Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

 

terug van heel lang weg geweest

rated by 0 users
This post has 22 Replies | 1 Follower

Griffin1971
Not Ranked
Posts 18
OFFLINE
Bronze Member
Griffin1971 Posted: Sat, Jun 12 2021 10:46 AM

Hallo!

vorig jaar mezelf weer ondergedompeld in de B&O-wereld. maar ik ken het merk al langer. 

het begon in 1992/3, tijdens mijn militaire diensttijd. ik kon een BeoCenter 2100 met boxjes van een sergeant overnemen voor (toen) 800 gulden. Terugkijkend was dat eigenlijk best serieus geld. 

jaren later, in 2000, mijzelf getrakteerd op een set BeoLab6000 bij de lokale B&O-dealer in Hilversum. die aangesloten op een B&O MX*000 tv, samen met de boxjes van de BC2100, en dat klonk best aardig. tussendoor nog een BV-Avant gehad. toen die stuk ging, ging ik over op een tv van *kuch* JVC *kuch*.  de BeoLabjes gingen in 2014 terug in de  originele doos in afwachting van betere financiële tijden, omdat ze niet meer zo crisp klonken en gerenoveerd moesten worden.

de tijd verstrijkt, je verhuist, je renoveert je huis, en tegen het eind van de renovatie denk je: 'oh jah, er moet nog iets van audio en tv komen'. rondkijkend op Marktplaats een advertentie tegengekomen waarin het volgende als 'package deal' werd aangeboden:

BV7-40 op B&O-voet, BV7-32 op B&O-voet + B&O muurbeugel, beide met afstandsbediening en BeoLab 7.1 en 7.2 eronder, 2x BeoLab3 op standaard, Beolab2 subwoofer, BeoMaster5+BeoSound5, plus alle bijbehorende bekabeling (al dan niet doorgeknipt vanwege de aanleg in des verkopers woning), tezamen voor een bedrag waar je een maand voor moet werken, maar dan heb je wel wat.

een goede kennis/oud-collega gevraagd eens te komen kijken 'of het wat was'. het enige apparaat dat aandacht nodig had om te kunnen functioneren was de BV7-32, omdat die geen HDMI-ingang heeft voor de tv-ontvanger. daar heb ik dus een HDMI-DVI verloopkabel voor nodig.

daarna de hele handel opgesteld en aangesloten - en wat een beeld en geluid! begin dit jaar de BL6000's laten renoveren, en die klinken ook weer zoals 20 jaar geleden. 

de opstelling die ik nu in de woonkamer heb is als volgt:

BV7-40 met daaraan de BL2 en de BL6000s. de BL3's zijn aan de BL6000's aangesloten. maar volgens mij kunnen die ook rechtstreeks aan de tv, er zijn nog 2 aansluitingen over, namelijk. maar daarvoor zijn de PL-kabeltjes te kort. de BL6000's staan naast de tv, de BL3's staan daar tegenover, aan weerszijden van mijn bank. De Beosound5 hangt aan de muur tussen woonkamer en trapkast, de BeoMaster staat in de trapkast, dus daar zie je niks van, ook geen kabeltjes.

de afgelopen jaren heb ik nog wat ander B&O-spulletjes (BeoSystem5500) gekocht, maar die hebben wat (renovatie-)aandacht nodig. de BV7-32 wil ik als slaapkamertelevisie gebruiken, maar dat vraagt dus om een verloopkabeltje.

het mag misschien overkomen als 'ouwe meuk' ;-) maar 'ouwe meuk is leuk' en het ziet er netjes uit en klinkt nog steeds formidabel! ik zit nog te denken aan een BeoLab 3500 voor in de garage (die ligt aan de andere kant van de muur waar de tv tegenaan staat. maar hoe sluit je dat op de tv aan als je de masterlink-aansluiting al in gebruik hebt?

mooi spul, dus, en het werkt. nu alleen de kabeltjes nog wegwerken en kijken hoe ik het kan uitbreiden met b.v. een NAS waar media op staat.

ik sta open voor advies en suggesties.

groeten,

Piet-Hein

Johan
Top 200 Contributor
Bolsward, NL
Posts 450
OFFLINE
Gold Member
Johan replied on Sat, Jun 12 2021 3:45 PM

Hallo Piet-Hein, en welkom!

