Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

 

Beolab Penta mk1 brummer og summer

rated by 0 users
This post has 2 Replies | 1 Follower

Victor
Not Ranked
Denmark
Posts 1
OFFLINE
Bronze Member
Victor Posted: Mon, Mar 22 2021 4:48 PM

Hej allesammen

Dette er mit første opslag, så sig endelig til, hvis der er noget der skal uddybes, eller tages billeder af Wink

Jeg købte i oktober et sæt Beolab Penta mk1, som havde problemer fra første dag. Den ene forstærker virkede ikke, og jeg prøvede at fixe den, men uden held. Jeg gav op på dem, tog forstærkeren af, og satte dem op i stuen (koblet til ekstern forstærker), og købte endnu et sæt Beolab (også mk1), for et par uger siden.

Begge forstærkere virker, men den ene højttaler brummer fra selve forstærkeren, med 100 hz og (ca.) 199 hz. Det kan ikke høres hvis man spiller musik. Den bliver også varmere end den anden, både ved højt og "lavt" lydniveau.

Den anden forstærker/højttaler summer fra diskanten med 100 hz, hvilket er meget tydeligt, og vildt irreterende. 

Jeg har skiftet de to store 10000uf kondensatorere i den fungerende forstærker fra første sæt penta'er, da den havde samme problem med 100 hz summen fra diskanten. De gamle lyttere var hævet, så det var nok på tide at skifte dem, men det har ikke gjort nogen forskel på lyden. 

Penta'erne er sat til et beocenter 9500 med springterminalerne med teksten "amp level input". Jeg er ret sikker på, at summe-lyden ikke kommer fra beocenteret, da der også er sat et sæt beovox rl60.2 til, som spiller helt fint. 

Begge forstærkere har sat power mode til "auto", og de slår fra, stortset samtidig (LED bliver rød). Dog "popper" de nogle gange, når de slår til igen (LED bliver grøn). Ved ikke om det har noget at sige ift. summen og brummen?

 

Nogle forslag til hvad problemet kan skyldes? Og hvilket komponenter skal eventuelt udskiftes?

 

Håber der er nogen der kan hjælpe!

Peter Pan
Top 50 Contributor
Posts 2,088
OFFLINE
Bronze Member
Peter Pan replied on Thu, Mar 25 2021 9:23 AM | Locked
This post has been deleted.
hcs67
Not Ranked
Denmark
Posts 7
OFFLINE
Bronze Member
hcs67 replied on Thu, May 13 2021 6:51 PM

Hej Viktor.

  Jeg ville umiddelbart anbefale at få renoveret dine forstærkere.

du kan købe et kit her: https://www.beoparts-shop.com/product/beolab-penta-amplifier-capacitor-and-service-kit/

Du kan også købe kondensatorerne til strømforsyningen der.

Hvis der derefter stadig er fejl, så skal du have en elektronik kyndig til at fejlsøge på forstærkeren.

Mvh

Henrik

2 x Beosound 2300, Beosound 3200, Beolab 2500, 2 x Beolab 4000, Beolab Penta mk3.

Page 1 of 1 (3 items) | RSS