Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

 

Skal der forforstærker til?

rated by 0 users
This post has 7 Replies | 1 Follower

Kirsebaer
Not Ranked
Copenhagen, Denmark
Posts 8
OFFLINE
Bronze Member
Kirsebaer Posted: Tue, Oct 19 2021 9:05 AM

Hej med jer!

Jeg har fået restaureret min Beogram 1000, så den virker nu. Tak til de af jer, der har hjulpet det på vej på forskellige måder.

Nuvel, nu virker mit system. Jeg oplever dog, at ved pladeafspilning (og kun der - ikke ved radio etc.) er lyden meget lav! Jeg har fundet frem til, at det kan betyde, at jeg skal bruge en forforstærker.

 

Først og fremmest vil jeg altså spørge:

Er der en indbygget forforstærker i Beogram 1000 (og min altså bare er i stykker?) eller i mit stereoanlæg, Beomaster 900?

 

Dernæst:

Hvis det ikke er tilfældet, og jeg skal anskaffe mig en ekstern, som kan sidde som mellemled mellem pladespilleren og anlægget, hvilke(n) forforstærker/pre-amp kan så bruges til denne kombination af enheder?

Jeg er helt på bar bund med det her, så I må meget gerne give helt konkrete eksempler også, så at jeg kan sikre mig, at det, jeg skaffer, vil fungere.

 

Jeg kan ikke lige på stående fod huske modellen for mine to højtalere, men hvis det er relevant for sagen(?), skal jeg nok undersøge det. Men de er i hvert fald af ca. samme alder som pladespilleren og anlægget. 60'erne.

 

Jeg håber, I kan hjælpe, for I er meget klogere end jeg! Big Smile

Tak!

Millemissen
Top 10 Contributor
Flensborg, Denmark
Posts 14,680
OFFLINE
Gold Member

Wow - det er da rigtigt oldschool Smile

Så vidt jeg husker, kunne en Beogram 1000 ha’ en indbygget RIIA-forstærker…..det var et modul.

Hvis det mangler eller er defekt, bliver det nok meget svært at erstatte.
Så du skal bruge en ekstern - en Beomaster 900 har mig bekendt ikke nogen indbygget, hvilket det jo også tyder på.
Men tøv lige lidt og se, om der skulle være andre, der ved bedre - send eventuelt en PM til Dillen…..det har han meget bedre forstand på en jeg.
Der findes mange forskellige på markedet - de større A/V-netbutikker har dem. Men husk….sådan en behøver ikke at koste en formue.
Hvis det er de runde DIN-stik (er det vel), er det nemmest at købe én med disse indgange.
Hvis du kan skrive her på engelsk, vil du helt sikkert få flere/hurtigere svar - det er de færreste på Beoworld, der læser dansk.
MM

There is a tv - and there is a BV

square4
Top 500 Contributor
Posts 241
OFFLINE
Gold Member
square4 replied on Wed, Oct 20 2021 1:27 PM

Hvor i Danmark bor du ?

Kirsebaer
Not Ranked
Copenhagen, Denmark
Posts 8
OFFLINE
Bronze Member
Kirsebaer replied on Fri, Oct 22 2021 10:53 AM

Millemissen:

Wow - det er da rigtigt oldschool Smile

Så vidt jeg husker, kunne en Beogram 1000 ha’ en indbygget RIIA-forstærker…..det var et modul.

Hvis det mangler eller er defekt, bliver det nok meget svært at erstatte.
Så du skal bruge en ekstern - en Beomaster 900 har mig bekendt ikke nogen indbygget, hvilket det jo også tyder på.
Men tøv lige lidt og se, om der skulle være andre, der ved bedre - send eventuelt en PM til Dillen…..det har han meget bedre forstand på en jeg.
Der findes mange forskellige på markedet - de større A/V-netbutikker har dem. Men husk….sådan en behøver ikke at koste en formue.
Hvis det er de runde DIN-stik (er det vel), er det nemmest at købe én med disse indgange.
Hvis du kan skrive her på engelsk, vil du helt sikkert få flere/hurtigere svar - det er de færreste på Beoworld, der læser dansk.
MM

Tak for svaret!

