ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022READ ONLY FORUM
This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022
Beste lezers,
Ik heb sinds kort een mooi 5500 set gekocht. Heeft het nu een kleine 2 weken prima gedaan. Nu net stopte de platenspeler er mee.
De arm is van de plaat omhoog gekomen, maar niet terug naar de beginpositie gegaan. Ik heb het beschermklepje voor de naald gedaan en de onderplaat en het plastic plaatje wat daar weer onder ligt. Het motortje dat de plaat aandrijft draait maar slpt door op de riem omdat er ergens een tandwielletje blokkeert. Tenminste dat lijkt zo, de plaat zou een heel klein stukje kunnen draaien, lijkt op de speling die er in een tandwiel zit.
Het motortje dat de arm naar de begin positie zou meten brengen draait ook als ik op stop druk, toch schuift er dan verder niets. Als ik op links of rechts druk gebeurt er niets.
Aangezien alles binnenin behoorlijk precies inelkaar steekt durf ik niet zo maar iets te gaan proberen. Moet ik het in het mechansche zoeken? Kortom wie heeft er een tip?
Alvast bedankt!
Groet Stan
Je legt het zo uit dat ik bij de eerste regel de weg al kwijt ben
Ik heb een tig aantal 5500/6500/7000 platenspelers liggen. Wellicht als je in de buurt woont kunnen we er eens naar kijken/vergelijken. Of Blackrix, ipaul (forumleden) moeten jouw uitleg wel begrijpen
Brengen & Ophalen
Check, woon in Tilburg. Heb laatst die RL 35 bij je gekocht.
Kom graag eens langs om te kijken hoe en wat.
Is goed, ik hoor of mail het wel.....
Hmmmm...altijd lastig, een diagnose zonder het ding te zien, maar ik durf wel een schot te lossen: het is allemaal plastic troep van binnen en een bevestigingspunt van het touwtje van de tangentiale aandrijving breekt wel eens af, zal me niks verbazen als dat hier ook zo is...dan ligt het touwtje er dus losjes in.
Maar natuurlijk kan het wat anders zijn...:)
Waarschijnlijk zal dat plastic (troep) nokje wel weer afgebroken zijn waar het touwtje aan vastzit!
Bedankt voor de antwoorden. Het touwtje dat via het grote wiel de arm aandrijft zit nog mooi strak. Ik zal eens proberen om dat wiel waar het touwtje dwars doorheen loopt eruit te halen.
Ik meld me weer als ik hier naar gekeken heb.
Nou, daar ben ik weer.
Met heel wat gepuzzel (en gelukkig vooraf foto's maken) heb ik hem weer probleemloos aan het spelen. Probleem was inderdaad het oude en nu stugge vet wat opgehoopt was op het wormwiel en het tandwiel tegen het wormwiel aan.
Dat allemaal mooi schoongemaakt en maar minimaal met nieuw vet ingevet. Dan komt het terug plaatsen. Dat is echt goed opletten aangezien ook in de onderkant van de tandwielen patronen staan die door pennetjes gevolgd moeten worden. Dus die pennetje moeten in de juiste baan in de juiste positie vallen. Denk dat ik in totaal een 3 uurtjes bezig ben geweest.
Proefdraaien zonder plaat werkt niet kwam ik achter. Het gewicht van de plaat drukt het zwarte hart omlaag wat weer zorgt dat hat wormwiel aangedreven wordt. Klinkt allemaal misschien wat cryptisch, maar als je het voorje ziet weet je denk ik wel wat ik bedoel.
Bedankt voor de tips!
Stan81: zwarte hart omlaag wat weer zorgt dat hat wormwiel aangedreven wordt. Klinkt allemaal misschien wat cryptisch, maar als je het voorje ziet weet je denk ik wel wat ik bedoel.
zwarte hart omlaag wat weer zorgt dat hat wormwiel aangedreven wordt. Klinkt allemaal misschien wat cryptisch, maar als je het voorje ziet weet je denk ik wel wat ik bedoel.
Het is inderdaad een fraai stukje ontworpen (plastic) techniek!
Heb je het kleine snaartje ook vervangen of in ieder geval samen met het aandrijfwiletje gereinigd met wattenstaafjes en alcohol?
Altijd fijn als er een berichtje terug wordt geschreven waar andere ook weer wat aan kunnen hebben.
Het kleine riempje heb ik niet vervangen, wel schoon gemaakt. Daar kan ik redelijk goed bij mocht die stuk gaan. En de ervaring is er nu...
Mocht het nodig zijn, waar halen jullie de riepjes voor deze oudere sets?
Snaren bestel ik bij deze club!
Het is waarschijnlijk gewoon een klein snaartje (elastiekje) dat is afgebroken. Zo was het bij mij iig, toen vertoonde de arm ook rare problemen waarbij deze niet meer voorbij de plaat kwam. Wij hebben toen een simpel pakje elastiekjes gekocht bij de action om hem weer aan de praat te krijgen. Ik moet eigenlijk altijd nog op zoek naar een beter elastiekje.
Een elastiekje brengt het weer in beweging, maar voor hoe lang?
Een elastiek rekt meer uit dan een snaar en zal eerder breken als de weekmakers uitgewerkt zijn.
Maar door de rekbaarheid is de elastiek niet geschikt waar meer trekkracht gewenst is. Dus voor men denkt daarmee de snaren van een cd-lade te vervangen door elastieken, raad ik dat toch af.