ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022READ ONLY FORUM
This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022
Hallo allemaal,
dit is mijn eerste post op dit forum. Ik denk er over om een nieuw audio systeem aan te schaffen. Ik ben al bijna 20 jaar in het bezit van een Beocenter die het nog steeds uitstekend doet. Daarnaast heb ik sinds een half jaartje een Sonos playbar. De Playbar heb ik gekocht nadat ik kort daarvoor mijn surround apparatuur verkocht had. De surround receiver had ik gekocht, samen met monitor audio rx6 speakers, om ook te genieten van muziek. In de praktijk gebruiken we echter nog steeds de B&O. Dat geldt ook voor de sonos. Mijn vrouw snapt het niet en vindt het te omslachtig. Ik zelf vind het geluid van de playbar voor audio tegenvallen. Ik heb er geen sub bij, dat scheelt natuurlijk wel.
Ik denk er nu weer over om toch weer een installatie aan te schaffen. De century gaat dan weg naar een andere kamer.ik heb een 55 inch SONY tv en die blijft. B&O is me te duur met tv's hoewel ik lees dat de koppeling met beolabs wel veel makkelijker wordt.
We hebben een grote woonkamer van bijna 60m2 waarvan het zitgedeelte ongeveer de helft bedraagt. Een massief houten vloer, vooralsnog zonder kleed en weinig aan de muren. Niet ideaal dus.
ik denk nu om een paar Beolabs aan te schaffen met wellicht een sub en een beocenter die ik dan voor voor muizen en tv wil gaan gebruiken. Tevens heb ik een spotify abonnement, dus ik wil ook graag kunnen streamen. Omdat ik niet al teveel wil uitgeven, denk ik vooral aan gebruikte apparatuur.
Wat is in jullie ogen een goede en verstandige keuze? Een paar beolab 8000 met een beosound 5 (encore) (wat is het verschil eigenlijk tussen die twee 5's)? wellicht de nieuwe beolab 14 of 17 met een transmitter?
alvast bedankt voor jullie reacties!
RLX68
Beste RLX68,
Welkom op het forum!
Alles staat en gaat een beetje met het budget wat er voor bedacht is.
Als je een grote kamer hebt en deze af en toe flink wil vullen met muziek, dan zou ik niet te kleine luidsprekers kiezen. Een setje Beolab 6000's is dan zeker geen aanrader.
Zelf hou ik er wel van om de volumeknop wat verder open te draaien en daar zijn mijn penta's (geupdate middels technisch verbeteren en nieuw doek) zeer geschikt voor. Als minimum zou ik dan ook een setje 8000's met de lab 11 erbij willen advieseren.
Is geld van minder belang, dan zou je de nieuwe beolab 18 kunnen overwegen. Deze hebben een mooier en dieper laag dan de 8000's. Maar dat kan ook niet anders met dergelijke flinke drivers.
Denk je aan gebruiksvriendelijkheid, dan zou je als inderdaad aan de encore voldoende hebben. Wil je op termijn uitbreiden door te gaan linken, dan is de master/sound 5 combi een betere optie. Andere opties als playmaker, essence vereisen weer het gebruik van een iPad, iPhone of andere streaming device en weer wat minder flexibel wordt.
Dank je Beobuddy. Zoals ik aangaf dacht ik ook aan de 8000 en dan idd met de 11 erbij. De 18's worden echt te duur, hoewel ze prachtig zijn. Maakt het dan nog uit of je de 8000 mkii kiest? Ik lees iets over een verbeterde bass bij de mkii.
Voor mijzelf zou een playmaker wel kunnen, hoewel je dan idd altijd te telefoon of pad in de buurt moet hebben, maar voor mijn vrouw is de drempel dan al weer hoger. De essence werkt net zo toch? Of werkt deze met de playmaker samen? Je hebt het over de master/sound 5. Is de master module het verschil met de encore? Heb ik de master nodig om bijv de 8000 en sub aan mijn Sony tv te koppelen? Kan daar ook een 7-40 aan bijv als Center speaker?
Dank voor je reactie!
gr,
RLX
En daar gaan we al Het moet het liefst wat uitgebreider kunnen
Een centerspeaker kun je alleen gebruiken in combinatie met een receiver die een dedicated "center" aansluiting heeft op (geregeld) line-niveau.
Maar deze is meer bedoeld om te combineren met een B&O tv met ingebouwde soundprocessor met de daarbij behorende uitgangen voor/achter/center en subwoofer.
Een master met de sound 5 combinatie (BM5/BS5) geeft je wat meer mogelijkheden dan alleen de encore. als voorbeeld een extra cd-speler/ripper die je eronder kunt plaatsen voor de enkele keer dat je een cd wilt afspelen. Een encore heeft direct een A.Aux aansluiting voor het aansluiten van de tv, die je bij de BM/BS5 combo moet realiseren middels een extra DACje aan de USB ingang van de master.
Als alternatief kun je ook een BS9000 nemen met op de A.Aux de tv of een Airplay/Airport express/playmaker voor het streamen. Je bent dan wel goedkoper uit en je kunt 6 cd'splaatsen in de BS9000.
