Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

 

BM 1200

rated by 0 users
This post has 10 Replies | 1 Follower

Aad Jansse
Top 500 Contributor
Rotterdam (Neth)
Posts 236
OFFLINE
Bronze Member
Aad Jansse Posted: Tue, May 28 2013 9:15 PM

Na de laatste tijd vruchteloos te hebben gestaard in en gesleuteld aan diverse types Beomaster (2000, 1900, 1900-2) zonder dat ik de daarin gelegen problemen heb kunnen oplossen, dacht ik met een onlangs aangeschafte BM1200 met een brom wel een gemakkelijk klusje in huis te hebben gehaald; helaas ik weet de brom niet te localiseren; ik heb schema en service manual en kan alleen bedenken dat het ergens uit de voeding komt:  elco(s)?
Heeft iemand een suggestie waarmee ik mijn zelfvertrouwen een oppepper kan geven (en de amp een stille, voor de rest een perfecte, geluidsweergave)? (dit kan een oud forum item zijn , maar ik heb niets kunnen vinden)

 

 

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
OFFLINE
Founder
Beobuddy replied on Wed, May 29 2013 7:10 PM

Hallo Aad,

 

 

Maakt het uit of je alleen de fm gebruikt zonder aangesloten middels kabeltjes op andere apparatuur?

Ik zou de elco's in de voeding zeker vervangen omdat daar de oxidatie letterlijk uit geperst wordt. De brom kan ook door de brugelijkrichter worden veroorzaakt. Die is nog van germanium dacht ik. Dus een verse is geen luxe.

Het is een bijzonder ontwerp. Normaliter heb je 2 secundaire windingen voor het verkrijgen van een positieven en negatieve voedingsspanning.

Maar deze master creeert een fiktieve massa door de totale voedingsspanning in tween te delen. Dit gebeurt door wat torretjes die dat doen in de voeding. En daar wordt een instelpotmetertje voor gebruikt, die ik zou vervangen. Maar de elcootjes die daar omheen zitten moet  je eigenlijk ook even meenemen. Die deling van de voeding wordt verzorgt door een instelpotmeter. Ook vervangen.

Wees voorzichtig v.w.b. de master. De eindtrappen zijn de vierkanten vlakjes op de bodem en die zijn niet meer te krijgen. De ruststroom elco's dus ook vervangen. Kan geen kwaad en je vermijd dat ze overlijden. En die kans is wat groter als je aan de gang gaat in dergelijke oudere master.

Aad Jansse
Top 500 Contributor
Rotterdam (Neth)
Posts 236
OFFLINE
Bronze Member

Dank voor je snelle reactie;  bedoel je met je vraag m.b.t. FM of ik het apparaat voor FM ontvangst gebruik en dat de brom er is zonder andere apparaten aangesloten?: hij bromt bij FM en ook met aangesloten apparaten.
Voor ik ga proberen te gaan vervangen graag eerst een uitleg over het "forum" gebeuren (ben ik nog niet zo ervaren in): om anderen te laten meegenieten: hoe kan ik plaatjes zichtbaar maken in mijn post: ik heb bijvoorbeeld een duidelijk JPG van het voedingsgedeelte uit het schema , waarop de nummers bij de componenten helpen bij de uitleg over wel of niet vervangen.
Overigens lijkt uit zoeken op Internet dat bruggelijkrichter een silicium ding is; het weerggegeven geluid is afgezien van de brom verder prima.
Ten slotte: ik heb het apparaat "opengeklapt" en kan zo bij die elco's en instelpotmeter komen, maar ik wil ook de lampjes vervangen; kan ik daar gemakkelijk bij komen?

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
OFFLINE
Founder
Beobuddy replied on Thu, May 30 2013 2:50 PM

Dan ben ik denk ik even in de war met de BM900 die ik ook een tijdje terug had.

Feit blijft dat de bruggelijkrichter brom zou kunnen veroorzaken door een interne sluiting van een diode (zijn er 4 in 1 behuizing). Ze zijn nogal op leeftijd en een stuk groter dan de huidige.

Maar het kan geen kwaad over sowieso de condensatoren aan te pakken, zoveel kosten ze niet.

De lampjes zitten in een houdertje die wel te vervangen zijn. Ze zitten aan weerszijden onder het bovenpaneel. Meen dat er 1 wat lastiger te bereiken was ivm het schaalkoord. Maar ik moet het even wat dieper opgraven uit het geheugen Wink

Die lampjes zijn nog wel te krijgen bij Conrad. Glasfitting steeklampjes. Gelijk alle  vervangen.

