Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

---

rated by 0 users
This post has 24 Replies | 1 Follower

tuttivini
Top 500 Contributor
Posts 186
Bronze Member
tuttivini Posted: Tue, Aug 5 2014 7:30 AM

---

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member

Hoor je de ruis ook op een normale luisterafstand? 

tuttivini
Top 500 Contributor
Posts 186
Bronze Member

---

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder

Helaas is mijn bijdrage van vanmiddag ergens verdwenen..

Het brommen en/of ruisen van de labjes worden veroorzaakt door:

- of een open ingang die niet juist is afgesloten een kabel en daarbij een bijbehorende "afsluitweerstand" ( uitgangsweerstand van voorversterker)

Dit geeft ruisen bij open verbinding of brommen als je er met je vinger er in slaagt de "hete" ingangsdraad aan te raken.

- het creëren van een massa-lus door verkeerd aan elkaar knopen van massa's. Geeft brommen als resultaat.

Een RCA naar powerlinkkabel geeft alleen het voordeel dat het brommen/ruisen ophoudt bij het uitzetten van de Denon (of aktief uitschakelen van de trigger). Verder heeft het als voordeel dat bij zachte passages in muziek of films de BL6000's niet uitschakelen. Heb laatst een dergelijke RCA naar powerlinkkabel samengesteld voor iemand met een Marantz versterker. Inmiddels is de volgende al in de planning voor het centerkanaal.

Het loshalen van kabels omdat er dan een brom of ruis kan ontstaan vind ik persoonlijk een beetje spijkers op laag water zoeken. Enkel eventuele storingen bij aangesloten kabels is interessant en moet worden opgelost.

tuttivini
Top 500 Contributor
Posts 186
Bronze Member

---

DoubleU
Top 150 Contributor
Posts 562
Bronze Member
DoubleU replied on Tue, Aug 5 2014 8:21 PM

Ben bang dat je dit niet gaat oplossen, als we het over hetzelfde ruisje hebben. Dit verschijnsel is ook aanwezig als de beolabs op de officiële manier met powerlink zijn aangesloten. Met een mute-commando is het weg, maar zodra het volume +1 wordt, wordt de versterker ingeschakeld en komt er een ruisje uit de tweeter.

tuttivini
Top 500 Contributor
Posts 186
Bronze Member

---

DoubleU
Top 150 Contributor
Posts 562
Bronze Member
DoubleU replied on Tue, Aug 5 2014 8:47 PM

De vraag blijft of die iemand het over hetzelfde ruis heeft...

Maar inderdaad, test het maar bij de Ouverture met BL8000. Twijfel nu over het mute-commando. Maar ga met het volume naar beneden tot 0 en het is stil. Doe één klikje omhoog en het brommetje uit de tweeter is er. Niet erg hard, maar het is er wel. Nogmaals, is het dezelfde ruis die je bedoelt?!?!

Wat betreft PL naar RCA + trigger, dat is niet te koop, maar moet je zelf (laten) maken. Je versterker moet dan wel een trigger uitgang hebben. Dat is meestal een spanninkje van 12V. Is vast wel een schema ergens op het forum te vinden.

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member

Halfgeleiders (transistoren, op-amps, etc.) waar een versterker mee is opgebouwd hebben altijd een lichte ruis. Het gaat erom of het hinderlijk wordt bij normaal gebruik.

Als ik onder de motorkap van mijn auto ga luisteren hoor ik ook de nodige geluiden die volledig normaal zijn, maar niet wil horen als ik rij. En als ik achter het stuur zit hoor ik ze ook niet. Zijn de geluiden die ik onder de motorkap hoor dan een probleem?

tuttivini
Top 500 Contributor
Posts 186
Bronze Member
tuttivini replied on Thu, Aug 28 2014 11:25 AM

---

BayernTechnik
Top 500 Contributor
Germany
Posts 291
Bronze Member

Leuk te lezen dat ook jij het wonder van een goede kabel hebt ondervonden. 