Haha, tja als je een keer begint...
op zich is een 7-40 niet nodig denk ik. Ik vraag het omdat onze kamer veel ramen heeft. Het stukje muur waar de tv voor staat zit niet in het midden van de kamer, waardoor ik de linker en rechter speaker niet symmetrisch naast de tv kan plaatsen. Zijn de beo speakers in te stellen op de plek waar ze staan?in een hoek of vrij? Ik dacht dat ik dat las bij de beolab 17.
zijn de 8000 eigenlijk wel geschikt voor tv/film geluid? We kijken veel series en film nl. Surround hoef ik niet meer. 2.1 of 3.1 is genoeg. Daarbij moeten ze goed geluid geven bij muziek en ik moet kunnen streamen via spotify, maar ook vanaf mijn nas. Heel simpel eigenlijk. :-)
Je hebt een 7-40 in de vorm van een beovision 7-40 en een Beolab 7-4. De laatste is een mono centerspeaker. De BL 7-1 en 7-2 zijn stereo centerspeakers.
Tja, of de 8000's voldoende zijn, dat is toch persoonlijk. Hier staat regelmatig een concert op bijna orkaankracht aan (redelijke kamer 5x11 meter). Dat vult lekker. Maar of de 8000's dat ook kunnen, ik denk het net niet. Wel als je het rustiger aan doet. Ik denk dat je er een heel eind mee komt.
Het voordeel van de sub's is dat je deze via stereo powerlink kunt aansluiten en vandaar uit door naar de labjes. Een speciale soundmodule uit een beovision tv is dan niet nodig.
Je kan met de 8000's beginnen en deze later eventueel uitbreiden met een labje 11 of 2. In geval van een extra sub hoef je geen rekening te houden of dat je een mk1 of mk2 8000 neemt. Die zgn bassupdate wordt dan toch door de sub overgenomen.
Je kan natuurlijk altijd naar een dealer en vragen om een demo-opstelling (met of zonder subwoofer). Bevalt het niet, dan switch naar een andere set.
Menig dealer is daartoe bereid, zeker degene waar ik regelmatig naar toe ga.
Ja, je hebt gelijk. Ik bedoel ook de 7-4. Is de 7-4 ook aan te sluiten op mijn Sony tv?
Af en toe zal de muziek of film wel eens iets harder staan, maar meestal draait het op normaal niveau.
ik zal binnenkort eens bij de dealer langs gaan en luisteren naar de mogelijkheden.
Raad je trouwens aan om bij een dealer te kopen (ook second life)? Bij marktplaats is natuurlijk ook veel te koop, hoewel ik ergens las dat de prijzen daar vaak te hoog zijn.
Van de 8000's kan ik melden dat deze weliswaar geen foamranden heeft die vergaan na verloop van tijd (in tegenstelling tot de 6000's waar ik hier al menig van nieuwe heb voorzien), maar dat deze wel last heeft van interne foamrot.
Oudere 8000's hebben hier meestal (al) last van. Moeilijk te zien aan de buitenkant, maar meestal herkenbaar aan een weigerende 8000 waarvan het ledje wel van rood naar groen gaat maar geen geluid geeft.
Bij de dealer mag je in ieder geval verwachten dat deze in orde zijn. Bij Baak in Houten overigens vind je een hele luidsprekerwand waar alle modellen op een rij staan staan, zodat je goed kan vergelijken.
Een BL 7-4 heeft alleen een powerlink aansluiting die je alleen op een ander merk tv aan kunt sluiten als deze een aparte center pre-out heeft en een schakelsignaal om de 7-4 in te schakelen. Tegelijkertijd een 7-4 als een andere versterker/beosound aansluiten op de stereo pre-out van de tv gaat niet lukken, omdat de 7-4 het stereosignaal intern kortsluit. Dus houd je geen stereosignaal over naar de andere vesterker of beosound (A.Aux-ingang).
Om even terug te komen op een andere vraag, ja de 8000 heeft een schakelaar waar je de positie in kan instellen (vrij/muur/hoek).
De 8000 is perfect in 3.0 of 3.1 met een televisie maar kan je niet instellen voor hoek/muur/vrijstaand. Wel links/rechts/aux en werkt dan ook prima samen met non-b&o apparatuur.
BeoVision 11-55, BeoLab 8000, BeoRemote One BT, AppleTV 4, 2x BeoPlay A2, BeoPlay A1
@ Amazone: helemaal gelijk!
@ Secondlife: je bent me net voor! De 8002 idd wel.
Dank voor jullie reacties. De 7-4 zal wel afvallen. Ik denk niet dat mijn tv een dergelijke uitgang heeft.
Heeft er ook iemand ervaring met de beolab 12? Zijn die geschikt voor muziek in combi met een sub, of zijn ze meer voor surround? Ze zullen vast niet zo klinken als de 8000.
Het feit dat de 12 aan de muur kunnen maakt het wel iets makkelijker. Zoals ik al zei heb ik weinig ruimte naast de tv.
Edit: ik zie inmiddels dat de 12 voor surround bedoeld zijn. Die vallen dus af. De beolab 3 is ook leuk. Wel iets prijziger dan de 8000. Zijn ze in geluid ook erg verschillend?
Hallo,
Heb inmiddels al veel gelezen, maar door tijdgebrek heb ik nog niet bij de dealer kunnen luisteren.
Ik kan nu een paar BL 8000 MK2 kopen. Wat is een redelijke prijs? Ze zijn uit 2007.Alvast bedankt.
Gr RLX68