Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

 

beolab penta 3 relais

rated by 0 users
This post has 6 Replies | 0 Followers

Beogek
Not Ranked
Posts 14
OFFLINE
Bronze Member
Beogek Posted: Tue, Apr 3 2012 11:41 PM

Hallo,

Ik heb sinds kort een paar beolab penta 3. De luidsprekers zijn aangesloten op een beovision 10. Als ik het systeem op standby zet, hoort ik gedurende enkele minuten de relais van de rechter luidspreker meerdere malen klikken. Is dit een teken dat de relais kapot aan het gaan is? Is dit op een of andere manier te verhelpen?

Bij voorbaat dank voor enige hulp.

René

Kronzilla
Top 500 Contributor
Belgium
Posts 101
OFFLINE
Bronze Member
Kronzilla replied on Thu, Apr 5 2012 10:40 AM

Denk dat niet, wellicht een slecht contact, die het relais doet klikken. Kan een van de kabels zijn ofwel een slechte connectie, of slechte soldering op de print. Een relais die kapot is die kan een verkleefd kontact hebben ofwel is de spoel kapot,maar uit zichzelf 'klapperen' voordat ie er de brui aan geeft gebeurt niet Smile

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
OFFLINE
Bronze Member

Is waarschijnlijk niet het relais, maar het afkoelen van de koelribben van de versterker. Het kan zijn dat de ruststroompotmeters op zijn einde zijn en vervangen moeten worden. Is een probleem dat wel vaker voorkomt bij Penta's.

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
OFFLINE
Founder

Hoe heb je penta's ingesteld? Op de L-R stand of via de Auto sensing stand.

Gebruik je volledige bedraadde powerlinkkabels?

Maar inderdaad zijn de potmetertjes intern gevoelig voor veroudering en vervangen vooraf is beter dan schade achteraf aan de eindtrappen.

Je kan overigens niet zomaar de potmeters (offset en ruststroom) eruit halen en vervangen. Daarvoor moet je wel weten hoe. Verkeerde instellingen ervan laten de boel eerder ploffen.

Verder zijn er toch de nodige condensatoren die waarschijnlijk aan vervanging toe zijn.

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
OFFLINE
Bronze Member

Was ik nog even vergeten te melden, door slechte ruststroompotmeters wordt de versterker warmer dan normaal en kan het tikken erger worden.

Blackrix

Beogek
Not Ranked
Posts 14
OFFLINE
Bronze Member
Beogek replied on Wed, Jun 20 2012 11:30 PM

Penta's zijn ingesteld via de L-R stand. Verder gebruik in geen volledig bedraadde powerlinkkabels aangezien de displays toch niet werken op een BV10 ;-(

Ik hoop echter dat het aan de bekabeling ligt. Ik zal in het weekend de kabel vervangen door een volledig bedraadde versie en zie dan of dit het probleem verhelpt. Is dit niet het geval, dan ben ik bang dat de beolab versterkers naar de dealer voor reparatie moeten. Ik ben zelf niet technisch genoeg om de potmeters te vervangen. Heb je enig idee hoe duur deze reparatie gaat kosten?

 

Sorry voor mijn late reactie. Bedankt voor jullie reacties.

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
OFFLINE
Founder
Beobuddy replied on Fri, Jun 22 2012 10:08 PM

Ben benieuwd of je wat bereikt met de andere kabels. Juist omdat het alleen de rechter penta betreft.

Als het relais knippert, knippert het ledje dan ook aan/uit (groen/rood)?

Ik denk eerder dat minder stabiele voeding door verouderde condensatoren en/of slechte contacten op de stuurprint dit veroorzaken. De instelpotmeters zijn wel belangrijk, maar ik verwacht niet dat deze de oorzaak zijn er van.

Maar als het e.e.a. nagekeken moeten worden is het verstandig en niet veel werk extra om ook de potmeters (preventief) te vervangen.

 

Je kan mij altijd een pm/e-mail sturen voor als je hulp nodig hebt ;-)

Page 1 of 1 (7 items) | RSS