 

Det er da lidt at tænke over. Min største udfordring ligger i, at jeg simpelthen er meget uvidende om emnet. Jeg vil ikke kunne se på en forforstærker og vide, om den er kompatibel med mine to apparater... Er det da sådan, at de "alle" er rimelig "interchangable" og bare kan bruges på tværs af pladespillere og forstærkere? Det ville nemlig undre mig, men jeg ved det jo ikke. Det er også derfor, jeg nok mest af alt bare leder efter nogle eksempler på modeller, jeg kan spørge efter, så jeg ved, det virker.

Det er nok en god idé også at spørge på de engelsksprogede fora. Grunden til, at jeg valgte at skrive i Nordic, var, at jeg tænkte, at der måske var forskel på ting som forforstærkere på tværs af lande, ligesom der jo er på stikkontakter? Igen, jeg ved det ikke. Jeg forsøger bare at holde mig på den sikre side. Laughing

Kirsebaer
Not Ranked
Copenhagen, Denmark
Posts 8
OFFLINE
Bronze Member
Kirsebaer replied on Fri, Oct 22 2021 10:53 AM

square4:

Hvor i Danmark bor du ?

Jeg holder til i Københavnsområdet. Smile

 

square4
Top 500 Contributor
Posts 241
OFFLINE
Gold Member
square4 replied on Fri, Oct 22 2021 11:19 AM

Ok,det er jo ikke så langt fra mig.

Jeg har en riaa liggende til en beogram 1000 som du gerne må prøve for at se om det kan hjælpe.

Med venlig hilsen.

Henrik

Millemissen
Top 10 Contributor
Flensborg, Denmark
Posts 14,680
OFFLINE
Gold Member

Du kan læse lidt her:

https://archivedforum2.beoworld.org/wikis/memberspages/which-beogram-turntables-need-an-external-pre-amplifier-kit.aspx

Dér er også et link til SteveSoundsHeavenly, som sælger den slag forforstærkere.

Se et eksempler på sådan en her:

https://www.av-connection.dk/?ML=1249&_gl=1*18l81vx*_up*MQ..*_ga*MTYxMzk2MTkyNC4xNjM0ODk4MzEw*_ga_JY3T26LF7T*MTYzNDg5ODMwOS4xLjEuMTYzNDg5ODMxMi4w

Der er mange, der blot vælger den, der hedder Easy Phono….

Nej, der er ikke landespecifikke forforstærkere - det eneste, der kunne være forskelligt (i hvert fald i Europa) er de stil, der bruges til strømforsyningen….hvilket er et mindre problem.

 

Men tag imod hjælp - som jeg ser, er der er måske allerede en, der vil.

 

MM

 

There is a tv - and there is a BV

Millemissen
Top 10 Contributor
Flensborg, Denmark
Posts 14,680
OFFLINE
Gold Member

Du kan læse lidt her:

https://archivedforum2.beoworld.org/wikis/memberspages/which-beogram-turntables-need-an-external-pre-amplifier-kit.aspx

Dér er også et link til SteveSoundsHeavenly, som sælger den slag forforstærkere.

Se et eksempler på sådan en her:

https://www.av-connection.dk/?ML=1249&_gl=1*18l81vx*_up*MQ..*_ga*MTYxMzk2MTkyNC4xNjM0ODk4MzEw*_ga_JY3T26LF7T*MTYzNDg5ODMwOS4xLjEuMTYzNDg5ODMxMi4w

Der er mange, der blot vælger den, der hedder Easy Phono….

Nej, der er ikke landespecifikke forforstærkere - det eneste, der kunne være forskelligt (i hvert fald i Europa) er de stil, der bruges til strømforsyningen….hvilket er et mindre problem.

 

Men tag imod hjælp - som jeg ser, er der er måske allerede en, der vil.

 

MM

 

There is a tv - and there is a BV

Page 1 of 1 (8 items) | RSS