Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

Beocenter 2500 deurtjes

rated by 0 users
This post has 27 Replies | 1 Follower

Kronzilla
Top 500 Contributor
Belgium
Posts 101
Bronze Member
Kronzilla Posted: Fri, Mar 30 2012 9:28 AM

Sinds kort heb ik een probleem met de deurtjes, nl als ik de deurtjes open dan blijft de motor nog eventjes doordraaien voordat die stopt,ook al zijn de deurtjes al open, bij het sluiten heb ik dit probleem niet.

Ik weet dat dit wellicht simpel op te lossen is, in de service manual is daar niets over te vinden.

Kan iemand mij aub helpen?

Mvg David

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Sat, Mar 31 2012 10:40 AM

Vanaf de voorzijde gezien zit aan de linkerkant het mechanisme voor de deuren, motor, tandwielen e.d.. Hier zit ook een schakelaar die moet constateren als de deuren dicht zijn, deze wordt bediend door het grote tandwiel. Waarschijnlijk is deze schakelaar na verloop van jaren vervuild waardoor hij geen contact meer maakt. Je kan de contacten van de schakelaar schoonmaken of de schakelaar vervangen. Is overigens wel een belangrijke ingreep, doordat de motor nu even doorloopt gaat er even een hogere stroom door de stuurelektronica lopen waardoor hierin op den duur problemen kunnen ontstaan!

Kronzilla
Top 500 Contributor
Belgium
Posts 101
Bronze Member
Kronzilla replied on Sat, Mar 31 2012 11:45 PM

Ik heb dat vandaag geprobeerd, dat is een optische schakelaar dacht ik? Of moet je de achterwand eraf halen? Ik heb wel de service manual. Of zal ik hem toch ter reparatie moeten binnenbrengen? Reinigen van die optische sensor maakte niet echt iets uit, en nu piept de motor zelfs even,dusja ga ik hem maar trug effe wegzetten en niet gebruiken :(

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member

Het is een normale mechanische schakelaar met twee standen, je zal wel de print moeten verwijderen om er bij te kunnen. De schakelaar is gemonteerd op de metalen plaat waar het complete deurmechaniek op is geplaatst. Verwijder de print wel voorzichtig, deze wil nog wel eens breken op het smalle deel bij de motor. Het is overigens wel een gepruts om bij de schakelaar te komen!

Kronzilla
Top 500 Contributor
Belgium
Posts 101
Bronze Member
Kronzilla replied on Mon, Apr 2 2012 10:54 AM

Moet ik de achterwand er ook afhalen of alleen de voorkant,linker deur en zwart plastic? Bij mijn weten heb ik die schakelaar eigelijk nog niet gevonden, eventueel een fototje ofzo zodat ik het beter zie? :-)

Thx

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member

Voor een foto zou ik m'n eigen 2500 uit elkaar moeten halen, en da's een beetje veel van het goede. Welke service-documentatie heb je, die van de 2500 of de Ouverture? Dan kan ik je het positienummer in de mechanische tekening wel even doorgeven.

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
Posts 5,423
Silver Member
Leslie replied on Mon, Apr 2 2012 9:43 PM

Ik denk dat Blackrix bedoeld de switch tussen het metalen plaatje en de witte tandwiel linksonder op de 1e foto.

2e foto zie je de switch zitten! 

Brengen & Ophalen

Kronzilla
Top 500 Contributor
Belgium
Posts 101
Bronze Member
Kronzilla replied on Tue, Apr 3 2012 12:43 AM

Super bedankt:p, die foto is dat van de achterzijde genomen of voorzijde? Ik denk achterzijde? Het is echt een 2500, geen ouverture,de Masterlink heb ik niet, wél met de originele cdm4-38 en originele 16bit dac.

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member

De foto is vanaf de zijkant genomen. Je kan de contacten van de schakelaar schoonmaken met een strookje papier gedrenkt in kontaktspray tussen de contacten te doen, de contacten aan te drukken en het papier er tussenuit te trekken. Dit een paar keer herhalen tot er geen zwarte aanslag meer op het papier komt. 

