichter (anders had hij niets verstuurd) , maar het is gewoon niet correct om iets aan te bieden dat volgens de beschrijving werkt , maar vervolgens niet goed functioneerd !

ipaul
Top 200 Contributor
Posts 422
Bronze Member
ipaul replied on Sat, May 4 2013 10:05 AM

...en...wat zeer wel mogelijk is, is dat hij zijn LC2's zo werkend uit zijn muur heeft gehaald en dus als werkend opgestuurd.

maar...juist door  ze van de spanning af te halen, is het best mogelijk dat bv die elco's (zie Blackrix zijn verhaal) er juist voor zorgen dat het niet meer werkt.

we hebben het hier wel over vaak best ouwe meuk :)

verder speelt natuurlijk ook mee wat je betaald hebt, en de 'toon' van de mails met de verkoper (dat hoeft niet allemaal hier te staan, maar dit kan ook meespelen in de bereidheid van de verkoper iets te regelen).

overbodige opmerking: je hebt toch wel ouderwetse gloeilampen of halogeen (230V of via conventionele trafo) in gebruik ?

ik zou liever die Beolit van de verkoper hebben meegenomen :) , maar dat terzijde...

BayernTechnik
Top 500 Contributor
Germany
Posts 291
Bronze Member

Dat zou kunnen...

De elco's ga ik zowieso eerst vervangen en daarna indien leverbaar het bolletje en het contact rubber.

Inderdaad oud is het, maar het moet gewoon weer goed kunnen werken...

De toon in de mails was opzich goed (geen gevloek of getier) De adverteerder zal zich uiteindelijk zich hebben geïrriteerd aan de vele mails die tussen ons gewisseld zijn en wou er gewoon niets meer mee te maken hebben...

Voor een Beolit had ik wel bij jou aangeklopt hoor ! :)

Lampen zijn goed :) 2x 35 Watt halogeen ! (Oftewel 70W)

karlquist
Not Ranked
Posts 44
Bronze Member
karlquist replied on Sat, May 4 2013 12:22 PM

hallo 

ik heb laatst via b& o alle onderdelen los besteld en heb ze in elkaar laten zetten 

was veel werk en prijzig ik zat op 200 euro p/st maar wel dus volledig nieuw 

ik had er al 20 gehad van andere merken zelfs die via lintronic en b&o verkocht worden maar was allemaal bagger na een tijdje werkten ze gewoon niet meer zo als het hoorde 

grt cvb

ipaul
Top 200 Contributor
Posts 422
Bronze Member
ipaul replied on Sat, May 4 2013 1:01 PM

Dat je lampen goed zijn, geloof ik graag, maar indien er een electronische voeding voor zit (van 230>12 volt), wil dat ook nogal eens niet werken....hoewel dan de verschijnselen anders dan bij jou zijn.

beetje off topic (maar reuze interessant): 

http://store.apple.com/nl/product/HA780ZM/A/philips-hue-aangesloten-gloeilamp-single-pack

daarom denk ik dat geld uitgeven aan oude dimmers voor oude, stroomvretende lampen zonde van je geld is, een Beolitje klinkt en is nog steeds mooi (en werkt lang op een set batterijen haha).

BayernTechnik
Top 500 Contributor
Germany
Posts 291
Bronze Member

Er zit géén voorschakel transformator tussen...

Ik heb een nieuw bolletje + rubber besteld bij de dealer.

Ik heb voorzichtig het zwarte bolletje eraf gehaald , bolletje ziet er van binnen als nieuw uit maar het rubber is vergaan ... een gekke vraag ... is het aanraak vlak nu ook zonder bolletje te testen ? Want als je nu het zilveren metaal aanraakt gebeurt er niets.

Welke functie hebben de condensatoren ? Want de lampen lichten bij het aanschakelen van de externe schakelaar wel op !

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member

Ik denk dat je het verkeerde rubber voor ogen hebt, het gaat niet om het rubber aan de bovenkant van de IR ontvanger, maar een heel klein rond rubber staafje dat op de onderste print staat, geklemd in een kunststof houdertje dat ook het ronde printje verbind met de onderste print. Dit kleine rubbertje maakt contact met het metaal binnen in het bolletje. Kijk eens in het bolletje, het metaal gaat op één plek naar een klein rond vlakje, dit maakt contact met het contactrubbertje. Als je het ronde vlakje hebt gevonden kun je waarschijnlijk ook het contactrubbertje wel vinden.

Een condensator wordt voor verschillende functies gebruikt, het opslaan van spanning is er bijvoorbeeld één van. 

BayernTechnik
Top 500 Contributor
Germany
Posts 291
Bronze Member

Dankjewel Blackrix, Dan was het inderdaad het verkeerde rubber/schuim (maar dat moet ik wel vervangen want het is echt vergaan en is een steunpunt voor het bolletje)

Ik ga zo even kijken ! ben benieuwd ! ik dacht ook al , vond het al vreemd want ik zag binnen in het bolletje een soort van raster ...

Dat de condensatoren die functie hebben weet ik (ook afvlakken van wisselspanningen etc...) ik zit immers in de techniek :) en ben nog verder aan het leren (beetje af en toe zelf onderzoek doen naar componenten)

BayernTechnik
Top 500 Contributor
Germany
Posts 291
Bronze Member

Goed heb hem open ... rubberen staafje is zichtbaar afgebrokkeld / gebroken en als je hem aanraakt dan reageert hij zoals het hoort ! goed dat gaat dus werken ... nou de IR nog ... kan die uitgezet zijn of is de IR misschien stuk ? elco's , rubberen stiftje en het bolletje ga ik zowieso vervangen :)

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member

Beide condensatoren zitten in de 5V voeding, de ene voor de spanningsregelaar en de andere erna. En als de voedingsspanning niet goed is.......

BayernTechnik
Top 500 Contributor
Germany
Posts 291
Bronze Member

... werkt de rest ook niet of nauwelijks ...

Oke ga ik eerst eens opzoek naar die condensatoren, zijn die op conrad verkrijgbaar (105 graden celsius) en hoeveel uF ? 

Heb je misschien nog een service manual met elektrisch schema liggen ? 

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Sun, May 5 2013 11:24 AM

Je hebt mail!

Page 1 of 1 (28 items) | RSS