ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022READ ONLY FORUM
This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022
De (vernieuwde) Beovision 12-65.
Afgelopen donderdag was bij Fred Baak in Houten de onthulling van de nieuwe Beovision 12.
Ik kon het dus niet laten om met de uitnodiging in de hand toch even te gaan kijken. Het gegeven dat de avond in Italiaanse sfeer zou plaatsvinden is bij Fred synoniem voor een verzorgde avond met alles erop en eraan. Voor Fred is niets teveel.
Maar goed, het gaat om de Beovision 12-65 inch.
De Beovision 12 is er inmiddels alweer een jaar, maar is er nu in de vernieuwde versie waarbij de toegevoegde Beosystem 4 het grootste verschil maakt.
Dat maakt dat de Beovision 12 nu een echte Full HD Smart TV is met 3D mogelijkheid, streaming video en vele internetmogelijkheden, zoals Youtube, Picassa, weerkanaal, etcetera. De Beovision 12 is voorzien van het in voorjaar uitgebrachte laatste Panasonic scherm met 600hz NeoPDP plasma techniek.
Mede door die nieuwe techniek is de beeldkwaliteit (uiteraard in combinatie met de BS4) weer op een hoger niveau komen te staan. De beeldkwaliteit is gewoon ongekend goed. De gedemonstreerde demo van “The Italian Job” (wat toepasselijk..) laat duidelijk zien dat er een erg mooi plaatje in zin. Een mooi rustig beeld met zeer veel contrast met natuurlijke kleuren en eindelijk weer normale huidstinten. Iets wat mij persoonlijk altijd stoort bij de LCD versies.
De nieuwe techniek maakt het mogelijk dat het scherm veel minder energie gebruikt en dat er zoveel minder warmte vrijkomt, dat er geen ventilatoren ingebouwd zijn. De vorige BV12 had wel 2stuks aan boord, maar deze BV12 is dus fluisterstil. Door slim gekozen koelsleuven zijn er geen ventilatoren meer nodig zijn voor het afvoeren van de warmte.
B&O heeft de dikte van het scherm weten terug te brengen naar maar 6 cm dik! En dat is inclusief de 5 speakers die onder het scherm ingebouwd zijn. Deze tv is van alle kanten mooi om te zien door de fraaie afwerking en is op een draaibare poot dan ook nog eens te draaien en te kantelen. Nieuw bij deze BV12 zijn de diverse kleuren waarin de speakergrill in verschillende kleuren te krijgen is.
Het mooie slanke scherm leent zich dan ook niet voor vele aansluitmogelijkheden en dat is waar de system 4 om de hoek komt kijken . Enkel 3 dunne netwerk- en een hdmi-kabel zijn nodig om het scherm met het system te verbinden.
Een nieuwe feature bij deze BV12 is de 360 graden omgevings-sensor. Waar bij de oudere beovisions het licht aan de voorzijde van de tv werd gemeten, meet de nieuwe sensor het 360 graden in de rondte. Als de tv (gedeeltelijk) voor een raam wordt geplaatst, dan zal er overdag rekening worden gehouden met het invallende licht van achteren en zal het beeld daarop worden aangepast.
Nieuw is dat bij installatie de dealer een meet-oog meeneemt en ter plaatse de hoeveelheid licht meet. Het meet-oogje wordt op system 4 aangesloten en het system zal de beeldinstellingen daarop optimaal instellen.
Bij de nieuwe BV12 is de calibratie-camera ook weer van de partij.
Het cameraatje dat bij de BV4 en de BV9 uit het frame tevoorschijn komt en om de 100 uur automatisch het scherm meette, is bij de BV12 aan de linkeronderzijde geplaatst en is uitgerust met een verbeterd calibratieprogramma. Behalve dat de greyscale midddels een grijs blokje in beeld wordt gemeten, worden de kleuren (rood, groen en blauw) ook afzonderlijk gemeten. Daardoor wordt gedurende de levensduur van het scherm dezelfde kleuren gegarandeerd.
Maar zoals als eerder aangegeven, wordt de BV12 nu met de system 4 geleverd.