Kronzilla
Top 500 Contributor
Belgium
Posts 101
Bronze Member

Super bedankt voor het advies hoor! Ik heb met een smal papierstrookje het contactje gereinigd, was niet eens erg zwart,maar is trug brandschoon.

Andere covers op de luidsprekers geklikt (weet iemand trouwens waar ik nog andere kleuren kan krijgen,daar ik de zwarte echt beu ben) en die speelt trug lekker. Toch grappig dat een beestje uit 1991 nog zoveel voldoening geeft : -) overigens met de originele draaiarm laser :p

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
Posts 5,423
Silver Member
Leslie replied on Sat, Apr 21 2012 8:34 PM

Ik heb ze in alle kleuren!

Brengen & Ophalen

BayernTechnik
Top 500 Contributor
Germany
Posts 291
Bronze Member

Goedenavond,

Mijn naam is Salvador, ik ben 17 jaar en ik ben al van jongst af aan Bang & Olufsen fan !

Ik heb een o.a. een  beocenter 2500 waar ik een nieuwe snaar voor de deurtjes heb besteld op Ebay, na vandaag de beocenter 2500 opengemaakt te hebben heb ik een poging gedaan om het nieuwe snaartje te vervangen met het oude snaartje maar dit ging halverwege mis..

Namelijk toen ik het tandwiel (witte gedeelte waar de roestvrijstalen snaren niet op zitten maar de andere) los wou halen zijn de roestvrijstalen snaartjes losgeraakt van het ''katrol'' achtige witte tandwiel (ook wel het stuk die de contactjes aanstuurt)...

Is hier wellicht iemand die mij kan helpen aan bijvoorbeeld een foto of tekening hoe de roestvrijstalen snaartjes moeten zitten ?

Als iemand mij zou kunnen helpen , heel erg bedankt !

Groetjes,

Salvador

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
Posts 5,423
Silver Member
Leslie replied on Wed, Nov 28 2012 6:51 PM

Salvador,

Kijke deze post maar na op Beoworld van mijn goede vriend Soren, scheelt je weer wat zakcentjes...

Brengen & Ophalen

BayernTechnik
Top 500 Contributor
Germany
Posts 291
Bronze Member

Dankjewel Leslie !,

Ik heb gisteren de rvs snaartjes er weer op kunnen zetten , maar heb nu weer een probleem,

Zonder deurtjes gaat alles prima, maar met deurtjes is de druk op het gedeelte waar de rvs snaartjes omheen gedraait zitten, te groot en slip hij door over (!) het grote witte tandwiel heen...

Ik heb al geprobeerd het gedeelte waar de rvs snaartjes opzitten wat vaster te draaien op het grote witte tandwiel maar dit had geen succes...

Mijn engels is niet super, maar volgens mij moet ik de rvs snaartjes nu afstellen ?

Heb jij (of wellicht iemand anders) een idee hoe ik dit op kan lossen?

Alvast bedankt !

Groetjes

Salvador

BayernTechnik
Top 500 Contributor
Germany
Posts 291
Bronze Member

Dankjewel Leslie !,

Ik heb gisteren de rvs snaartjes er weer op kunnen zetten , maar heb nu weer een probleem,

Zonder deurtjes gaat alles prima, maar met deurtjes is de druk op het gedeelte waar de rvs snaartjes omheen gedraait zitten, te groot en slip hij door over (!) het grote witte tandwiel heen...

Ik heb al geprobeerd het gedeelte waar de rvs snaartjes op zitten wat vaster te draaien op het grote witte tandwiel maar dit had geen succes...

Mijn engels is niet super, maar volgens mij moet ik de rvs snaartjes nu afstellen ?

Heb jij (of wellicht iemand anders) een idee hoe ik dit op kan lossen?

Alvast bedankt !

Groetjes

Salvador

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
Posts 5,423
Silver Member
Leslie replied on Thu, Nov 29 2012 1:07 PM

Een juist antwoord moet ik je helaas schuldig blijven maar ik weet zeker dat onze Hollandse experts (Blackrix met name) op dit forum er wel raad mee weten.

Brengen & Ophalen

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder
Beobuddy replied on Thu, Nov 29 2012 9:16 PM

Er kunnen een paar dingen zijn die je na kunt kijken.

