Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

Spørsmål om PlayMaker vs Sonos samt avspilling av musikk/film på BeoPlay V1

rated by 0 users
This post has 6 Replies | 2 Followers

travellers4fun
Not Ranked
Posts 7
Bronze Member
travellers4fun Posted: Sun, Sep 15 2013 6:32 PM

Hei alle sammen,

Jeg har nettopp funnet dette fellesskapet og det er jeg glad for. For nåværende har jeg bare spørsmål, jeg håper å også kunne bidra etter hvert når jeg blir litt mer erfaren.

Scenario 1:
Vi har to "BeoLab 6000". Vi har forsøkt å anvende dem direkte koblet til a) Apple Airport Express, samt ogs¨til b) en helt ny MacMini. I begge fall har der vært så megen støy når musikk ikke spilles/høyttalere og/eller Macen er i dvale at det ikke kan gjøres på den måten. Så vi har kjøpt (med mulighet til å levere det tilbake innen tirsdag) et Sonos sett. Det har fungert bra lydmessig, men jeg synes brukervennligheten er svært mye bedre på iTunes enn gjennom Sonos (med full bruk av spillelister etc).
Spørsmål 1a: Kan vi bruke B&O PlayMaker på samme måte som Sonos-settet? Har noen erfaringer med DAcen i PlayMaker, er den god nok? Sammenlignet med DACen i Sonos?
Spørsmål 1b: Når man spiller musikk fra en harddisk gjennom MacMini og PlayMaker så kan jeg vel kontrollere volumet gjennom iTunes men ikke gjennom Apple system-volum. Spørsmål: Når PlayMaker brukes, man man anvende en B&O remote?

Scenario 2:
Vi vurderer å kjøpe "BeoPlay V1" TV. Den kan bruke Apple TV montert inn, om jeg forstår det rett.
Spørsmål 2a: Betyr det at vi kan spille musikk uten egentlig å behøve MacMini (som, om jeg forstår rett har en versjon av iTunes i seg)?
Spørsmål 2b: Er det muligens slik at alle videoformater kan spilles direkte fra en harddisk (koblet med USB eller Ethernet) uten å gå gjennom en MacMini (koblet f eks med HDMI)?

Dersom svarene til dette finnes i forumene allere ber jeg om unnskyldning. Jeg har gleden av å lete rundt nå, men har ennå ikke den fulle oversikten. Takk for all hjelp!

Magnus
Top 200 Contributor
Norway
Posts 331
Gold Member
Magnus replied on Sun, Sep 15 2013 9:13 PM

Hei,

Velkommen til Beoworld!

Jeg har ikke erfaring med Sonos, men kan prøve å svare på spørsmålene dine så godt som jeg kan.

1a) Playmakeren er beregnet på å bli koblet direkte til B&O-høyttalere, så det vil nok fungere meget bra. Kan ikke sammenligne med Sonos, men jeg har Playmaker selv og er godt fornøyd med lyden. Kan ikke huske å ha sett noen her på forumet som har kommentert negativt på lyden, så jeg vil tippe du vil bli fornøyd med den.

1b) Jepp! Du kan styre volumet gjennom iTunes akkurat som med en Airport Express, men du kan også bruke en B&O-fjernkontroll til å justere volumet, hoppe til neste/forrige spor og starte/stoppe avspilling. Dette fungerer iallefall med iPad/iPhone, og jeg kan ikke tenke meg at det skal være annerledes med iTunes. Jeg kan evt. sjekke det opp senere.

2a) Beoplay V1 har plass til å plassere en Apple TV i en luke bak TV-en, ja. Jeg er ikke særlig kjent med Apple TV, men den har vel ingen harddisk, så skal du spille av lagret musikk vil du måtte ha Mac Mini-en påslått. Men Apple TV kan vel spille av musikk fra Apples iCloud, mener jeg. Ellers kan du bruke den akkurat som Airport Express – sende musikk (og video) via Airplay fra en Mac, iPhone , iPod eller iPad.

2b) Tja. Du kan koble til en harddisk og spille av filene som ligger på den ja, enten via USB eller en uPnP-server på nettverk. Men "alle videoformater" er nok å ta litt hardt i. Du kan se en listen over alle formater som støttes HER. Spør du meg ser liten OK+ ut, men jeg vet det er noen som har klaget over videoformatstøtten. Min erfaring tilsier at det alltid vil dukke opp en og annen fil som ikke vil kunne spilles av på slike avspillere – ingenting slår VLC på en PC/MAC eller lignende.

Bare spør om du lurer på noe mer!

Magnus

travellers4fun
Not Ranked
Posts 7
Bronze Member

Takk for rask og hyggelig hjelp! Listen ser riktig lovende ut, synes jeg. .avi, .mpg, og .mkv-støtte dekker det meste jeg trenger. Om de kan spilles rett fra disk uten å gå via MacMini er det strålende. Det er i grunnen det jeg lurer på med musikk også. .m4a, .aac, og .mp3 dekker jo det meste jeg har av musikk på disk, og som jeg administrerer via en Mac. Jeg er nyskjerrig på hvordan brukergrensesnittet ser ut for avspilling, spillelister etc, men det beste er kanskje å ta en tur til B&O. Dette var et bra dytt i riktig retning :-)

Millemissen
Top 10 Contributor
Flensborg, Denmark
Posts 14,680
Gold Member

Hejsan Travellers4fun,

i dit tilfælde ville jeg nok vælge en Playmaker - som Magnus foreslår - til dine BL6000, og en ATV-boks til V1'eren, når det drejer sig om musikafspilning. Der kan fint afspilles fra iTunes via Apple's Remote-app/AirPlay..

