Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

Penta is er mee gestopt

rated by 0 users
This post has 19 Replies | 0 Followers

Hardcase
Not Ranked
Posts 6
Bronze Member
Hardcase Posted: Wed, Dec 26 2012 9:03 PM

Beste forumleden,

Ik ben al een paar jaar in het bezit van een paar active Penta's ,volgens mij 1988 model (oranje displays)

Heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad , tot gisteravond bij 1 van de 2 het geluid weg viel.

de ledjes branden wel groen en worden rood als er geen signaal is

display doet het ook gewoon, alleen dus geen geluid...

Ik heb geprobeerd de (B&O Power)kabels om te wisselen zonder resultaat.

was dus bang dat de versterker van de desbetreffende penta stuk was.

Ik heb vanavond dus een andere versterker aangesloten op de speaker ingang van de penta's,

als ik heb goed begrijp bypass je dan de versterker van de penta's ??

nog steeds maar 1 speaker,....

ledjes branden wederom netjes groen, maar geen geluid. geen brom niks.

Ik ben dus ongeveer klaar met testen zonder de boel open te schroeven..

of zijn er nog andere mogelijkheden of verborgen zekeringen of...

Wat zou evt dit kunnen zijn ?

lijkt me sterk dat alle speakers het begeven hebben

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen, Ben gehecht aan deze speakers  :)

bedankt alvast  

Mischa

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
Posts 5,423
Silver Member
Leslie replied on Wed, Dec 26 2012 9:19 PM

Mischa, ik kan je niet helpen alhoewel ik ooit wel eens een Pentalab versterker heb opengeschroefd om de voedingselco's en wat opamps uit te wisselen maar er zijn op dit NL forum 3 uitstekende techneuten (ipaul, Blacrix en Beobuddy) die je vast wel gaan helpenWink Ouwe doeken door nieuwe vervangen kan ik wel heel goedSmile Succes!

Brengen & Ophalen

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder
Beobuddy replied on Wed, Dec 26 2012 9:40 PM

Het zou door veroudering meerdere dingen kunnen zijn.

Maar 1 die mij zo voor de hand zou liggen is dat er losse contacten in de schakelprint kunnen zitten. 

Maar nogmaals, er knnen meerdere oorzaken zijn.

Als je hulp nodig helpt, kun je eventueel een pm sturen.

Hardcase
Not Ranked
Posts 6
Bronze Member
Hardcase replied on Wed, Dec 26 2012 10:03 PM

oke bedankt voor de snelle reply

En ik heb uiteraard hulp nodig :)

Ik zie even niet waar ik je een PM kan sturen , waar zit die schakelprint ?

in het onderste versterker gedeelte ?

Ik ben redelijk technisch en kan natuurlijk kijken of er iets loszit ed

Maar ik ben bang dat ik niet veel verder kom, is er in de buurt van amsterdam evt iemand die deze speakers kan repareren ?

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
Posts 5,423
Silver Member
Leslie replied on Wed, Dec 26 2012 10:07 PM

Hilversum misschien?

Brengen & Ophalen

Hardcase
Not Ranked
Posts 6
Bronze Member
Hardcase replied on Wed, Dec 26 2012 10:14 PM

Kan ook... een B&O dealer bedoel je ?

Repareren die deze oude dingen nog?

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
Posts 5,423
Silver Member
Leslie replied on Wed, Dec 26 2012 10:22 PM

Asjeblieft zeg, geen dealer, die trekken daar hun neus voor op!

Nee, Ipaul. Heeft verschillende Pentalabs voor mij gerepareerd! Stuur hem maar een PM..Anders informeer ik Paul wel dat hij contact met jou moet opnemen, wat je wil!

Brengen & Ophalen

Hardcase
Not Ranked
Posts 6
Bronze Member
Hardcase replied on Wed, Dec 26 2012 10:35 PM

Oke als je dat wilt doen heel graag. I

Ik zie nog steeds niet waar ik een PM kan sturen.

En precies ,Ben 1 keer bij een dealer geweest om een kabel te bestellen  en dat was schijnbaar al teveel moeite

toen was ik er wel klaar met ze...

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
Posts 5,423
Silver Member
Leslie replied on Wed, Dec 26 2012 10:47 PM

Ja precies! Ik heb Paul al ingelicht dat hij naar deze thread moet kijken. Anders mag je mij wel mailen. Als je op mijn naam klikt boven mijn avatar dan wordt wel duidelijk hoe je me een mail kunt sturen... 

Brengen & Ophalen

Hardcase
Not Ranked
Posts 6
Bronze Member
Hardcase replied on Wed, Dec 26 2012 10:56 PM

Oke Mijn dank is groot  :)

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder
Beobuddy replied on Thu, Dec 27 2012 6:57 AM

Hardcase:

oke bedankt voor de snelle reply

En ik heb uiteraard hulp nodig :)

Ik zie even niet waar ik je een PM kan sturen , waar zit die schakelprint ?

in het onderste versterker gedeelte ?

Ik ben redelijk technisch en kan natuurlijk kijken of er iets loszit ed

Maar ik ben bang dat ik niet veel verder kom, is er in de buurt van amsterdam evt iemand die deze speakers kan repareren ?