Leuk dat je deze wat oudere apparaten waardeert en koestert! Ik denk er hetzelfde over en vind het geweldig dat de B&O apparatuur van verschillende generaties zo goed tot een eco-systeem kan worden samengevoegd. Ik heb een systeem dat van MCL naar ML naar NL loopt :-). Met de nodige converters uiteraard. Maar het werkt feilloos met zowel Beo4 als BeoRemote 1.

Als je de BL3s direct aan de BV7 aansluit kun je van 5.1 surround sound genieten!

Voor het koppelen van de BeoSound 5 / BeoMaster 5 met je NAS zullen anderen je evt kunnen helpen hoop ik. BeoWorld heeft een ruime sortering handleidingen voor silver/gold members. Ook B&O heeft nog best veel handleidingen on-line staan. 

Een 3500 aansluiten gaat gemakkelijk met een MasterLink junction box. Google daar maar eens op. Je kunt de ML kabels met zo'n box tot een netwerk maken (eventueel met CAT7 bekabeling) inclusief BeoSystem 5500 (via een BeoLink 1611). Dan kun je op al je speakers naar al je bronnen luisteren! Dit vergt wel wat inspanning in het aanleggen van bekabeling en uitzoeken van de juiste option setting van de apparaten bijvoorbeeld.

Voor de BV7-32 DVI/HDMI: check deze post van Guy https://archivedforum2.beoworld.org/forums/p/47367/339481.aspx#339481

Succes!

Johan

Griffin1971
Not Ranked
Posts 18
OFFLINE
Bronze Member

over de surround-opstelling/aansluiting: ik heb 7 aansluitingen voor 'geluidsdingen'. Daarvan zijn de bovenste 4 al in gebruik voor centre/subwoofer/BL6000s. ik neem aan dat ik de BL3's op nummer 4 en 5 aan moet sluiten, en dat ik er 1 ongebruikt over houd. waarbij ik me, ter lering, afvraag wat daar dan op aangesloten kan worden.

 

 

Johan
Top 200 Contributor
Bolsward, NL
Posts 450
OFFLINE
Gold Member
Johan replied on Sun, Jun 13 2021 7:35 AM

Hoi, je kunt nog veel meer speakers aansluiten als je zou willen, omdat de powerlink kabels twee audio signalen kunnen doorgeven! Je moet dan wel 1 van de 2 speakers op L zetten, en de andere op R.

Volgens mij heb je voor de SUB en de CENTRE powerlink aansluitingen die speciiek benoemd zijn. De andere hebben alleen een nummer, en het maakt niet uit welke je gebruikt. In het menu kun je eenvoudig aan de TV laten weten welke speakers je waar hebt staan (bijvoorbeeld BeoLab 6000 op Front/Left enzovoort). Je kunt dan tot een 7.1 opstelling gaan met Centre, 2xFront, 2xSurround en 2xRear. Check de handleiding daar staat het precies in.

Succes!

Griffin1971
Not Ranked
Posts 18
OFFLINE
Bronze Member

ik had vorig jaar al van mijn kennis/oud-collega begrepen dat ik een 7.1-opstelling zou kunnen maken, met b.v. BL Penta's, BL6000s en BL3s. aangezien ik toen nog niet goed wist waar ik met de renovatie van mijn huis financieel zou uitkomen, heb ik de aanschaf van de BL Penta's toen afgezegd.

met wat ik nu heb staan, kan ik genoeg herrie maken Wink

wat me nog wel leuk lijkt is de BL3500 in de garage. met een B&O Junctionbox moet dat dus kunnen. gaatje door de muur naar de garage, ML-kabel doorknippen en weer aansluiten (daar heb ik ervaring mee: de ML-kabel naar de BM5 was ook doorgeknipt en weer aan elkaar gefröbeld), en *hoppa*. 

binnenkort de oud-collega maar eens aan zijn neus trekken voor o.a. nieuwe en langere PL-kabeltjes en het wegwerken daarvan.

