Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

 

Beolab 5000 (1968-71)

rated by 0 users
This post has 5 Replies | 1 Follower

tamtapir
Top 150 Contributor
Örebro, Sweden
Posts 521
OFFLINE
Gold Member
tamtapir Posted: Wed, Jul 24 2013 9:01 PM

Såg en annons på Blocket, ringde och åkte direkt till Strängnäs. Två och en halv timme senareär jag hemma igen, nu som ägare till en eftertraktad B & O-ikon i (jag vågar n ä s t a n skriva det) nyskick! (jag är m o d i g!)

Systemet består av Beomaster 5000 (tuner), Beolab 5000 (amplifier) och två Beovox 4000 högtalare. ENORMA högtalare. Prylarna har stått på samma plats, i samma lägenhet sedan de inhandlades av En man som hette Ove. Hans skötte sin stereo exemplariskt, faktiskt så bra att jag inte hittat en enda skada vare sig på träkabinett, aluminium eller skalor (som brukar nötas bort med tiden).

Om Ove kan sägas en hel del, varav jag själv endast nalkats en bråkdel. Hans hem är en teknikhistorisk odyssé genom 60- 70- 80- 90-talen och fram till idag och det är på sätt och vis tråkigt att få människor kommer få uppleva Oves bostad och den tekniska utrustning som monterats däri.

Eftersom Ove har gått bort är det hans släktingars uppgift att ta reda på alla saker i dödsboet. Och det är mycket. Ove hade som hobby att spela in, redigera och spela upp musik. Han ägnade sig också åt att fotografera och filma. I lägenheten fanns en professionell videoutrustning, värdig vilket tv- eller filmbolag som helst. Jag märker medan jag skriver att jag inte kan göra det jag sett och upplevt rättvisa och väljer därför att lägga ner försöken och övergår istället till att, med hjälp av en CDX, genomföra Umh & Argh-testet och det visar på en tydlig brutalitet som tilltalar mig. Mmm. Det låter skitbra.

På riktigt: jag är imponerad. Både av Beolab och av Beovox. Det här låter som jag vill att det ska låta!  Vet du, dessutom är det snyggt.

/***

Dillen
Top 10 Contributor
Copenhagen / Denmark
Posts 13,191
OFFLINE
Founder
Moderator
Dillen replied on Wed, Jul 24 2013 9:05 PM

Flot anlæg, tillykke med det !
Og faktisk er Beovox 4000 ret sjældne.
Det er mit indtryk, at der kun er produceret ganske få stk. hvoraf størstedelen (og det er stadig få!) gik til Tyskland.

Martin

valve1
Top 75 Contributor
The south of France and occasionally Dublin Ireland
Posts 1,502
OFFLINE
Gold Member
valve1 replied on Thu, Jul 25 2013 6:43 AM

Tamtapir, I think your next purchase should be a van  ;-)

tamtapir
Top 150 Contributor
Örebro, Sweden
Posts 521
OFFLINE
Gold Member
tamtapir replied on Thu, Jul 25 2013 4:09 PM

Dillen:

Flot anlæg, tillykke med det !
Og faktisk er Beovox 4000 ret sjældne.
Det er mit indtryk, at der kun er produceret ganske få stk. hvoraf størstedelen (og det er stadig få!) gik til Tyskland.

Martin

Tack Martin. Alltid kul att ta del av din detaljkunskap. Har du en aning om hur många BV 4000 som producerats? Jag tycker de låter fantastiskt bra. Is there a capacitor kit, maybe?

/***

 

tamtapir
Top 150 Contributor
Örebro, Sweden
Posts 521
OFFLINE
Gold Member
tamtapir replied on Thu, Jul 25 2013 4:12 PM

valve1:

Tamtapir, I think your next purchase should be a van  ;-)

Big Smile

I didnt had a clue that the speakers was THAT big. If I had, I should have emptied my trunk Before leaving home. But it Went the right way and now the system is playing so nice for me.

My next purchase may be one or two more rooms....

/***

 

Dillen
Top 10 Contributor
Copenhagen / Denmark
Posts 13,191
OFFLINE
Founder
Moderator
Dillen replied on Thu, Jul 25 2013 4:19 PM

Jeg ved ikke hvor mange Beovox 4000, der er produceret.
Jeg har set et par engang men jeg tror ikke, jeg nogensinde har ejet et par selv og heller aldrig hørt dem.
Du har en email angående cap kit.

Martin

Page 1 of 1 (6 items) | RSS