Ikzelf gebruikte voorheen HQ kabels... nou sindsdien ik zelfgemaakte kabels heb gemaakt met Rean en Neutrik pluggen wil ik niet anders meer... gewoon veel meer ruisvrij en qua klank ook beter. HQ is de grootste rommel die er is heb ik ervaren, niet verder te spreken over de kant en klare kabels die nog vaak verkocht worden voor 1,80 per stuk etc. (je zou zelf al kunnen nagaan dat dat qua klank gewoon niet goed is :) )

En die ruis... tja het is geen High Fidelity hé ;)... Er komt mooi geluid uit, het gaat lang mee en is steviger dan het gemiddelde merk maar echt HiFi is het niet... (vind ik) :) B&O heeft schijnbaar voor deze luidsprekers geen anti ruis filter ingebouwd, ja wellicht een beetje maar niet voldoende om het zo maar te zeggen.

Maar qua ruis, heeft u wel eens geprobeerd de luidsprekers ergens anders neer te zetten of een beetje te rommelen aan de Line aansluiting terwijl de kabel erin zit ?... Spanningsnoeren (tja...) en coax kabels kunnen ook interferentie toebrengen aan de luidspreker(s) en de kabel zelf.

Hans Kroon
Not Ranked
Uddel, the Netherlands
Posts 43
Founder
Hans Kroon replied on Thu, Aug 28 2014 12:39 PM

Deze ruis heb ik enige jaren ook al gemeld op het forum. Ook bij BO Nederland, en het antwoord was: Works as designed. Of te wel je hebt er maar mee te leven:(

Wat mij wel is opgevallen dat na de bas update op mijn BL8000 de ruis minder is. Maar helaas nog steeds hoorbaar. Nu maar hopen dat mijn oren snel minder worden.

Muzies and Enjoy the Music

tuttivini
Top 500 Contributor
Posts 186
Bronze Member
tuttivini replied on Thu, Aug 28 2014 1:23 PM

---

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Fri, Aug 29 2014 7:51 AM

Een halfgeleider (transistoren, IC's, diode's, etc.) veroorzaken nu eenmaal lichte ruis. Wil je dit veranderen, dan moet je de halfgeleiders uit het ontwerp halen. Je hebt dan absoluut geen ruis, maar ook geen geluid meer omdat zonder halfgeleiders niets meer werkt. 

Ik hoorde gisteren ook weer een vreemd geluid onder mijn motorkap vandaan komen. Wat was de oorzaak? Ik had de airco aanstaan, dan gaan de ventilatoren draaien en dat hoor je buiten de auto. Nu kan ik daarover gaan klagen bij de garage, maar helaas werkt een airco niet zonder ventilatoren. En bij normaal gebruikt hoor ik ze ook absoluut niet (ik zit dan in de auto te genieten van de koele lucht die uit mijn ventilatieopeningen komt) dus wat is het probleem? 

koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,220
Bronze Member
koning replied on Sat, Aug 30 2014 8:49 AM

zouden de active luidsprekers van meridian hier ook last van hebben vraag ik me af?

Want ik heb nog nergens gelezen dat die last hebben van een hoorbare ruis.

Hans Kroon
Not Ranked
Uddel, the Netherlands
Posts 43
Founder

Met betrekking tot ruis in andere actieve speakers moet ik (helaas) zeggen dat mijn 'goedkope' actieve Alesis MKII monitor speakers er geen last van hebben.

Het kan wel degelijk.

Muzies and Enjoy the Music

tuttivini
Top 500 Contributor
Posts 186
Bronze Member

---

beosound
Top 500 Contributor
Posts 91
Bronze Member

Een actieve luidspreker is, zoals wel bekend mag zijn, te zien als een versterker (of meerdere) met aangesloten luidsprekers die met open ingang op maximaal volume staat. TS mag eens proberen met een versterker, daar luidsprekers op aansluiten, al dan niet met een bron aangesloten en dan de volumeknop vol open! Op 20 cm afstand. Ben benieuwd of dat dan niet ruist....

