Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

 

Spotify på ML udenom BS5 Audiomaster

rated by 0 users
This post has 5 Replies | 1 Follower

beolion
Top 200 Contributor
Posts 485
OFFLINE
Bronze Member
beolion Posted: Wed, Mar 31 2021 10:12 PM

Hej

Jeg har et meget klassisk B&O ældre setup, hvor jeg har:

  • BV7-55 i stue
  • BV8-40 i køkken (Videomaster)
  • BS5 i køkken (Audiomaster)
  • BL3500 i kontor
  • BV8-32 i kontor
  • BL3500 i badeværelse
  • Beolink Passiv i overdækket terrasse
  • MLGW (men bruger det ikke rigtigt)
  • + lidt andet 

Derudover har jeg en Avant55 i soveværelse, men det kører som stand-alone og er ikke koblet på mit ML.

Jeg har til BS5 koblet en Chromecast Audio, som jeg bruger til fx. Spotify via a.aux.

Det virker alt sammen rigtig fint. Også selvom det efterhånden jo alt sammen er over 10 år gammelt, undtagen Avant naturigvis.

Men. Min udfordring er fx. når mine børn går i bad (teenagere), så vil de gerne høre Spotify på a.aux.

Men det er ikke lige konens og min musiksmag de har, og så kan vi ikke høre fx. radio i køkkenet.

Findes der en mulighed for at få a.aux på vores system (eller en anden kilde), hvortil jeg kan koble noget på, som kan afspille Spotify.

Og som man så kan bruge til at lytte til i fx. badeværelset, men vi selv bare lytter til musik fra BS5 i køkkenet.

Jeg synes jeg har læst, at en NL/ML converter evt. kan bruges, men jeg kan ikke finde ud af hvordan. Den kan jeg ikke gennemskue.

Jeg ønsker fortsat at min BS5 skal forblive Audiomaster, da det er den vi mest bruger i stuen, kontor og udenfor til at høre radio og andet musik.

Begge BL3500 er på seneste sw version (3.3).

Jeg er med på, at der kun kan være 1 signal i ML systemet, så hvis jeg vil høre musik på kontor, så må jeg lytte til børnenes Spotify :-)

Tak for jeres hjælp.

Mvh. Leo

 

Millemissen
Top 10 Contributor
Flensborg, Denmark
Posts 14,680
OFFLINE
Gold Member

Hej Leo,

det er en svær en.....og den viser, hvor et ML-baseret setup har sine svagheder = der er én, der bestemmer!

Personligt ville jeg - hvis jeg ellers er tilfreds med mulighederne i setup’et - tage tyren ved hornene og købe en god (f.eks fra B&O) bluetooth-højtaler....skal det være helt vildt, så køb en Beoplay M3 til det badeværelse (der kan chromecastes til den).

Mon ikke det lydmæssigt vil være tilstrækkeligt til et badeværelse.

Så er der frit slag for teenagerne - og ro i lejren :-)

Undskyld mig min pragmatiske holdning, men hvis det er det, der skal til, ville jeg da ikke have nogle problemer med en løsning, der ikke er integreret i det øvrige setup.

MM

There is a tv - and there is a BV

beolion
Top 200 Contributor
Posts 485
OFFLINE
Bronze Member
beolion replied on Thu, Apr 1 2021 9:45 AM
Ved du hvordan det i praksis virker og hvilke muligheder en NL/ml converter giver?

Kan man koble noget til den direkte og høre via ML?

Eller skal jeg koble noget på vores NL tv i soveværelset?
Millemissen
Top 10 Contributor
Flensborg, Denmark
Posts 14,680
OFFLINE
Gold Member

Som navnet siger, forbinder den NL-  (f.eks dit Avant-tv) og ML-produkterne (f.eks din BS5) - den er en bro mellem dem.

Den vil ikke hjælpe dig som sådan, hvis du bruger A.Aux’en på BS5.....kden kan du jo kun bruge én gang.

En NL/ML-converter kan dog i tillæg bruges som en slags BL Active - dvs du kan tilslutte egne højtalere dér og endda en seperat kilde (via dens Line-indgang), f.eks en CA.