Deze system 4 heeft nu de video-engine die ook te vinden is in de V1 en de BV11. De menu structuur van de BV12 is dan ook hetzelfde als die van de V1 en de BV11. Het verschil met de oude BS3 is dat deze system 4 de Smart TV funkties voor zijn rekening neemt. Het streamen van video’s, foto’s is dan ook mogelijk vanaf USB (in de BS 4 gestoken) of vanaf een NAS.
Verder heeft deze BS4 nu 5 hdmi ingangen en een analoge video-ingang. De oude en vertrouwde analoge scartaansluitingen zijn verdwenen. Tevens is er een smartcardreader aanwezig die eventueel de Ziggo/UPC/Digitenne smartcard direct kan lezen zonder de Ci+ module. Verder zijn alle aansluitingen in de vorm van RJ45 aansluitingen. De inmiddels welbekende netwerkaansluitingen. Dat maakt de bekabeling in en rond het huis een stuk eenvoudiger.
Ook het geluid van de maximaal 9 speakers in een 7.1 setup gaan allemaal met behulp van netwerkkabels.
De talloze aantal instellingen voor de diverse plaatsingsmogelijkheden, maken dat je de speakers bij elke instelling kunt aangeven of het een linker, rechter, voor of achterkanaal betreft. Mogelijkheden genoeg dus. Verder beschikt de BV over dynamische instellingen voor bijvoorbeeld ‘snachts tv kijken.
De PUC ondersteuning is net als bij de BV11 via internet in te stellen en biedt ook de mogelijkheid om via USB te worden geladen. Ideaal! Als je nu zelf een andere kabelontvanger, mediaspeler of BluRayspeler neemt, dan kun je zelf deze in de PUC lijst opnemen, zodat je altijd de Beo4 als enige afstandsbediening in je handen hoeft te houden. Want uiteindelijk geldt: gemak dient de mens.
Zijn er dan geen minpunten?
Toch wel. Het system 4 kent geen masterlinkaansluiting meer en heeft daarvoor een extra NL/ML convertor en een delaybox nodig. Dat vraagt een extra investering als er met oudere masterlink apparatuur gecombineerd moet worden. Dat is overigens niet nodig als je alleen over een BV10 of BV11 beschikt die in de link moet worden opgenomen. De delaybox is overigens nodig om vertragingen van het geluid over de link recht te trekken zodat overal het geluid gelijktijdig van dezelfde bron (TV, Settopbox, etc) klinkt.
De ingebouwde RF modulator bij de system3 voor distributie over de coax door het huis is dan ook bij de system 4 verdwenen. Distributie van beeld en geluid gaat dan ook geheel via netwerkkabels (Cat7) door het huis. Dat heeft dan wel als voordeel dat je overal over hd content kunt beschikken ipv SD video over de coax-kabel.
Verder heeft deze system 4 geen tweede video-uitgang voor degene die ook een projector/of 2e scherm willen gebruiken. Daarvoor is dan een hdmi switch nodig die gestuurd kan worden door het system. Klein detail is er overigens dat de ir-oog van de BS4 nu in de speakergrill is ondergebracht, zodat er bij het beameren geen extra ir-oog meer nodig is.
Conclusie:
In mijn ogen een erg mooie tv met bijzonder mooi beeld en een goed geluid uit de slim geplaatste kleine speakers onder de tv.
Het argument dat het om een ge-rebadge-de panasonicscherm gaat naar mijn mening niet op. Uiteindelijk maken de eigen video-engine van B&O en alle extras, zoals de dynamische beeld en geluidsregeling, het contrastscherm, het elektronisch gordijn en de exclusieve mogelijkheid om hem op een draaibare stand te zetten, een echte B&O tv.
@ Fred, ik heb genoten!
Een kleine (foto) indruk.
Excuses voor de slechte kwaliteit van de foto's.
Wat zal het worden...
.
..
....
......
.........
De laatste.
De 3D-brillen en een knipoog naar het eerste echte Home-Cinema tv, de AV9000.
prima uitleg andre
mooie tv moest niet zo duur zijn ondanks de prijsverlaging
grt cvb
Heel mooi.
elke 10e van de maand heeft fred kans dat ik langs kom!
Tja, naar B&O maatstaven is deze goedkoper.