En anders gezegd, als je al op 20 cm van een luidspreker gaat zitten, doe dat dan ook maar eens als er vol volume gespeeld wordt, vermoedelijk zijn dan de ruisjes voor altijd verdwenen bij degene die dat doet. TS gaat bij geen geluid op 20 cm afstand zitten om vervolgens als er wel gespeeld wordt op een andere (lees normale) afstand te gaan luisteren. Alles in verhouding...

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member

Ik heb heb de test bij mijn BeoLab's 6000 ook even gedaan en er is inderdaad een lichte ruis hoorbaar als je luistert op een afstand van 20cm. En daarbij heb ik ook nog een ander probleem gevonden. Mijn volledige stereo-effect is verdwenen! Wat hieraan te doen?

koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,220
Bronze Member
koning replied on Tue, Sep 2 2014 5:48 PM

Is dat een prijsvraag blackrix? Whahaha

koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,220
Bronze Member
koning replied on Tue, Sep 2 2014 5:52 PM

Wat dat betreft heb je wel gelijk.

tuttivini
Top 500 Contributor
Posts 186
Bronze Member

---

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member

Wat ik wil aangeven met het stereobeeld op 20cm afstand is dat op die afstand niemand luistert naar een luidspreker. Je moet dus de hoeveelheid ruis bepalen vanaf een normale luisterafstand. Ik kan voldoende voorbeelden geven van bijgeluiden die door apparatuur wordt gemaakt als je op 20cm afstand gaat luisteren, maar bij normaal gebruik hoor je dit absoluut niet. En er zijn ook wel voorbeelden te noemen van geluiden uit apparatuur die op luisterafstand hoorbaar zijn, helaas is de techniek dan niet anders. 

Het niet kunnen horen van ruis bij goedkopere luidsprekers zegt niets over de kwaliteit van de BeoLab 6000. Wie zegt me dat de goedkopere luidsprekers de ruis wel kunnen weergeven en dus ook de frequenties die in dit frequentiegebied liggen?

Het wegfilteren van eventuele ruis is ook geen goede optie. Met het wegfilteren van de ruis filter je ook alle andere frequenties weg in de muziek die in de ruisfrequenties zitten, dat lijkt me ook niet de bedoeling. 

Verder is ruis niet alleen te horen op actieve luidsprekers, ook op passieve luidsprekers is ruis te horen. 

BayernTechnik
Top 500 Contributor
Germany
Posts 291
Bronze Member

Heb hier een stel gereviseerde Philips MFB 567 speakers staan... met plug of zonder plug erin... totaal stil... 

B&O heeft gewoon niet goed nagedacht (of dacht aan kosten besparing..) en heeft het anti ruis gedeelte laten zitten.... vrij slordig vind ik zelf gezien de nieuwprijzen destijds (en de absurde prijzen nog steeds...)

Het klopt dat het ook bij de andere luidsprekers van B&O dit probleem zich voordoet. (o.a. Beolab 8000 en nog meer logitech formaat woofertjes.. :) )

Heb nooit gek genoeg de Beolab 8002 echt kunnen beluisteren (verkocht zeer slecht..) en de 6002 is wel een stuk beter qua klank dan de 6000... (met een Beolab 11 erbij...)

Jammer dat ''Die Bogener'' van het oude Beoworld forum (waar ik veel heb gelezen...) er niet meer is... die had zo wat leuks ontworpen of aangepast om (o.a. !) de Beolab 6000 en 8000 qua klank en anti ruis filter aan te passen. Heb zelf bij al mijn Beolab 2500's het trucje uitgevoerd om het gehele gordijn weg te halen... werkte echt :) (veel meer detail etc..)

Ik denk zelf dat de Topicstarter beter af is met een ander merk speakers of een ouder stel passieve speakers van B&O (met een goede amp)... maar voordat u deze beslissing neemt zou ik eerst eens bij iemand gaan luisteren die iets anders heeft ;)... (om weer ideën op te doen, etcetera) U mag ook een keer hier komen luisteren naar andere (niet B*O) speakers als u daar gelegenheid voor heeft.

tuttivini
Top 500 Contributor
Posts 186
Bronze Member
tuttivini replied on Tue, Sep 2 2014 11:55 PM

----

Page 1 of 1 (25 items) | RSS