Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

Beomaster 4500

rated by 0 users
This post has 29 Replies | 0 Followers

Toine1
Not Ranked
Posts 45
Bronze Member
Toine1 Posted: Fri, Jan 17 2014 7:47 PM

De platte Beomaster reeks is voor mij nog altijd het mooiste wat B&O ooit heeft gemaakt en mijn keus is gevallen op de laatste uit de reeks de 4500.   Nu ik wat meer geld heb, wil ik deze tweede hands via marktplaats gaan kopen. 

Ik zou daarom graag willen weten waar ik op moet letten als ik een Beomaster 4500 wil kopen. Wat zijn de zwakke punten en hoe kan ik deze detecteren. 

Verder kom ik nogal veel tegen dat de glasplaat stuk is, weet iemand waar deze nog te verkrijgen is? 

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
Posts 5,423
Silver Member
Leslie replied on Fri, Jan 17 2014 8:19 PM

Op de volgende punten letten:

• Werken alle ingangen (phono, aux, tape, cd etc.)
  • Werken alle uitgangen passief en actief (powerlink) uitgang 1 en 2
  • Glaspanels zitten meestal los en wanneer ze vast zitten op welke manier dat gedaan is. Ik heb meegemaakt dat men heel creatief kan zijn met "lijmen" waardoor de glasplaat weleens te hoog kan zitten en daardoor de toetsen niet goed bediend kunnen worden (hard drukken op de glasplaat)
  • Krassen en/of deuken op de spiegelpanelen
  • Werkt de "mute" knop
  • Zenders vastleggen
  • CD en cassette, gaat de klep goed omhoog en omlaag
  • Werkt de cassette, play, FF en Rew
  • Werkt de CD
  • Buitenkant in nette staat, meestal of altijd een witte omranding dus niet vergeeld.
  • Ophangbeugels kompleet
  • Kabel afdekcovers
  • 1 weg of 2-weg functionaliteit

Kortom veel dingen waar je op kunt letten bij aanschaf. Wellicht dat er nog andere dingen zijn die ik vergeten ben op te noemen.

Ik heb een hele serie liggen waarvan ik een tig aantal opnieuw ga "restaureren" en replica glaspanelen zijn binnenkort ook weer in de maak., zowel voor de Beomaster als voor de CD spelerSmile Moet alleen zin maken...

Brengen & Ophalen

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
Posts 5,423
Silver Member
Leslie replied on Fri, Jan 17 2014 8:21 PM

En ja, persoonlijk vind ik de 4500 serie een van de mooiste design apparaten die B&O destijds heeft gemaakt, vooral als je de 4e komponent er nog bij kunt krijgen, de Beogram 4500 met muurbeugel.

Brengen & Ophalen

Toine1
Not Ranked
Posts 45
Bronze Member
Toine1 replied on Fri, Jan 17 2014 9:32 PM

Hoi, Leslie bedankt voor snelle antwoord!!! 

ipaul
Top 200 Contributor
Posts 422
Bronze Member
ipaul replied on Fri, Jan 17 2014 9:43 PM

Toine, als je een 'serieuze' set wilt, kan ik je Leslie aanbevelen, als het echt een koopje moet zijn en je gaat shoppen (op MP enzo) dan loop je idd het risico dat er al het nodige aan geprutst is, want er wordt best wat afgeknoeid :).

Ik heb geen aandelen bij Leslie (maar repareer veel voor hem) en weet dat hij veel ervaring heeft met deze sets.

Het grotere risico is n.l.  meer kast/optisch dan electronica...

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
Posts 5,423
Silver Member
Leslie replied on Fri, Jan 17 2014 9:47 PM

En mocht er onverhoopt problemen zijn dan heb ik Paul nog (geen aandelen maar een vriend)Smile

Brengen & Ophalen

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
Posts 5,423
Silver Member
Leslie replied on Fri, Jan 17 2014 9:55 PM

And it doesn't cost you 260$ whenever you get issues as mentioned in this thread, my goodness!

Brengen & Ophalen

Toine1
Not Ranked
Posts 45
Bronze Member
Toine1 replied on Sat, Jan 18 2014 10:02 AM

Sorry maar wat bedoel je hier eigenlijk?? Verkoopt Leslie dan ook Beomaster 4500???

