Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

 

BeoLab 6000 bashøjtalere

rated by 0 users
This post has 9 Replies | 1 Follower

opa
Not Ranked
Posts 4
OFFLINE
Bronze Member
opa Posted: Mon, Apr 2 2012 9:10 AM

Mine BeoLab 6000 højtalere er efterhånden noget gamle og bashøjtalerne er revnet, hvorfor der er behov for en udskiftning.

For at udtage "bassen" afmonterede jeg de fire skruer men det synes som de også er limet fast. Er der nogen der har erfaring med pågældede og kan give et tip?

Venligst

Ole

CasperI
Top 500 Contributor
Posts 93
OFFLINE
Bronze Member
CasperI replied on Mon, Apr 2 2012 9:52 AM

Du skal bare tage ved dem Wink

De er ikke limet fast som sådan, men de klæber fast til kanten og efter mange år sidder de godt fast. 
Men det er som sagt bare at tage ved, så skal de nok komme ud. Lig mærke til at den nederste enhed har en plastik kant som går op bagved den øverste enhed. Ligeledes har den øverste enhed en kant som går op under aluminiumet. Derfor kan det virke som om, at de sidder bedst fast i toppen Smile

Husk, at ved udskiftning af enhederne er der et sæt potmetre, som skal justeres i forhold til en målt værdi på enhederne.

opa
Not Ranked
Posts 4
OFFLINE
Bronze Member
opa replied on Mon, Apr 2 2012 11:35 AM

Takker for hurtigt svar - ja, med lidt "vold" kom de fint ud.

Jeg er ikke det store geni udi teknologien bag disse højtalere og slet ikke ord som "justering af potmetre" - kunne du forklare dte lidt nærmere?.

Dernæst - er anbefalingen nye enheder eller kan man nøjes med en reparation. Jeg er ikke lydfanatiker men vil naturligvis gerne have de lyder ordentligt og som de gjorde før mørningen gav udslag. ved du havd nye enheder koster contra reparation?

Venligst

Ole 

CasperI
Top 500 Contributor
Posts 93
OFFLINE
Bronze Member
CasperI replied on Mon, Apr 2 2012 1:05 PM

Justeringen udføres fordi B&O udmåler hver enhed, for at lyden altid skal være den samme i alle højttalere. Således at én bas ikke spiller en smule højere eller lavere end en anden.

Derfor er hver enhed påtrykt en værdi angivet i dB. Den værdi oversættes så til en spænding. Ved at tilslutte måleudstyr til den færdige højttaler, kan man korrigere for lidt for høj eller lidt for lav følsomhed på enhederne.

Det kan lade sig gøre på hjemmefronten, men det er nok ikke noget jeg vil anbefale at man begiver sig ud i, hvis man ikke har den store tekniske indsigt Smile 
Nogen gange er forskellen meget små mellem enhederne (gamle og nye) og i sådanne tilfælde vil du næppe kunne registrere en forskel.

Jeg tvivler på, at det kan betale sig at få reconet/repareret de gamle enheder kontra nyprisen (uden at vide, hvad B&O butikkerne tager for 4 nye enheder).

opa
Not Ranked
Posts 4
OFFLINE
Bronze Member
opa replied on Mon, Apr 2 2012 1:51 PM

Jeg har fået et part tilbud. Udskiftning med nye enheder pr højtaler kr 1650 incl. moms og indstilling - og denne forhandler ville ikke anbefale renovation, faktisk mente han ikke det kunne lade sig gøre.

Fra to andre er der kommet et bud på renovering (udskiftning af gummi m.v.) ca kr 300 pr enhed - altså 600 per højtaler. De snakkeke ikke om efterfølgende indstilling men det er jo også samme højtalere.

Jeg er lidt i vilrede - på den ene side er det jo fint med helt nye enheder på den anden side er prisen jo væsentlig anderledes ved renovering.

Venligst

Ole

CasperI
Top 500 Contributor
Posts 93
OFFLINE
Bronze Member
CasperI replied on Tue, Apr 3 2012 6:23 AM

Jah, jeg kan godt forstå dit dilemma.

Det er nok i sidste ende op til dig, hvad du vil ofre på højttalerne. Er de meget gamle er 3300,- jo også en slags penge at ofre på dem i forhold til 1200 kr., som egentlig burde gøre tricket

ANB
Not Ranked
Posts 2
OFFLINE
Bronze Member
ANB replied on Mon, Apr 9 2012 9:53 PM

Hej Ole,

jeg har læst dit inlæg og står p.t. i det samme dilemma som dig. jeg er heller ikke så glad for min Beolab6000 som jeg har arvet, at jeg vil ofre 3300

på nye basenheder.

Kan du sige mig hvem der har tilbudt dig at reparere basenhederne??

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh

Anders

ANB
Not Ranked
Posts 2
OFFLINE
Bronze Member
ANB replied on Mon, Apr 9 2012 9:53 PM

Hej Ole,

jeg har læst dit inlæg og står p.t. i det samme dilemma som dig. jeg er heller ikke så glad for min Beolab6000 som jeg har arvet, at jeg vil ofre 3300

på nye basenheder.

Kan du sige mig hvem der har tilbudt dig at reparere basenhederne??

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh

Anders

opa
Not Ranked
Posts 4
OFFLINE
Bronze Member
opa replied on Wed, Apr 11 2012 7:04 PM

Haløjsa..

Jeg ved ikke hvor i landet du kommer fra men har set værksteder på nettet i jylland samt i Odense - prøv at google på emnet. Jeg har bl.a. fundet www.basrep.dk samt www.baseksperten.dk uden de store armbevægelser.

Min oplyste pris stammer fra min lokale tv-reparatør som sender dem "udenbys". Jeg bor selv på Sjælland og kunne derfor ikke umiddelbart benytte de to ovennævnte.

Findre du noger interessant så lad mig endelig høre fra dig - jeg har endnu ikke sendt mine afsted.

Ole

JohanKristian
Not Ranked
Posts 8
OFFLINE
Bronze Member
opa:

Haløjsa..

Jeg ved ikke hvor i landet du kommer fra men har set værksteder på nettet i jylland samt i Odense - prøv at google på emnet. Jeg har bl.a. fundet www.basrep.dk samt www.baseksperten.dk uden de store armbevægelser.

Min oplyste pris stammer fra min lokale tv-reparatør som sender dem "udenbys". Jeg bor selv på Sjælland og kunne derfor ikke umiddelbart benytte de to ovennævnte.

Findre du noger interessant så lad mig endelig høre fra dig - jeg har endnu ikke sendt mine afsted.

Ole

Hvis du bor i Nordjylland findes der også et værksted i Sæby som ordner disse ting :-)
Page 1 of 1 (10 items) | RSS