Het begin van de snaar vanaf het grote wiel op juistheid ingeregen.

De rvs kabel in de deurhoudertjes moeten echt goed zitten, anders lopen die ook te zwaar (niet recht over de geleiderails).

De deurtjes per zijde (boven en onder) apart af stellen. Deurtjes dicht, dan pas een van de zijdes loshalen en het deurtje tegen het midden aanduwen.

Pas daarna de andere zijde. Dit herhaal je voor het andere deurtje.

Maar als je zegt dat het draait zonder de deurtjes, zou ik toch als eerste kijken of de bevestigingsdeeltjes wel goed zitten.

BayernTechnik
Top 500 Contributor
Germany
Posts 291
Bronze Member

Ik heb de deurtjes weer perfect werkend gekregen en perfect ingesteld !!

Hartelijk dank allemaal !:)

Groetjes,

Salvador

BayernTechnik
Top 500 Contributor
Germany
Posts 291
Bronze Member

Wat is trouwens de makkelijkste manier om het rubberen snaartje te vervangen ? het zwarte plastic van voren weghalen en dan het linker printplaatje en een wieltje ? of kan het makkelijker ?

Dit aangezien ik de vorige keer alles uitelkaar heb moeten halen om het weer goed te krijgen :)

Alvast hartstikke bedankt !

Groetjes,

Salvador

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Fri, Jan 11 2013 7:51 PM

Bijna helemaal zoals je zelf aangeeft, elleen het wieltje hoeft er niet helemaal af. Haal ook de onderste schroef van de motor los, anders krijg je de snaar er niet af. En als je een beetje handig bent kun je het onderste tandwiel zover van de as halen dat de snaar er net tussendoor past zonder de metalen snaar los te hoeven halen. Is wel te doen.

BayernTechnik
Top 500 Contributor
Germany
Posts 291
Bronze Member

Super ! Dankjewel Blackrix :) 

Andreas
Not Ranked
Capelle aan den IJssel
Posts 4
Bronze Member

Goedemiddag Blackrix,

Zou jij het Beocenter 2500 van mijn moeder willen nakijken.

Deurtjes gaan moeizaam open en dicht.

Wil hem komen brengen en ophalen.

Hem hem hier staan bij ons thuis in Laren.

Hoor het graag van je.

Groetjes,

Ed

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Sat, Sep 19 2015 8:43 PM

Beste Ed,

Je mag de BeoCenter voor reparatie bij me langsbrengen, maar ik woon in Drenthe, en da's niet echt bij je om de hoek. Je kan ook even vragen aan BeoBuddy of iPaul, deze twee wonen vlak bij je in de buurt en kunnen het probleem ook voor je verhelpen. Mocht je de reis wel willen maken, dan ben je uiteraard welkom om de BeoCenter bij me langs te brengen.

Andreas
Not Ranked
Capelle aan den IJssel
Posts 4
Bronze Member

OK. Ben er naar aan het kijken en constateer dat het open gaan van de deurtjes wel goed verloopt maar het sluiten maakt hij niet af.

Nog enige suggesties hiervoor.

Hoor graag van je.

Ed

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Sun, Sep 20 2015 8:16 PM

Waarschijnlijk heeft het mechanisme een onderhoudsbeurt nodig. 

Andreas
Not Ranked
Capelle aan den IJssel
Posts 4
Bronze Member

Goedemorgen Beobuddy,

Zou jij het Beocenter 2500 van mijn moeder willen nakijken.

Deurtjes gaan moeizaam open en dicht. 

Wil hem komen brengen en ophalen.

Hem hem hier staan bij ons thuis in Laren.

Hoor het graag van je.

Groetjes,

Ed

Andreas
Not Ranked
Capelle aan den IJssel
Posts 4
Bronze Member

Ok. Dankjewel.

Heb Beobuddy een verzoek gestuurd.

Ed

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder
Beobuddy replied on Mon, Sep 21 2015 3:43 PM

Heb helaas niets gezien. Heb een pm gestuurd.

Page 1 of 1 (28 items) | RSS