Maar ik blijf erbij dat tv's van B&O niet alleen een tv is, maar het centrum van een heel (link)systeem in je huis (of ark ;-) ) kan zijn.
Verder is het dus zo dat er voor het gebruik van de linkmogelijkheden gebruik wordt gemaakt van de Atlona hdmi matrix switch. Met die switch kun je hd content naar ieder vertrek meenemen en is zelfs, als ik het goed begrepen heb, simultaan gebruik van audio en video mogelijk. Die switch wordt dan gestuurd door het system.
Als je verder in huis gebruik maakt van de V1 of de BV11, is de NL/ML converter niet nodig.
Wat ik persoonlijk wel imposant vond, is dat je via het servicemenu kunt zien waar in welk vertrek wat voor apparatuur je hebt staan. Alles in het netwerk is dan zichtbaar. Dit is een belangrijk gegeven in verband met het gebruik van de delaybox, waarbij je dus het geluid in elk ruimte synchroon kan laten lopen.
En bij Baak is dat een hele lijst
Voor de geeks:
De aansluitingen van de BS4:
In vergelijking met de beosystem 3:
Beobuddy,jij had het over normale huidskleuren bij lcd.
Ik vind dat B&O dat hartstikke goed doet bij lcd.
Als ik het vergelijk met andere merken.
Het kan natuurlijk altijd beter!
Ik ben een plasma fan, blijkbaar.
De tv's staan bij B&O sowieso al op een hogere temperatuur waarde en ik vond vooral bij de eerste BV10's de gezichten soms een grauwe kleur hebben. Nu verschilt dat natuurlijk ook per zender waar hij op staat. RTL knalt er bijvoorbeeld veel meer kleur in dan bij de publieke zenders. De engelse ITV spant daarin echt de kroon als de dames hier nog eens naar "Take me out" zitten te kijken.
De waardes die ik bij de BV10-46 toen heb gemeten, lagen ver boven de 10.000. Zelfs 13.000 meen ik toen te hebben gemeten.
Als B&O nu met een plasma weer rond de 8000-9000 zit, vind ik dat persoonlijk mooier en natuurlijker overkomen.
Toen ik de BV5 kocht, heb ik deze naast de avant RF32DVD gezet en toonden toen ook dezelfde kleuren. Beide ook rond de 8000-9000K (zelf gemeten)
Dus de BV12 heeft gewoon een echt mooi plaatje. Geleerd van die ouwe van me
Hi,
En vind je dat de BV9 wel onder doet of kan hij nog lang mee gaan?
Gr
De BV9 is voor mij persoonlijk nog lang niet outdated, ahw.
Zelf kan ik er met veel plezier naar kijken (lees: genieten, het is een MK3 Full HD met camera) en zolang ik mijzelf niet kan betrappen dat ik mij ergens aan irriteer, blijft hij zeker staan. Dat was bij de BV5 wel het geval. Qua design was er niets mis mee, maar op een gegeven moment wil je toch meer detail bij dergelijk groot formaat scherm (42 inch).
De BV9 (50 inch) was een openbaring qua beeld en aansluitmogelijkheden en de PUC.
De BV12 vind ik zelf een erg mooi toestel als hij op de draaibare poot staat. Kantel en draaibaar en de mooie afwerking geeft het geheel een hele sjieke indruk. Zelf zou ik wat meer moeite hebben om de BV12 op te nemen in de huidige link. Alles gaat hier nog over de coax en dat voldoet. Het vergt toch een extra investering om alles draaiend te krijgen. Maar je hebt er natuurlijk ook die graag meer investeren en dan overal over HD content kunnen beschikken.
Dat de BV12 natuurlijk over beterer specificaties beschikt, mag duidelijk zijn. Nog betere zwart waardes en helder wit, waardoor de ruimte voor het contrast groter is geworden. Natuurlijk is het beeld nog eens groter met zijn 65 inch (1 meter 65 ! )
Enig minpuntje wat ik zou kunnen bedenken is de centerspeaker. Die is bij de BV9 toch krachtiger dan bij de BV12. De 5 speakers doen het zeker indrukwekkend, maar ik heb ze niet goed kunnen vergelijken. Wel een slim concept.
Dank je wel!!
Prachtige TV !
Nu nog een nieuw 103'' 4K scherm :)