Smile

JKW TAYLOR
Top 500 Contributor
Nederland
Posts 140
OFFLINE
Bronze Member

Je kan ook een Beolab 2000 proberen, er zijn voldoende op Marktplaats.

mvg Ken

Griffin1971
Not Ranked
Posts 18
OFFLINE
Bronze Member

vanmiddag de BL3's losgeplukt van de BL6000 en rechtstreeks in de BV7-40 geprikt en volgens mij klopt er iets niet.

bij de 'ruistest' doet alles het: de 7-1, de BS2, de BL6000s en de BS3s. maar in de geluidsschakeling die ik via de AB kan instellen ( 'sound' + 1t/m5) kom ik niet verder dan 3, en bovendien doen de BL3's in de schakel-opties 2 en 3 niks, de BL6000s werken wel. de 7-1 en de BS2 zijn aangesloten op de specifieke PL-uitgangen achterop de tv, de rest 'zou niet uitmaken'. blijkbaar toch wel. 

wat doe ik (of de tv) fout?

ik had graag een foto geplaatst van de afdekklep van de tv, maar dat werkt (ook) niet.

beosound
Top 500 Contributor
Posts 91
OFFLINE
Bronze Member
beosound replied on Mon, Jun 14 2021 2:35 PM

Stomme opmerking misschien, maar heb je in het speakermenu alle luidsprekers met het goede type op de betreffende PL uitgang ingesteld? 

Griffin1971
Not Ranked
Posts 18
OFFLINE
Bronze Member

stomme opmerkingen bestaan niet Wink stomme antwoorden wel. ik hoop die niet te geven Big Smile

ik kijk even met een scheef oog naar de foto van het deksel waar een schetsje op staat van de aansluitingen. er zijn in totaal 7 aansluitingen. daar waren we al achter. van boven naar beneden bekeken is de indeling als volgt: de 1e voor 'centre 1', de 2e voor (sub), nummers 2 en 3 zijn bezet door de BL6000's, die staan softwarematig ook zo ingesteld. blijven er dus nog 3 over. bij de laatste softwarematige 'aanwijzing' (wat zit waar?) die ik heb gedaan,  staan die alledrie op 'BeoLab3' ingesteld, maar toch doen ze niks. sub en BL6000's doen het bij 'sound2' en 'sound3'. 'sound4' en 'sound5' werken niet. bij 'sound1' doet alleen de centerspeaker het.

zoals gezegd doet alles het gewoon bij de 'ruistest'. momenteel de BL3 afgekoppeld, aangezien na uitschakeling van het systeem er een raar geluid hoorbaar was (klonk als een soort "kortsluiting").

 

Johan
Top 200 Contributor
Bolsward, NL
Posts 450
OFFLINE
Gold Member
Johan replied on Mon, Jun 14 2021 3:43 PM

heb je bij 'sound adjustment' bij 'default video' 'speaker5' ingevuld? En speel je een surround signaal af als je test?

 

Griffin1971
Not Ranked
Posts 18
OFFLINE
Bronze Member

eerlijk gezegd: geen flauw idee...

bij stom toeval had ik vanmiddag de tv ontvanger aan en werd er een signaal doorgegeven dat de tv vertaalde naar Dolby-surround. maar zelfs dan deden de BL3's nixx.

momenteel kijk ik naar The Hobbit op RTL7. dat wordt volgens de tv als Dolby-signaal aangeleverd en (dus ook) als Dolby Digital signaal doorgegeven. maar ik merk er weinig van (mede doordat de BL3's afgekoppeld zijn)

beosound
Top 500 Contributor
Posts 91
OFFLINE
Bronze Member
beosound replied on Mon, Jun 14 2021 7:41 PM

Misschien dat dit helpt?