Bij het tabje "options" kun je foto uploaden en meesturen met het bericht. Zorg dat de foto niet al te groot wordt. want dat wordt wat onoverzichtelijker.

Maar even resumé. Bron kan veroorzaakt worden door meerdere oorzaken. Condensatoren die aan vervanging toe zijn, lekkende torretjes of gelijkrichters of losse contacten in massa verbindingen . Dus het wordt een kwestie van elimineren door vervangen van componenten. Daardoor kun je die dan weer uitsluiten.

Tenzij je een scoop hebt, dan zie je vaak wat meer en kun je bijvoorbeeld als zien of je voeding wel stabiel is zonder rimpel.

Aad Jansse
Top 500 Contributor
Rotterdam (Neth)
Posts 236
OFFLINE
Bronze Member

Nogmaals mijn dank.
Ik ben een aantal dagen op reis, daarna ga ik aan de slag, na deze goede raadgevingen.
Ik probeer nu een plaatje mee te sturen. Ik hoop dat 't lukt.
( Ik heb wel een scoop(je), maar daarvan moet ik ook nog uitvissen hoe die werkt)

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
OFFLINE
Founder
Beobuddy replied on Thu, May 30 2013 9:18 PM

Dat is inderdaad een duidelijke foto van het originele schema. Kun je in ieder geval goed de nummers lezen.

Aad Jansse
Top 500 Contributor
Rotterdam (Neth)
Posts 236
OFFLINE
Bronze Member

Als ik toch aan de gang ga met ingrepen, is er nog iets te verhelpen aan luide schakelgeluiden (tussen phono en tape, uitschakelen en zo)?

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
OFFLINE
Founder

Niet dat ik zo 1,2 3 weet. Het in en uitschakelen gaat sowieso al gepaard met flinke ploffen vaak. Dat is het ontwerp. Er zit geen relais in voor het uitgangssignaal of zo.

Aad Jansse
Top 500 Contributor
Rotterdam (Neth)
Posts 236
OFFLINE
Bronze Member

De eerste ingreep was de vervanging van de 2 elco's van de eindtrap, afgezien van hoe de plus en min afgeleid kunnnen worden aan de hand van het schema had ik toch twijfels m.b.t. tot die ene (WICON, zie de foto, opdruk o.a. PLAIN NEGATIVE); de tweede, een ander merk en maat, was duidelijk.; kan je aan de hand van de vorm van de pootjes afleiden wat de + en de - zijn?.Overigens na insolderen geen hoorbaar geluidsprobleem.
Maar nu het belangrijkste: de dikke voedingselco, zie ook weer de foto, bleek niet zo best zijn (of, haar?) plicht te doen, dat losse pootje was in eerste instantie niet zo goed te zien; na wat gepruts om 'm te vervangen is mijn BM1200 nu bromloos!! Vandaar mijn dankbetuiging hierbij voor je hulp.
Ik heb nu o.a. nog een probleempje met de weergave van mijn Beocord 1600. Maak ik een apart item van binnenkort op dit forum.

(zijn overigens deze posts door iedereen te volgen?  

Aad Jansse
Top 500 Contributor
Rotterdam (Neth)
Posts 236
OFFLINE
Bronze Member

Ik miste de tweede foto, probeer het nog een keer.

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
OFFLINE
Founder

Je kan duidelijk zien bij een (grote) elco wat de plus of min is. Wordt vaak aan de zijkant met een streep aangegeven.

Bij kleine elcootjes zijn de pootjes ongelijk qua lengte. De langste is de plus en de kortste de min.

Meer doet niet ter zake. Uit het schema kun je opmaken dat het versterkte audiosignaal de pluskant van de elco ingaat en aan de negatieve kant weer verlaat. En dat is eigenlijk altijd zo. Bij bilpolaire elco's maakt de montage niet uit.

Als je de elco's plaatst, dan meet je eventueel bij twijfel met een ohmmeter welke draad naar de speakeraansluiting leid. Of je moet het op het oog kunnen zien.

Je ziet overigens behalve aan de uitslag bovenop ook al de het bultje aan de bovenzijde. Foute boel dus. 

Met de voedingselco doe je hetzelfde. Nieuwe aanschaffen (met liefst dezelfde diameter ivm montage) en herleiden waar plus en min naar toe gaan als twijfelt. 

 

Als je in je schema kijkt, zie je bij nr 453 en 454 dat de condensator met de pluskant verbonden is met de versterker (wit blokje in de tekening) en met de minkant (zwart blokje) aan de speakerkant.

Page 1 of 1 (11 items) | RSS