Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

 

Beogram 5500 afstellen / afdekking lineair tracking arm loopt vast.

rated by 0 users
This post has 0 Replies | 0 Followers

BVPaul
Not Ranked
Posts 5
OFFLINE
Silver Member
BVPaul Posted: Thu, Jan 6 2022 9:10 PM

Mijn Beogram 5500 geeft al al sinds "aankoop" af en toe slepende geluiden (niet te traceren). Net voor de Kerst wilde de tangentiaal arm niet meer naar de startpositie terugkeren na een knappend geluid. Inmiddels wat service delen besteld waaronder snaren. Inmiddels begonnen.

Bij een eerste controle bleken alle snaren en servo's nog heel. Het koord dat de tangentiaal arm aandrijft was echter losgeschoten van de veer. Bevestigingsoog vd veer was verbogen. Na >1 uur gepiel met de service manual ernaast is het uiteindelijk gelukt om deze functie te herstellen. Koord was gelukkig niet geknapt. Wel gaf de arm een ratelend/knappend geluid bij terugkomst in de startpositie. Na het afstellen op 17 en 30 cm startpositie was dit geluid gelukkig weg. Waarom het koord losgeschoten is, blijft totaal onduidelijk. Alles loopt na schoonmaken en smeren erg soepel.

 

Inmiddels heb ik een oorzaak gevonden voor het vastlopen vd lineair tracking arm en het slepende geluid maar de oplossing nog niet gevonden. Het slepende geluid was het soms aanlopen van de onderkant van het draaiplateau op de bovenkant vd behuizing aan de voorzijde:

Nu heb ik dat geprobeerd af te stellen vlg de specs uit de service manual. Dat gaat helaas niet omdat de achterzijde een min. hoogte kent (kan dus niet lager) waarbij het draaiplateau aan de achterzijde (3) hoger ligt dan aan de voorzijde op de minimum stand (1+2). Stel je de voorzijde op de desbetreffende 2 punten ook op gelijke hoogte in, dan draait het plateau vrij en goed afgesteld tov de behuizing (vlg spec) maar loopt de tracking arm vast in de bovenzijde vh huis. Inmiddels heb ik de lineariteit van de tracking as, parallelliteit vd tracking arm en hoogte tov het chassis ook gecontroleerd en waar mogelijk afgesteld maar dit biedt geen oplossing. Wel het laten zakken van het subchassis (incl vliegwiel en draaiplateau). Dan loopt de tracking arm weer vrij. Echter ligt het plateau dan weer scheef (tov de behuizing).

Verdere metingen op bijvoorbeeld vroegere schade leveren niets op. Hoogtes aan alle zijdes kloppen. Dwarsmetingen ook. Huis en subchassis zijn ook niet vervormd of beschadigd. Subchassis ligt volledig vrij in de laagste afstelbare stand tov de bodemplaat. De transportvergrendeling is ook volledig vrij (3 punten). Het lager (4) staat ook haaks op het subchassis: dwz draaiplateau en vliegwiel laten geen zichtbare slingering en afwijking zien. Veren al gewisseld ivm mogelijke vermoeiing. Uiteraard staat ook de tafel waarop ik dit probeer af te stellen, goed horizontaal afgesteld. Helpt allemaal niet.

Wie heeft dit ooit eerder bij de hand gehad of een oplossingsrichting?

(Anders dan als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat…?

 

 

Page 1 of 1 (1 items) | RSS