Limbabnees
Not Ranked
Posts 21
Bronze Member
Limbabnees replied on Sat, Jan 18 2014 10:05 AM

Is er iets wat Leslie niet heeft? Big Smile

Toine1
Not Ranked
Posts 45
Bronze Member
Toine1 replied on Sat, Jan 18 2014 4:12 PM

ik heb altijd interesse in een BeoMaster 4500 incl afstand bediening [met evt de CD speler], dus als een forum member een te koop heeft staan, let me know!  Hij moet er wel optisch goed uitzien. Ik zeg altijd maar, een kras/deukloos systeem geeft ook aan, dat de eigenaar ook altijd zuinig op zijn spullen is geweest. 

even ter info, ik ben vanaf ca 1981 eigenaar van een Beogram 1600 en een originele B&O flessen opener, dit was ook het enige wat ik toen van B&O kon kopen.  

pacificocean
Top 500 Contributor
Posts 100
Bronze Member

Weet er nog iemand een winkel, waar je de rubbervoetjes van een bm4500 kan kopen? Conrad verkoopt ze, maar dan worden de verzendkosten wat veel voor een rubber dopje.

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder
Beobuddy replied on Sat, Jan 18 2014 9:26 PM

Mocht je in de buurt zijn, heb er nog wel een paar...

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
Posts 5,423
Silver Member
Leslie replied on Sat, Jan 18 2014 10:25 PM

Kijk maar eens op Ebay.co.uk (rubber feet) . Daar koop je ze voor een habbekrats en in alle soorten en maten.

Brengen & Ophalen

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
Posts 5,423
Silver Member
Leslie replied on Sat, Jan 18 2014 10:29 PM

Toine1:

Sorry maar wat bedoel je hier eigenlijk?? Verkoopt Leslie dan ook Beomaster 4500???

Sorry, ik verwees naar een thread waar Jeff (BW lid) z'n BM4500 liet reparen voor de lieve somma van 260 dollar excl. verzendkosten.

Belachelijke bedragen voor zo'n unit.

Ik heb er een aantal liggen ja, de meeste nagekeken door Paul...

Brengen & Ophalen

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
Posts 5,423
Silver Member
Leslie replied on Sat, Jan 18 2014 10:31 PM

Limbabnees:

Is er iets wat Leslie niet heeft? Big Smile

Je had me een email bericht gestuurd maar ik weet helaas niet meer wie "Limbabnees" isConfused

Brengen & Ophalen

Limbabnees
Not Ranked
Posts 21
Bronze Member

Nu weet je het wel weer :)

Beocenter, Beogram, RL's, Penta's

Wel weer een genot om LP's te kunnen luisteren :)

Tzt eens kijken voor de 9500, moet wel in de zelfde lijn blijven.

Toine1
Not Ranked
Posts 45
Bronze Member
Toine1 replied on Sun, Jan 19 2014 11:17 AM

Leslie:

Toine1:

Ik heb er een aantal liggen ja, de meeste nagekeken door Paul...

Maar ook te koop??

Limbabnees
Not Ranked
Posts 21
Bronze Member
Limbabnees replied on Sun, Jan 19 2014 11:38 AM

Leslie heeft alles te koopLeft Hug

BayernTechnik
Top 500 Contributor
Germany
Posts 291
Bronze Member

Klinkt misschien gek, maar ook letten op krassen op de glazen panelen (wat ? jawel !), het wil nog wel eens voorkomen dat er behalve op de spiegelpanelen krassen zitten, deze ook zitten op het glas... 

Bij de CD, kijken hoe lang het duurt om tussen nummers te schakelen, duurt dit te lang, dan is óf de laser op óf de laser vuil, of moet er gewoon technisch onderhoud gepleegd worden.

Zelfde geld voor de Beocord 4500 (cassette), wisselt deze niet soepel van A>B zijde en andersom, of duurt het erg lang na een stilstand en er op play is gedrukt, dat er ook daadwerkelijk iets gebeurt. Dan is er mogelijk sprake van oud en ''kleverig'' vet in het mechaniek dat de boel vertraagd. Doet het deck niets en hoor je wel de motor dan is het simpel: dan is het snaartje versleten en is dus aan vervanging toe.

