ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022READ ONLY FORUM
This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022
Op verzoek omdat de aanwezige aktieve beolab 4000 speakers bij laag volume steeds irritant in- en uitschakelen.
De aktieve speakers worden(/werden) aangesloten via een cinch-aansluiting op een Pioneer versterker naar de aanwezige line-aansluiting op de 4000's. Omdat deze versterker beschikt over zowel een volumegeregelde audio-uitgang en een triggersignaal voor het in- en uitschakelen, werden middels een paar onderdelen een klein doosje in elkaar geknutseld.
Het resultaat is een cinch naar powerlink met een controle-led voor het triggersignaal. Er is gekozen voor een behuizing in plaats van een vaste kabel om eventueel later nog te kunnen experimenteren. Bijvoorbeeld een inschakelvertraging. Verder is het wat robuuster en geeft wat meer keuzevrijheid voor wat betreft de gebruikte kabeltjes.
De onderdeeltjes:
Verder wat gefröbel.
En het resultaat.
Altijd handig zo'n kastje. Denk dat ik er ook voor mijzelf in elkaar knutsel.
En de powerlinkaansluitingen.
Wow! Goed werk Beobuddy. Dit moet ik ook zelf kunnen maken.
Kan zo'n schakeling ook gemaakt worden om bv. een niet B&O actieve sub via powerlink aan te sluiten, dus zeg maar dat de sub aan en uit wordt geschakeld?
Brengen & Ophalen
In geval van sub is het nog makkelijker. Maar 1 powerlink en cinch.
Powerlink in de beovision heeft een kortgesloten pin 3 en 5 (links en rechts). Een kleine aanpassing voor de led, maar bijna hetzelfde.
Maar in geval van een sub is een directe verloop van din naar tulp en trigger in kabelvorm het eenvoudigst te realiseren.
Inderdaad keurig werk!
koning: Inderdaad keurig werk!
Dank je
De kolomboor is toch best handig als je dit soort "grote" gaten moet maken. Zoals altijd geldt: goed gereedschap is het halve werk.
Zeker weten! Ik laat nu een CNC freesmachine maken waardoor ik meer mogelijkheden krijg om mijn hobby (of is het hobbie) uit te oefenen.
Beobuddy: In geval van sub is het nog makkelijker. Maar 1 powerlink en cinch. Powerlink in de beovision heeft een kortgesloten pin 3 en 5 (links en rechts). Een kleine aanpassing voor de led, maar bijna hetzelfde. Maar in geval van een sub is een directe verloop van din naar tulp en trigger in kabelvorm het eenvoudigst te realiseren.
Dus ik kan elke willekeurige actieve sub aanschaffen (niet B&)) en het geschikt maken om het op mijn BV5 via PL aan te sluiten?
Ik heb al gezien dat de meeste subwoofers een cinch (line in) aansluiting hebben?
Act subjes gaan toch gewoon op audio aan/uit ?
dus net als MFB boxen op B&O aansluiten: gewoon een din (standaard 5 polig)>tulp kabeltje ertussen en gaan...
Hey Paul,
Bedoel je hiermee dat een actieve non B&O sub reageert op het audio signal, dus dat het vanzelf op standby staat wanneer er geen audio signaal meer wordt aangeboden?
Iedere MFB box (de oude philipsen, aristona's etc...) doen dat in ieder geval wel, een subje met tulp aansluiting neem ik aan ook (want hoe anders ?, er is immers geen stuurdraad/signaal).
beolabs net tulp aansluiting doen dit trouwens ook, als ze via de tulp connector audio krijgen...
(waarom B&O ooit powerlinks met stuur draadjes is gaan gebruiken, snap ik eigenlijk ook niet zo...behalve dat iedereen denkt dat je alleen B&O op B&O aan kunt sluiten).
als je een ander merk sub neemt, zou ik wel iets met een volume regelaar kiezen, om het zaakje een beetje gelijk te kunnen regelen...:)
Het idee is juist dat je geen gebruik maakt van de tulp aansluiting zoals die bij meerdere beolab's aanwezig is. Omdat beolab's dan zelf in- en uitschakelen tijdens lage volumes of minder. Door gebruik te maken van de powerlinkaansluiting heb je dat dan niet.
Dan bepaal je zelf wanneer de speaker aan of uit gaat.
Juist kan Leslie de sub gebruiken via gewone tulp, maar als je dan na bijvoorbeeld een lange dialoog ineens muziek krijgt, is die sub altijd te laat met inschakelen.
Overigens weet je zelf dat B&O meer deed met powerlink dan vergeleken met 1 enkele cinchkabel.
Link, rechts, 2 aan/uit signaaldraden en de data voor de destijds gebruikte displays, alles in 1 dunne kabel.
Ik had hier laatst ook een defecte Infinity subwoofer. Die schakelde zelfs al na 20 sconden uit. Infinity bracht daar op een modificatie uit voor het verlengen naar 50 minuten. Maar niet iedereen brengt zijn spullen terug voor de modificatie, laat staan dat ze weten dat die modificatie er is.
Die man mopperde ook erover. Maar zolang jij en ik de powerlink gebruiken voor het signaal, ontgaat ons die (kennelijke) irritatie.
Dat verklaart het een en ander mbt de PL aansluiting. Iemand nog een advies naar welke sub ik op zoek kan gaan, ik stel geen hoge eisen. Marktplaats bied veel aan maar welke?