Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

BEOLAB 6000 i.c.m. Harman Kardon AVR-260

rated by 0 users
This post has 1 Reply | 1 Follower

Joost024
Not Ranked
Posts 6
Bronze Member
Joost024 Posted: Sun, Jun 23 2013 2:29 PM

Goedendag,

Mijn oom heeft me, vanwege zijn verhuizing naar een verzorgingshuis, zijn BEOLAB 6000 speakers cadeau gedaan met daarbij een Ouverture systeem en een BEOLINK 4 afstandsbediening. De Ouverture mist helaas de glazen deurtjes maar aangezien dit enkel radio/cassette/cd is was ik toch al niet van plan dit te gaan gebruiken.

Ik heb het setje thuis even aangesloten en het werkt verder prima. De linker speaker is met een 8 pin powerlink kabel op de Ouverture aangesloten en de rechter speaker zit verbonden met de linker speaker, het signaal is dus doorgelust.

Omdat de Ouverture qua mogelijkheden wel een beetje achterhaald is, wil ik eigenlijk alleen de speakers gaan gebruiken. Nu heb ik zelf een receiver van Harman Kardon type AVR-260 die aan de achterzijde voorzien is van pre-outs. In het boekje vande BEOLAB 6000 lees ik dat voor gebruik i.c.m. BEO apparatuur de powerlink gebruikt moet worden, en voor gebruik i.c.m. non-BEO apparatuur de line aansluiting.

Nu heb ik de volgende 4 vragen:

1. Klopt het dat ik een signaalkabel met tulpstekkers (RCA) kan gebruiken vanaf mijn HK naar bijv. de linker BEOLAB 6000 speakerzuil en vervolgens de vanaf daar middels powerlink kan doorlussen naar de rechterzuil.

2. Zo ja, hoe zit het dan precies met die tulp stekkers? De BEOLAB speaker heeft slechts 1 ingang aan de onderzijde voor een tulpstekker. Moet ik nu een kabel gebruiken met aan het ene uiteinde 1 tulpstekker voor in de BEOLAB en aan het andere uiteinde 2 stekkers (L+R) voor in de HK? Of moet ik een kabel gebruiken met aan beide uiteinden 1 tulpstekker, of ik krijg ik dan geen 'stereo geluid' maar 'mono geluid'? Of kan ik gewoon een kabel met aan beide uiteinden 2 stekkers (rode en witte) gebruiken en dan van de stekkers aan het uiteinde die in de BEOLAB gaan er ééntje los bij laten hangen?

3. Is het beter om de rechter speaker ook rechtstreeks op de HK aan te sluiten of kan dit gewoon middels powerlink doorgelust blijven vanaf de linker speaker?

4. Ik lees ook op verschillende forums iets over speciale kabels, die aan de ene kant een 8 pin powerlink stekker hebben en aan de andere kant 2x tulp voor in mijn geval de HK. Waarom zou ik voor zo'n kabel kiezen i.p.v. gebruik te maken van de line ingang aan de onderzijde van de BEOLAB, m.a.w., wat het is het voordeel?

Bijgevoegd een afbeelding van de pre outs (links onder) op de HK. Misschien kunnen jullie dan aangeven welke te gebruiken en hoe..

Alvast heel veel dank!

Joost

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder

hallo Joost,

Welkom op Beoworld.

Je kan, denk ik, de tulp aansluitingen van de HK gebruiken, die bij het vakje "Pre OUT"staan.

Je gebruikt dan de tulp aansluiting van de Beolab 6000. Verder zet je de schakelaar op "Line" De BL6000 zal dan automatisch aan en uit schakelen als er signaal op de tulpaansluiting binnenkomt. Iedere speaker krijgt dan zijn eigen kabel vanaf de versterker.

Verder doorlussen met de powerlink heeft verder geen zin. Het is een kwestie van : of de powerlink, of de tulpaansluitingen.

Tenzij je gebruikt maakt van een verloopkabel of kastje zoals deze: http://archivedforum2.beoworld.org/forums/t/5983.aspx

Dat laatste vergt wel een trigger signaal om de 6000's aan en uit te zetten en heeft als voordeel dat de speakers niet steeds vanzelf aan en uit zullen gaan.

Verder hier wat info:

Page 1 of 1 (2 items) | RSS