 

Luidsprekercombinaties

SPEAKER 1… Alleen geluid in de middelste luidspreker.

SPEAKER 2… Stereogeluid in de twee luidsprekers voor. De BeoLab 2-subwoofer is actief.

SPEAKER 3… De middelste luidspreker, de luidsprekers voor en de BeoLab 2-subwoofer zijn actief.

SPEAKER 4… Ruimtelijk stereo-effect via de luidsprekers voor en achter. De BeoLab 2-subwoofer is actief.

SPEAKER 5… Surround sound via alle luidsprekers, inclusief de BeoLab 2-subwoofer.Voor programma’s met Surround Sound.

Als u slechts twee luidsprekers voor aan de televisie hebt toegevoegd, hebt u alleen de keuze uit SPEAKER 1–3.

 

Griffin1971
Not Ranked
Posts 18
OFFLINE
Bronze Member

de opties speaker 4 en speaker 5 werken niet in de opstelling die ik heb. tot nu toe hebben die 2 opties ook nooit gewerkt. ik had tot vanochtend de BL3's 'doorgelinkt' vanuit de BL6000s, dwz: de linker BL3 vanuit de linker BL6000, en de rechter BL3 vanuit de rechter BL6000. voor de BL6000s heb ik achterop de tv dus 2 aansluitingen bezet. sinds ik de BL3's vanmiddag van de BL6000s heb losgehaald en achterop de tv heb aangesloten, doen ze niks meer.  de linker gaf nog wel een groen licht, maar beide gaven geen geluid. ook niet als ik de rest van de luidsprekeraansluitingen op BeoLab3 instel. (de instellingen voor de 7-1, de BL2 en de BL6000 werken wel, ook in de ruistest. dat is dus 'bekende materie' voor de tv)

d'r mot maar eens iemand met meer verstand van zaken dan ik naar kijken Wink

Johan
Top 200 Contributor
Bolsward, NL
Posts 450
OFFLINE
Gold Member
Johan replied on Mon, Jun 14 2021 8:48 PM

hoi, zou toch moeten lukken

- heb je de handleiding doorgelezen (zou deze kunnen zijn: https://bangolufsenassistentgohe.blob.core.windows.net/manuals/TELEVISIONS/BEOVISION_7-40_55/beovision7-40-55_userguide_dutch.pdf)

- als de speakers allemaal zijn aangesloten op een powerlink socket:

1. zie blz 22 - zorg dat al je speakers in het lijstje staan

2. zie blz 23 - ken aan alle speakers een rol toe in je surround systeem (door via het ruissignaal te horen waar ze staan) let wel met 5.1 kies je 'surround' ipv 'achter'

3. zie blz 24 - ken de afstanden van de speakers tov je favoriete luisterpositie toe (meetlint)

4. zie blz. 25 - breng alle luidsprekers naar hetzelfde (ruis)geluidsniveau

hoop dat het lukt! groet, Johan

 

 

 

Griffin1971
Not Ranked
Posts 18
OFFLINE
Bronze Member

ik heb gisteren, zwemmend door het menu van de tv, wel iets gezien over 'links surround' en 'rechts surround' en (uiteraard) linksvoor en rechtsvoor. het zit er dus wel in, maar vraagt wat menu-technisch graafwerk om er te komen en het in te stellen.