Mht til video ville jeg lægge en god DLNA-server på MacMini'en - Twonky serveren anbefales.

På V1'eren kan du så vælge via dens userinterface, det du vil se.

Har du kun brug for ét rum, kan du nøjes med at tilslutte dine BL6000 til V1'eren og så kun bruge et ATV til både musik og video.

Lad os gerne høre, hvordan du beslutter dig.

Hilsen Millemissen

There is a tv - and there is a BV

travellers4fun
Not Ranked
Posts 7
Bronze Member

Stor takk for innspillene, både Magnus og nå også Millemissen!

Vi skal anvende komponentene i to rom, BeoLab 6000 i ett, og BeoPlay V1 i et annet. Her er to oppfølgere:

1) Kan Apple TV brukes rett mot en harddisk med musikk, eller må der et sted finnes en Mac som er våken med et iTunes som er aktivt? Altså; kan Apple TV operere helt på egen hånd?

2) Twonky ser praktisk ut, jeg ser det. Men; er det mulig og praktisk å ikke ha en MacMini mellom disken med film og BeoLab V1? Poenget mitt er: Kan jeg fjerne MacMinien fra bildet. Det ville ta inn ca NOK 8000 for meg. Altså; Hvor praktisk er intercacen på V1 for å hente film direkte fra en disk? Er det overhodet mulig?

Igjen; takk. Dette er en fantastisk måte å hente hjelp fra andre liebhabere - fra dem hvis kunskap, innsikt og erfaring til alt overmål langt overstiger min egen :-)

Millemissen
Top 10 Contributor
Flensborg, Denmark
Posts 14,680
Gold Member

Hej,

1: Det er ikke muligt at tilslutte en HD/USB direkte til et ATV.

Via iTunes Match er det muligt at afspille det, som man har i iCloud - men den funktion virker (så vidt jeg ved) endnu ikke i europa.

Du kan via 'Home Sharing' få adgang til dit iTunes bibliotek (på en Mac/Pc) via ATV'ens skærmmenu.

Dog er det ikke smart at skulle tænde et tv'et og skulle navigere i ATV-menuerne, når man vil vælge musik.

Du vil jo betjene to forskellige lyttesteder, og er derfor nødt til at have din musik liggende et centralt sted.

En MacMini med iTunes (som er på samme netværk som ATV og Playmakeren/AppleAirPortExpress'en) egner sig fortrinligt hertil. Med AppleRemote-app'en på en iPhone eller bedre på en iPad kan du vælge musikken og airplaye den til ATV-boksen/V1's højtalere siddende i sofaen eller fra køkkenet....

Ved afspilning via Playmakeren/APE'en er man jo nødt til at gøre det sådan - den har jo ikke sit eget interface.

Hvordan ATV-boksens interface ser ud/bruges, kan du finde masser af eksempler på via Youtube.

2: du kan sagtens tilslutte en USB-stick med dine film direkte til V1'eren. Tjek interfacet ved et besøg hos en B&O-forhandler.

Men, hvis du alligevel har en MacMini (eller en anden computer) på grund af iTunes, er det smartere at bruge den (med en god DLNA-server kørende). En MacMini bruger ikke meget strøm og kan stå i et kontor e.lign. - og kan så også bruges dér med skærm/tastatur til internetsøgning og...

Desuden skal man jo have styr på de musik- og video-filer, man har, på en aller anden måde..

Via ATV-boksen kan du iøvrigt bruge Netflix til film

Hvis du/i vil være mere avancerede, kan i have musik og film på en NAS (med en iTunes-server og en Twonky-server kørende) og bruge en bærbar Mac (Macbook Air f.eks) til at organisere og til surfning.

Man kan - som en lille ekstra gevinst - sende skærmbilledet fra en Mac direkte over til en ATV-boks. Dette kaldes AirPlay Mirroring.

Håber noget af dette hjælper i dine/jeres overvejelser.

Hilsen Millemissen

There is a tv - and there is a BV

travellers4fun
Not Ranked
Posts 7
Bronze Member

Takk for videre hjelp!

"1: Det er ikke muligt at tilslutte en HD/USB direkte til et ATV." Det ser jeg, men de kan tilsluttes direkte til BeoPlay V1, og det jeg er interessert i er å få vite om noen har erfaringer med å spille film fra harddisk (kabel/WiFi) direkte gjennom BeoPlay V1s egen interface.

Hva angår avspilling av musikk: Er det mulig å legge en kopi av iTunes biblioteket på et gitt nivå i disken jeg har musikken i? Vil det biblioteket så kunne leses av Apple TV? Jeg vil uansett kunne vedlikeholde biblioteket gjennom en av våre Airbooks, men jeg ønsker  kunne spille musikk også når Macene er i dvale.

MacMinien vil kunne selges for ca NOK 8000 - det kan jo gå videre til fine B&O-komponenter ;-)

Page 1 of 1 (7 items) | RSS