Voor de Beomaster... kijken of alle led's achter het (zwarte) glazen paneel nog mooi en netjes oplichten, dus niet een paar mooi fel en een paar zwak (lees: LED's die op zijn) Verder de alle tips van hierboven van Leslie en Paul ;)

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Sun, Jan 19 2014 8:20 PM

Deze apparaten zijn nu eenmaal minimaal bijna 20 jaar oud, niet zo gek dat ze een keer een onderhoudsbeurt nodig hebben. Je zit er wel even in te sleutelen voor je ze weer helemaal netjes op de rit hebt. Geldt ook voor de verschillende andere apparaten van deze leeftijd. Ik heb afgelopen week weer eens een Marktplaats aankoop gezien bij een kennis, een BeoCenter 2300. Om te huilen. Deurmechaniek niet goed, een spleet van 5mm tussen de deuren, nog diverse elektronische problemen en een hoop stof. Ik durf een apparaat zo niet eens op Marktplaats te zetten! Ik haal elk apparaat uit elkaar en spit hem volledig door voor hij in de verkoop gaat, een andere optie bestaat voor mij niet, ik wil dat iemand die van mij een apparaat koopt volledig tevreden is en dit ook jaren na de aankoop nog is. 

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
Posts 5,423
Silver Member
Leslie replied on Sun, Jan 19 2014 8:29 PM

En dat kost dan 260$ zoals vermeld in een ander draadje? Weinig kans dat je 'm dan nog verkocht krijgt als je deze kosten er nog bij op moet tellen tenzij er zo'n onwetende daar in trapt.

Brengen & Ophalen

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Mon, Jan 20 2014 9:17 AM

Leslie:

En dat kost dan 260$ zoals vermeld in een ander draadje? Weinig kans dat je 'm dan nog verkocht krijgt als je deze kosten er nog bij op moet tellen tenzij er zo'n onwetende daar in trapt.

Da's weer een beetje veel van het goede. De prijs ligt vaak wel hoger, maar daar is de staat van het apparaat ook naar. En mensen die dat niet kunnen waarderen komen er na verloop van tijd meestal vanzelf achter als ze een apparaat kopen die geen onderhoudsbeurt heeft gehad. De problemen komen vanzelf.

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
Posts 5,423
Silver Member
Leslie replied on Mon, Jan 20 2014 5:37 PM

En waar bestaat een onderhoudsbeurt dan uit voor een Beomaster 4500?

Blackrix:
En mensen die dat niet kunnen waarderen komen er na verloop van tijd meestal vanzelf achter als ze een apparaat kopen die geen onderhoudsbeurt heeft gehad. De problemen komen vanzelf.

Tenzij je kunt aantonen dat je een reseller bent en garantie wilt/moet geven zullen de meesten wel bereid zijn om wat meer te betalen.

Maar vanuit hobbyisme aangeven dat het een onderhoudsbeurt heeft gehadHmm

Brengen & Ophalen

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Mon, Jan 20 2014 9:09 PM

Vergelijk het met iemand die een auto verkoopt waarbij hij aangeeft dat hij hem altijd goed heeft onderhouden. Is een kwestie van vertrouwen, en je ziet het meestal ook wel. En ook bij een bedrijf moet je er maar op vertrouwen dat ze dat uitvoeren wat ze zeggen, maakt niet uit of het om verkoop of reparatie gaat. De afgelopen jaren heb ik verschillende B&O apparatuur een onderhoudsbeurt gegeven en verkocht, zonder enige klacht achteraf. 

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder
Beobuddy replied on Mon, Jan 20 2014 9:46 PM

Leslie:

Het is maar hoe je het bekijkt vanuit welk perspectief.

Je hebt hobbyisme en je hebt hobbyisme. Er zijn er die met een technische opleiding en gestoeld met de nodige ervaring in de zogenaamde hobbysfeer repareren en onderhoud doen. Ik denk dat je dergelijke lui (zoals Blackrix, iPaul en nog 1 die ik ken... :-) ) soms beter kunt hebben dan de zgn professional die door de commercie gebonden is.