PM," Personal Messages and Conversations".

Rechts bovenin bij je Inlognaam.

Uiteraard staat vrij waar je hulp zoekt en vindt, als je straks maar weer een werkende penta hebt.

ipaul
Top 200 Contributor
Posts 422
Bronze Member
ipaul replied on Fri, Dec 28 2012 3:49 PM

Mischa, 1 dingetje (niet geheel onbelangrijk) is me nog niet duidelijk: heb je al gebropeerd van de werkende penta de versterker aan te sluiten op de niet werkende box ?

En andersom ?

Wat is dan het resultaat ? (want ik begrijp nu uit je verhaal dat de een andere versterker/radio oid op de niet werkende box zonder de lab versterker hebt aangesloten en dat hij nog niets deed, dan zou de conclusie zijn: lab werkt wel, box zelf defect...)

Iig, als ik jou was, zou ik dat eens doen: alleen de Lab's van de penta's uitwisselen en dan weten we meer....:)

Hardcase
Not Ranked
Posts 6
Bronze Member

Oke,

Daar had ik niet aan gedacht ,  ik wist nl niet dat het kon..

Ik heb de boel met de powerlink kabels doorgelust , en inderdaad beide versterkers doen het, 1 speaker niet.

Misschien nog een indicatie ,

Als ik de voorversterker uitzet brand het ledje van de speaker die niet werk oranje.. ipv rood

als ik de voorversterker aanzet, branden beide ledjes gewoon groen.

edit:

Oke ben nog maar eens stap verder gegaan en de versterker van de speaker afgeschroeft, om te kijken of de aansluitingen goed zaten.

Dat lijkt allemaal oke ..ook als ik de ander lab aansluit rechtsteerks op de defecte speaker geen resultaat...

wat zit er nog meer tussen, een crossover filter ?  zal dat het waarschijlijk zijn ?

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder

Als je een werkende versterker op die speaker hebt gezet en je hebt nog geen geluid, dan moet er breuk zijn in de bekabeling of losse stekkertjes in de bodem van de penta. Ervan uitgegaan dat alle andere in orde zijn. Dus schakelaars die goed staan, kabels die oke zijn etc. 

Als het in de penta zelf moet zitten, dan zou je de onderzijde los kunnen halen om te kijken of de stekkertjes nog goed vast zitten.

Maar een oranje blijvende led duid op onderhoud...

ipaul
Top 200 Contributor
Posts 422
Bronze Member
ipaul replied on Tue, Jan 1 2013 8:12 PM

De (oranje/groen) led zit toch op de versterker ?

staan de schakelaartjes op de juiste stand(en)?, je kunt ook nog even checken of er zowel op links als rechts signaal staat (dmv de schakelaar van de spelende box).

en idd zou dan de stap zijn (als je dat nog niet had gedaan) een losse versterker/radio oid direct op de passieve penta aan te sluiten.

dan kun je met zekerheid concluderen dat het in je penta box zit en niet in de lab amp.

losse componenten op het filter oid ? 

Willem
Not Ranked
Netherlands
Posts 14
Bronze Member
Willem replied on Thu, Jan 3 2013 9:13 AM

Ik ken het probleem ook en wel met twee Penta's mk2. Maar wanneer ik de schuifschakelaar Input in de voet een keer heen en weer haal doet hij het weer. Kennelijk zijn die schakelaars op hun einde. (terwijl ze eigenlijk altijd op dezelfde stand staan)

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder

Eventueel eenbBeetje perslucht en het gebruik van een reinigingsmiddel met een smeermiddel doet wonderen.

Willem
Not Ranked
Netherlands
Posts 14
Bronze Member
Willem replied on Fri, Jan 4 2013 1:16 PM

Beobuddy, ik ben gewaarschuwd door een elektrotechnicus om nooit contactspray te gebruiken omdat dit schadelijk zou zijn. Welk reinigingsmiddel is wel veilig?

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder

Dat is bijzonder. Surprise

Heeft hij ook aangegeven welk spray schadelijk zou zijn?

Er staan namelijk tientallen verschillende spray voor reiniging op diverse (professionele) sites voor het reinigen van allerlei materiaal. Wink

Er zijn wel reinigingsmiddelen (zoals IPA) die reinigen en daarna een laagje achter laat die dof uitslaat en zelfs op langere termijn slecht zou zijn als je het laat zitten.

Maar als je reinigingsmiddel gebruikt met een soort smeermiddel, dan laat die een filmpje achter over de contacten zodat die niet opnieuw oxideert.

Feit is wel dat je het niet moet gebruiken als de boel onder spanning staat, dan veroorzaak je eventueel sluiting met alle gevolgen van dien. 

Willem
Not Ranked
Netherlands
Posts 14
Bronze Member
Willem replied on Mon, Jan 7 2013 7:34 AM

Nee, hij had het over contactspray in het algemeen. Volgens hem mocht je alleen alcohol gebruiken en anders niets.

Ik zou niet graag een spray spuiten op delen die onder spanning staan. Sluiting is dan niet het eerste waar ik me druk om maak :-)

Page 1 of 1 (20 items) | RSS