Men så skulle den jo være i badeværelset og der skulle trækkes et netværkskabel (til NL-forbindelsen) dertil..........nok ikke lige løsningen på jeres udfordring!

En converter er fin, hvis man ønsker fuld integration af alle ens produkter - uanset ML eller NL.

En mulig løsning (selvom den nok ikke er lige til højrebenet) er at udskifte jeres BL3500 med en Beolink Active. BL Active har en såkaldt ‘PC-indgang’, hvor der kan sættes en ekstra kilde (f.eks en CA) til - indgangen aktiveres via kommandoen PC på Beo4.

 

Jeg bliver dog ved mit forslag - sæt en god bluetooth-højtaler derud (eller en Beoplay M3)....og få fred i lejren.

 

MM

There is a tv - and there is a BV

beolion
Top 200 Contributor
Posts 485
OFFLINE
Bronze Member
beolion replied on Sun, Apr 4 2021 11:16 AM

Hej MM

Et lidt andet spørgsmål her.

Hvis man har en ML/NL converter, kan man så aktivere fx. en CCA som er koblet på en Avant55 på en ML højttaler? Jeg ved ikke om man på NL/ML så kan definere CCA på Avant55 til fx. a.aux2 eller noget andet som fx. BL3500 understøtter.

Og vil det i givet fald tænde lyden på Avant'en eller bare "tænde" CCA på TV uden lyd?

Jeg er i tvivl om hvordan det virker med NL produkter integreret i et ML setup.

Jeg tænker jeg får brug for en NL/ML converter, da min gamle ML produkter nok snart løbende skal skiftes.

På forhånd tak for din hjælp.

Mvh Leo

Millemissen
Top 10 Contributor
Flensborg, Denmark
Posts 14,680
OFFLINE
Gold Member

Hej Leo,

der er flere måder at gøre det på - og måske er det en fordel at bruge flere måder samtidigt......alt efter behovet i huset.

En Avant 55 har en A/V-indgang (et lille rundt stik) - til den findes diverse adapterstik.

Bl.a et med et minijack hanstik - du kan så tilslutte en CA-dims (hvis du har eller kan finde en Chromecast Audio dongle).

Når du konfigurerer denne indgang, kan du tilordne en bestemt højtalergruppe dertil som default (hvis du da har flere).

Jeg har selv tilordnet min til en gruppe med to eksterne højtalere, altså som stereo.

Alt efter hviken fjernbetjening, du bruger (Beo4/navi eller BROne) aktiverer du indgangen på forskellig måde - se hertil din brugervejledning.

Jeg selv bruger en BEO4 og har tilordnet A.Aux-knappen (fra List)....der er flere muligheder - så er det bare at tænde og at sende til CA’en.


Alternativt kan du tilslutte en Chromecast (video-udgaven) via HDMI og sende lyd til den (og efter behov mute billedet (P.Mute fra List).

N.B. Har du en ATV4-boks kan du hente Spotify-appen dertil og sende/lytte fra Spotify-app’en på en mobil ad den vej.

 

Og ja - hvis du har en NL/ML Converter til at samle dine ML-produkter og BV Avant kan du aktivere/lytte til en CA fra ML-produkterne.....det kommer helt an på, hvordan converteren er konfigureret.

Der er en masse muligheder her - se: https://beointegration.com/uploaded/EN-BeoLink-handbook-v1-7.pdf

 

Hvis du bruger og påtænker at blive ved med at bruge din BS5, ville jeg ikke ha’ det så travlt med at udskifte ML-linkprodukterne.

Du kunne jo starte på badeværelset og købe en M3 hhv en M5 dértil. Hvis du finder ud af, at det er den i bruger, kan du jo tage 3500’ren ned.


Forøvrigt ligger der også en masse muligheder i Gateway’en mht integration af ML og NL - det vil dog føre for vidt at komme ind på her.
På Beointegration-siden og her på Beoworld er der masser af hjælp at hente dertil - det kræver dog at man bruger tid på at komme til bunds i tematiken.
MM

There is a tv - and there is a BV

Page 1 of 1 (6 items) | RSS