Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

 

RDS på Beomaster 7000 med Stofa

rated by 0 users
This post has 13 Replies | 0 Followers

casperfalden
Not Ranked
Posts 59
OFFLINE
Silver Member
casperfalden Posted: Wed, May 29 2013 8:45 PM

Jeg overvejer at opgradere min Beomaster 6500 til en 7000, da 7000'neren har RDS og det savner min kone og jeg.

 

Men mit spørgsmål er så: Ryger RDS signalerne til radiokanalerne overhovedet igennem til forstærkeren når man har Stofa? - og vil BM7000 overhovedet kunne afkode dem (tænker at RDS standarden måske kan være opdateret over årene så BM7000 ikke kan aflæse de nyere RDS signaler?)

 

På forhånd tak

Dennis
Top 150 Contributor
Denmark
Posts 627
OFFLINE
Bronze Member
Dennis replied on Wed, May 29 2013 9:04 PM

Du skal lige være opmærksom på, at du kun får noget ud af en BM7000 med RDS hvis du vel og mærke også har en BeoLink 7000! Navnene på radiostatioerne bliver ikke vist i BM7000's display, men derimod i det blå display på BL 7000 - og den skal ydermere også have den korrekte SW til dette formål (SW3.1 så hut jeg visker). Dvs. RDS med en BL7000 kun er brugbart, når man sidder med dén. 

Derfor blev jeg også ret glad, da jeg fandt ud af, at RDS modulet i BM7000 og i det RDS kit der fandtes til MPAV9000, BC2300 osv. er det samme, og fluks tog jeg RDS modulet ud min BM7000 og monterede det i mit BC2300 - her bliver radiostationernes navne nemlig vist i displayet! 

Så medmindre du har en kompatibel BL7000 - og i det hele taget gider bruge den, hver gang du vil se hvilken station du/i lytter til, mener jeg ikke det kan betale sig at opgradere din BM6500 til BM7000.

- Dennis Smile

casperfalden
Not Ranked
Posts 59
OFFLINE
Silver Member

Hej Dennis

 

Mange tak for dit svar.

Jeg havde opfattelsen af af RDS informationen også ville blive vist i displayet på mine Beolab 4500? Det er nemlig der vi gerne vil se informationen - ikke direkte på BM7000 (eller Beolink 7000 hvis jeg havde sådan en)

 

Er det helt forkert forstået at det vil blive vist der?Og hvad med på Master Control Panel 7000.. Vil det ikke engang blive vist der?

 

Det skal siges at de ikke er sat til via MCL men direkte til forstærkeren med powerlink - men nu bliver jeg jo selvfølgelig interesseret i at vide om RDS også vil kunne vises i Beolab 4500 hvis de er sat til MCL, for jeg påtænker at sætte flere Beolab 4500 op i resten af huset...

 

Mvh Casper

Millemissen
Top 10 Contributor
Flensborg, Denmark
Posts 14,680
OFFLINE
Gold Member

BL4500 viser med 100% sikkerhed IKKE nogen rds-information!

Hilsen MM

There is a tv - and there is a BV

Weebyx
Top 75 Contributor
Denmark
Posts 1,213
OFFLINE
Bronze Member
Weebyx replied on Thu, May 30 2013 9:33 AM

Dennis:

Derfor blev jeg også ret glad, da jeg fandt ud af, at RDS modulet i BM7000 og i det RDS kit der fandtes til MPAV9000, BC2300 osv. er det samme, og fluks tog jeg RDS modulet ud min BM7000 og monterede det i mit BC2300 - her bliver radiostationernes navne nemlig vist i displayet! 

- Dennis Smile

 

Kanon info :)

Jeg har nemlig en BM7000 stående uden BL7000, OG et BC2300 :) Har lige hevet RDS modulet ud af BM7000, og skal have det i mit 2300 snarest(når jeg får liv i tuneren igen), stik og det hele passer jo bare.....

Glæder mig til at prøve det...

/Jacob

Dennis
Top 150 Contributor
Denmark
Posts 627
OFFLINE
Bronze Member
Dennis replied on Thu, May 30 2013 12:56 PM

Et udklip fra service manualen:

Jeg har desværre ikke den originale holder, der fulgte med kittet, så jeg valgte i stedet at klæbe RDS-Modulet fast på den plade i mit BC2300, der sidder dér, hvor båndoptageren normalt ville sidde i en Ouverture, MPAV9000 osv. - Fungerer perfekt, og der er masser af plads.

