Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

Aansluiten Beolab 8000 en Beolab 2

rated by 0 users
This post has 7 Replies | 1 Follower

pwillemse78
Not Ranked
Posts 2
Bronze Member
pwillemse78 Posted: Mon, Sep 28 2015 11:12 PM

Beste allemaal, ik heb me een slag in de rondte gezocht en het antwoord niet gevonden, daarom hier een post.

Ok huur momenteel een huis waar ik het volgende aantrof:

beovision avant 32 DVD (http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=571)

beolab 8000 x 2 (http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=802)

beolab 2 woofer (http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=364)

nu heb ik de TV vervangen door een Sony KD55X85, en had ik al een fantastische OPPo bluray speler.

de beovision is dus de kamer uit, echter nu de vraag hoe de speakers en sub aan te sturen. heb ook nog wat sonos spulletjes staan. Iemand tips wat voor versterker te gebruiken? Heb gezien dat de speakers overal op aan te sluiten zijn, echter de woofer niet?

thanks,

Peter

Pepper
Not Ranked
Posts 31
Bronze Member
Pepper replied on Tue, Sep 29 2015 8:11 AM

Hi Peter,

neem een AV-receiver (ongeacht het merk) met pre-out uitgangen voor de verschillende luidsprekeruitgangen. Sluit daar de speakers op aan met tulpkabels, sluit je TV aan op de receiver en je DVD-speler. Klaar ben je. Van Sonos-aansluitingen en mogelijkheden heb ik geen beeld.

pwillemse78
Not Ranked
Posts 2
Bronze Member

Thanks! En het vermogen van de versterker maakt niet uit omdat de luidsprekers actief zij toch?

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder
Beobuddy replied on Tue, Sep 29 2015 4:14 PM

Dit gaat niet werken 1,2 3. De lab 2 heeft een stuursignaal nodig om aan te gaan.

Aftakken bij een receiver kan, als er een trigger aansluiting aanwezig is.

Mocht er alleen stereo signaal aanwezig zijn, dan kunnen de 8000's op de lab2 worden aangesloten, setup schakelaar op stand 2.

De ingang van de lab 2 wordt dan voorzien van stereosignaal (volumegeregeld) op de ingang.

Eventueel is de combinatie van een hoofdtelefoonuitgang van de tv en een triggersignaal (ergens vandaan van tv met USB?) en dan speelt het ook.

Het is niet de mooiste oplossing, maar werkt wel.

Pepper
Not Ranked
Posts 31
Bronze Member
Pepper replied on Wed, Sep 30 2015 9:02 AM

Vermogen versterker maakt inderdaad niet uit. Zelf heb ik een tijd met een dergelijke configuratie gedraaid. Het kan wel zijn dat je wat verloopstekkers nodig hebt. Let op dat je ook een pre-out voor de subwoofer hebt. Het klopt dat triggeraansluitingen nog mooier werken. Die schakelen de speakers uit zodra je de AV-versterker uit zult schakelen. Het enige nadeel die ik kan bedenken aan deze combi is, dat de Beolab speakers uit kunnen schakelen bij hele zachte muziekpassages. Als deze luider worden dan schakelen de speakers vanzelf weer aan. Een oplossing zou een trigger kunnen zijn. Als je kontakt opneemt met Steve van Sounds Heavenly in Engeland (zie advertorial op deze site) dan kun je de juiste kabels laten samenstellen. Hij is hier speciaal op gericht.

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder
Beobuddy replied on Wed, Sep 30 2015 5:04 PM

De lab 2 werkt niet zonder trigger. Deze heeft geen auto-sensing.

Pepper
Not Ranked
Posts 31
Bronze Member
Pepper replied on Wed, Sep 30 2015 5:28 PM

Wellicht weet Steve hier een oplossing voor. De 7.1 center heeft dat ook niet en heb deze met een juiste kabel gewoon op mijn receiver destijds gebruikt. Maar dat is dan een speciale kabel met een externe voeding. Volgens mij heb ik die zelfs nog liggen..........

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder

De kabel is dan ook niet de uitdaging. De vereiste stuurspanning wel.

Steve levert een externe voeding erbij omdat er mogelijk een kans bestaat op aardlussen bij gebruik bij andere stuurspanningen, zoals een trigger of usb-uitgang. De ene versterker geeft geen problemen en een andere weer wel. Dat heeft te maken met de verschillende aardes: een aarde voor audio is/kan/vaak een andere zijn dan die voor andere delen binnen de versterker. En bij powerlink komen die 2 elkaar tegen op pin 2. met kans op een aardlus en ongewenste bijgeluiden.

Page 1 of 1 (8 items) | RSS