om de surround-opstelling te krijgen, ben ik dan 'verplicht' om voor elke luidspreker een eigen aansluiting op de tv te gebruiken, of kan ik ook b.v. de BL3 vanuit de BL6000 als surround aansluiten? waarbij dan de linker BL6000 als surround linksvoor werkt en de BL3 als surround linksachter? (en idem dito bij de rechterkant van het geluisspectrum)? want ik kan de rechter BL3 niet doorlinken vanuit de linker BL3 aangezien er maar 1 PL-aansluiting in de BL3 zit.

beosound
Top 500 Contributor
Posts 91
OFFLINE
Bronze Member
beosound replied on Thu, Jun 17 2021 12:52 PM

Waarom zoek je niet de gebruiksaanwijzing op van die TV? Daar staat alles in over de rollen en instellingen van de luidsprekers. Ik neem aan dat je weet dat je op de luidsprekers zelf in kunt stellen links en rechts? En voor links bv is een andere rol dan voor surround om maar eens wat te noemen. Als je niet weet waarmee j bezig bent, blijft dit een gebed zonder einde en ik zou plat zeggen: RTFM!!

Griffin1971
Not Ranked
Posts 18
OFFLINE
Bronze Member

rtfm: check.

actie: met de handleiding op de laptop het menu van de tv doorgezwommen.

gevoel achteraf: mweh, benaming van de te gebruiken menu's in de handleiding niet echt hetzelfde als wat ik in het menu van de tv tegenkom.

míjn conclusie: 't had duidelijker gekund. oud-collega maar even een keer aan zijn whatsapp-neus trekken. die kan ermee lezen&schrijven.

Big Smile

Johan
Top 200 Contributor
Bolsward, NL
Posts 450
OFFLINE
Gold Member
Johan replied on Thu, Jun 17 2021 1:35 PM

Griffin1971:

ik heb gisteren, zwemmend door het menu van de tv, wel iets gezien over 'links surround' en 'rechts surround' en (uiteraard) linksvoor en rechtsvoor. het zit er dus wel in, maar vraagt wat menu-technisch graafwerk om er te komen en het in te stellen.

om de surround-opstelling te krijgen, ben ik dan 'verplicht' om voor elke luidspreker een eigen aansluiting op de tv te gebruiken, of kan ik ook b.v. de BL3 vanuit de BL6000 als surround aansluiten? waarbij dan de linker BL6000 als surround linksvoor werkt en de BL3 als surround linksachter? (en idem dito bij de rechterkant van het geluisspectrum)? want ik kan de rechter BL3 niet doorlinken vanuit de linker BL3 aangezien er maar 1 PL-aansluiting in de BL3 zit.

yep - je kan de BL3s via de BL6000s 'daisychainen'. Let wel op dat je dan 1 speaker op 'left' zet en de andere op 'right'.

Griffin1971
Not Ranked
Posts 18
OFFLINE
Bronze Member

ik heb de linker BL6000 EN de linker BL3 op L staan en de rechter BL6000 en BL3 op R

de boel is nu weer aangesloten zoals het eerder deze week was, maar in de ruistest ruist de BL3 in plaats van de BL6000. 

komt nog bij dat in de handleiding staat dat je de luidsprekers dus 2 functies moet geven: 1 bij normaal tv-gebruik en 1 bij thuisbioscoop-gebruik. 

echter, als ik een luidspreker de functie van b.v. 'surround rechts' en de andere 'surround links' geef, kan ik op 'go' drukken wat ik wil, maar menu sluiten, ho maar. surround is dus met een BV7-40 niet in testellen, ondanks dat je een centerspeaker, subwoofer en 2 sets actieve luidsprekers hebt.

ik heb dus het idee dat het systeem *ruk* is. als in: te omslachtig om in te stellen, en dat is nog de gunstigste optie, vooral omdat er een verschil in terminologie is tussen handleiding en tv-menu.

beosound
Top 500 Contributor
Posts 91
OFFLINE
Bronze Member
beosound replied on Thu, Jun 17 2021 2:31 PM

Dat je gebruiksaanwijzing en de menu's niet hetzelfde zijn kan best, er zijn van die TV's wel 5 of 6 versies geweest, waar het overal net iets anders was. Dus je moet het net treffen dat je de exacte gebruiksaanwijzing hebt. Maar er moet toch uit te komen zijn.