Jeg mener dog at kunne huske, at jeg var nødt til bruge nogle ledninger fra et MX6000 chasis for at de kunne nå. Netop derfor er jeg helt vild med, hvordan delene i de forskellige B&O apparater bare passer sammen, såsom at der på et MX6000 chasis kan findes ledninger med stik, der passer i en BM7000, BC2300 osv. - Så kunne det MX6000 chasis jeg har til at stå i garagen bruges som reservedele endnu flere steder. Smile

- Dennis

Weebyx
Top 75 Contributor
Denmark
Posts 1,213
OFFLINE
Bronze Member
Weebyx replied on Fri, May 31 2013 10:31 AM

Dennis:

Jeg har desværre ikke den originale holder, der fulgte med kittet, så jeg valgte i stedet at klæbe RDS-Modulet fast på den plade i mit BC2300, der sidder dér, hvor båndoptageren normalt ville sidde i en Ouverture, MPAV9000 osv. - Fungerer perfekt, og der er masser af plads.

Jeg mener dog at kunne huske, at jeg var nødt til bruge nogle ledninger fra et MX6000 chasis for at de kunne nå. Netop derfor er jeg helt vild med, hvordan delene i de forskellige B&O apparater bare passer sammen, såsom at der på et MX6000 chasis kan findes ledninger med stik, der passer i en BM7000, BC2300 osv. - Så kunne det MX6000 chasis jeg har til at stå i garagen bruges som reservedele endnu flere steder. Smile

- Dennis

Jeg har heller ikke holderen, men de ledninger der er til RDS modulet i 7000'ere er riiigeligt lange til at nå, så når jeg engang får liv i tuneren igen, så skal det da godt nok afprøves :)

 

Du ligger ikke lige inde med god teknisk viden omkring fejlsøgning på et tunerboard ? ;)

/Weebyx

casperfalden
Not Ranked
Posts 59
OFFLINE
Silver Member
Hej Millemissen

Ok - ingen RDS i BL4500, men vises det heller ikke i Master Control Panel 7000?

/Casper
Millemissen
Top 10 Contributor
Flensborg, Denmark
Posts 14,680
OFFLINE
Gold Member

Mener du Master Control Panel 5000 eller BeoLink 7000? Et MCP7000 findes ikke!

Meningen med BL7000, 2-way BeoMastere og MCL-systemet er netop, at du på Bl7000 (og delvist på en BL5000)  har fuld udlæsning og kontrol over mastersystemet også  i linkrum - incl. RDS...

...forudsat at der er et RDS-modul i masteren og at alt er sat rigtigt op.

Hilsen Millemissen

 

There is a tv - and there is a BV

Soren
Top 500 Contributor
Denmark
Posts 115
OFFLINE
Bronze Member
Soren replied on Mon, Jun 3 2013 1:12 PM

Hej 

Der er lavet nogle få MCP7000 helt i sort så de matcher det sorte Beosystem7000, men de har heller ikke RDS visning da de teknisk er identisk med MCP5500/6500, en mulighed er dog dette display der kan vise RDS informationerne via MCL: http://home.swipnet.se/ridax/display.htm 

om det stadig kan leveres ved jeg dog ikke da Ridax som laver det til tider har været svær at få fat i.

 

mvh Søren

Millemissen
Top 10 Contributor
Flensborg, Denmark
Posts 14,680
OFFLINE
Gold Member

Det har jeg godt nok aldrig hørt om - kan du vise billeder eller anden information om det?

Hilsen Millemissen

There is a tv - and there is a BV

Dennis
Top 150 Contributor
Denmark
Posts 627
OFFLINE
Bronze Member
Dennis replied on Mon, Jun 3 2013 8:31 PM

Man lærer jo så længe man lever! Big Smile

Det hedder faktisk bare 'Master Control Panel' - ikke noget '7000'. 

LINK

Der var et til salg hos Bremdal Radio for et par måneder siden, og det var til salg i ret lang tid - Fulgte det inde på deres hjemmeside i et halvt års tid. Overvejede faktisk flere gange at købe det, og så det endda også, da jeg var inde i butikken for at købe min Beo5.

- Dennis

Millemissen
Top 10 Contributor
Flensborg, Denmark
Posts 14,680
OFFLINE
Gold Member

Ja, der kan man bare se Crying

Men det hører da godt nok til sjældenhederne....

...at jeg ikke kendte det Stick out tongue

Miav Millemissen

There is a tv - and there is a BV

casperfalden
Not Ranked
Posts 59
OFFLINE
Silver Member
Hej Dennis og Søren

Mange tak for svarene - jeg vidste ikke at den kun hed MCP uden 7000 og heller ikke at den ikke var lavet i hvid hvilket jo er farven til mit anlæg.

Jeg vil lige kigge lidt mere på det link vedr. RDS, men tror det ender med at vi undværer RDS oplysningerne.

Alternativt har jeg tænkt på at man jo kunne købe en BL7000.... Så havde man jo li'som også sådan en :-)

Hilsen Casper
Page 1 of 1 (14 items) | RSS