Ik vind het persoonlijk kwalijker dat er handelaren zijn die zgn garantie geven om je over de streep te trekken en niet de support achteraf kunnen leveren en je met een kluitje het riet in sturen. Alles voor de verkoop in dat geval.

Het is alleen de kunst om het kaf van het koren te scheiden. Soms wat doorvragen kan je daarbij helpen om een indruk te krijgen.

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
Posts 5,423
Silver Member
Leslie replied on Mon, Jan 20 2014 9:55 PM

Ik ken jou Blackrix (ook persoonlijk) en weet dat jouw "spul" goed en grondig is nagekeken maar weten potentiele Marktplaats kopers dat ook als je daar iets te koop zou zetten. Garantie dat het langdurig zal blijven werken kun je niet (denk ik). Maar je hebt een punt. Ik heb een set Penta's verkocht waarvan een lab toch na bepaalde tijd toch mankementen vertoont. De andere 4 sets daar heb ik (nog) geen klachten over gehoord maar dat is alweer een tijd geleden. Garantie tot aan de deur als private seller maar daar is de prijs dan ook naar. Niet iedereen op Marktplaats heeft de expertise en kennis om goed spul te verkopen.

Nogmaals de vraag, wat is een onderhoudsbeurt voor een BM4500 dan in jouw optiek?

Glasdeursetjes kan ik me nog wat bij voorstellen, snaren, afstellen etc.

Brengen & Ophalen

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Mon, Jan 20 2014 10:13 PM

Na verloop van tijd leer je de zwakke punten van apparaten kennen. Dit is niet alleen mechanisch, ook elektronisch is er slijtage. Hier kun je ook preventief iets aan doen, waarmee je de kans op problemen in de toekomst zoveel mogelijk voorkomt. Het is dus niet alleen een probleem oplossen dat er op het moment in een apparaat zit, ook het voorkomen van problemen die zich eventueel in de toekomst kunnen voordoen hoort erbij. En daar komt een stukje ervaring en productkennis bij, die je na verloop van tijd opdoet en waarbij het zoeken naar een oorzaak soms uren kan kosten waarna je bij de volgende reparatie weet waar je moet zoeken. Ik zal dus ook niet in detail gaan over een onderhoudsbeurt, maar omdat er vrijwel geen mechanische delen zijn (op de glasplaat na) valt het wel mee. In vergelijking met bijvoorbeeld een BeoCenter 9500 ben je ook vrij vlot klaar. Een complete 4500 set is weer een ander verhaal.

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
Posts 5,423
Silver Member
Leslie replied on Mon, Jan 20 2014 10:16 PM

Met deze uitleg, daar kan ik wat mee!

Brengen & Ophalen

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
Posts 5,423
Silver Member
Leslie replied on Mon, Jan 20 2014 10:27 PM

Beobuddy:

Leslie:

Het is maar hoe je het bekijkt vanuit welk perspectief.

Je hebt hobbyisme en je hebt hobbyisme. Er zijn er die met een technische opleiding en gestoeld met de nodige ervaring in de zogenaamde hobbysfeer repareren en onderhoud doen. Ik denk dat je dergelijke lui (zoals Blackrix, iPaul en nog 1 die ik ken... :-) ) soms beter kunt hebben dan de zgn professional die door de commercie gebonden is.

Ik vind het persoonlijk kwalijker dat er handelaren zijn die zgn garantie geven om je over de streep te trekken en niet de support achteraf kunnen leveren en je met een kluitje het riet in sturen. Alles voor de verkoop in dat geval.

Het is alleen de kunst om het kaf van het koren te scheiden. Soms wat doorvragen kan je daarbij helpen om een indruk te krijgen.

Helemaal mee eens, garantie geven kan en wil ik niet als een private seller maar support achteraf geven en naar een oplossing zoeken kan ik wel! 

Brengen & Ophalen

Toine1
Not Ranked
Posts 45
Bronze Member
Toine1 replied on Sun, Apr 20 2014 9:19 AM

Hij is gekocht een complete set Beomaster 4500 CDspeler en de tapedeck.

Wat ik nog mis is de beolink 1000.

Page 1 of 1 (30 items) | RSS