Johan
Top 200 Contributor
Bolsward, NL
Posts 450
OFFLINE
Gold Member
Johan replied on Thu, Jun 17 2021 4:18 PM

Griffin1971:

ik heb de linker BL6000 EN de linker BL3 op L staan en de rechter BL6000 en BL3 op R

de boel is nu weer aangesloten zoals het eerder deze week was, maar in de ruistest ruist de BL3 in plaats van de BL6000. 

komt nog bij dat in de handleiding staat dat je de luidsprekers dus 2 functies moet geven: 1 bij normaal tv-gebruik en 1 bij thuisbioscoop-gebruik. 

echter, als ik een luidspreker de functie van b.v. 'surround rechts' en de andere 'surround links' geef, kan ik op 'go' drukken wat ik wil, maar menu sluiten, ho maar. surround is dus met een BV7-40 niet in testellen, ondanks dat je een centerspeaker, subwoofer en 2 sets actieve luidsprekers hebt.

ik heb dus het idee dat het systeem *ruk* is. als in: te omslachtig om in te stellen, en dat is nog de gunstigste optie, vooral omdat er een verschil in terminologie is tussen handleiding en tv-menu.

De PowerLink kabels hebben twee aders voor een geluidssignaal in zich. Dus als je een BL3 doorlust via de BL6000 moet je 1 van de twee op L zetten en de andere op R. Dan kan je TV de BL3 een ander signaal geven dan het aan de BL6000 geeft.

Als je dat doet en de menu's doorloopt (inclusief het aanmelden van de speakers) kun je normaliter ales prima instellen. Mits er niet iets kapot is uiteraard.

Wat jij ruistest noemt is oa bedoeld om de speaker te lokaliseren. Als je alle speakers hebt aangemeld zullen ze om beurten ruisen en kun jij aangeven om welke speakerpositie het gaat. Dus als de BL3 links achterin ruist, geef je op dat dat de surround left speaker is enzovoort.

Griffin1971
Not Ranked
Posts 18
OFFLINE
Bronze Member

na wat geklooi heb ik nu wel het idee dat er een soort van surround-instelling is. sound4 en sound5 werken nu ook. alleen bij sound5 wordt het geluid uit de BL3s uitgeschakeld, maar ze blijven wel aanstaan. rare vraag: ik heb de schakelaartjes achterop de BL3's verschoven. die linksachter staat, staat op R, die op rechtsachter staat op L. stereo Links/Rechts is nu 'dus' kruislings in de ruimte?

mjah...we kómen er wel, 't duurt alleen effe Big Smile

straks maar eens kijken wat een DVD voor resultaat geeft... want de tv-ontvanger geeft niet altijd Dolbysurroundsignalen door.

Johan
Top 200 Contributor
Bolsward, NL
Posts 450
OFFLINE
Gold Member
Johan replied on Thu, Jun 17 2021 5:08 PM

Hoi, Links en Rechts is niet meer relevant nu, in het instellingsmenu kan dat naar believen worden gewisseld. Met de plaatsbepaling via het ruissignaal bepaal je waar het juiste signaal naartoe gaat. Het gebruiken van de L en R instelling is puur om te zorgen dat je beide signaal-aders van de PowerLink gebruikt wat je nodig hebt nu je de speakers doorverbindt.

Het is logisch dat de beide speakers tegelijk worden ingeschakeld (groene led) omdat er maar 1 ader van de PowerLink kabel wordt gebruikt om de speakers aan te zetten.

Dat je bij Sound 4 geluid uit alle speakers hoort is een goed teken! Je komt er vast :-).

Page 1 of 1 (23 items) | RSS