ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022READ ONLY FORUM
This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022
Heel bijzonder. Een topic die ik plaats met als onderwerp nieuw goed passende foamringen voor de penta's is verdwenen.
Ik ben wel eens benieuwd wie zich hier aan heeft gestoord.
Als je 2 jaar samenwerkt met een leverancier van ringen om tot een goede vervanging te komen voor foamringen voor de penta's, snap ik niet dat dergeljik onderwerp wordt verwijderd.
Juist omdat ik er absoluut geen baat bij heb, ik verkoop ze niet.
Ieder die penta's heeft komt op een gegeven moment aan de beurt voor vervanging. Ik dacht een bijdrage te leveren voor degene die een goede oplossing willen.
Maar dat er kennelijk iemand zich er aan heeft gestoord, vind ik bijzonder.
Dat de nederlandse conculega zich hier aan zou storen, kan ik mij ook niet voorstellen, want die heeft al wereldwijde aandacht...
Ik in elk geval niet. Ik ben bang dat de moderators dit zelf gedaan hebben. Eerlijk gezegd vond ik je aandacht voor foamringen van audiofriends wel erg opvallen temeer omdat je in het Engelse deel benadrukte dat je totaal geen verbintenis hebt met deze club maar van de andere kant wel aangaf (in het NL deel) dat je al jaren met hun bezig bezig bent geweest om de "juiste" ringen te bemachtigen.
Brengen & Ophalen
Ik benadrukte het juist omdat je vaak op voorhand de schijn tegen hebt.
Er is al veel (internationaal) aandacht besteed in diverse topics over de ringen van Good Hifi die niet goed passen.
De reden dat ik zowel op het nederlandse als ook op internationale forum heb gezet, is dat niet iedereen het engels machtig is en dat dan ook leest.
Misschien ben ik dan wel te enthousiast...
En van alleen de verkoop van middentoner ringetjes word je echt niet rijk..(wat ik dus niet doe, ik moet ze ook aanschaffen)
Ik heb Dillen gevraagd om een reactie, want ik neem aan dat ze een motivatie hebben.
En "bemachtigen" is in deze niet helemaal juist. Zelf ik actief gemeten en overlegd voor de juiste maten. Die ringentjes zijn dus naar aanleiding van die gegevens gefrabriceerd.
Beobuddy: En van alleen de verkoop van middentoner ringetjes word je echt niet rijk..(wat ik dus niet doe, ik moet ze ook aanschaffen)
Behalve, als je bedenkt dat er wereldwijd meer dan 100.000 stuks zijn verkocht en ooit moeten worden vervangen
Beobuddy, misschien inderdaad wel in je enthousiasme teveel "reclame" gemaakt. Mods verwijderen posts/threads zonder je eerst op de hoogte te brengen en geloof me, het is mij een paar keer overkomen.
Maar inderdaad de ringetjes mogen wat groter alhoewel ik er zelf niet zo'n moeite mee heb. Toch nog een vraag met betrekking tot het refoamen.
"shim" jij de conus voordat je begint te refoamen. Eigenlijk weet ik het antwoord al (nee dus) maar wil het toch aan je vragen. Ik heb er in het verleden nogal verhitte discussies over gehad met sommige lieden hier op dit forum. Ik zelf doe dat niet, zelfs niet bij grotere diameters zoals de M70'ers.
Je draadje is alweer terug toch? Nu nog even antwoorden op mijn shim vraagje?
Leslie: Je draadje is alweer terug toch?
Je draadje is alweer terug toch?
Alleen nog niet op het Nederlansche forum.......
Vreemd, volgens zit er meer reclame in het engels deel dan in deze
Ach weet je wat het is.
Als je meer dan 30 jaar (geschoolde) technische ervaring hebt en net zo lang bekend bent met B&O, dan is des leuker dan je wat kan bijdragen aan het behoud van ervan.
Zelf heb ik de penta's al weer 14 jaar staan en ben ik, kan ik wel zeggen, een liefhebber van de penta. Dus dan ben ik wellicht iets te enthousiast geweest met het brengen van die ringetjes. Ik weet namelijk, ondersteunt door technische kennis, dat speakers lastige materie is met al zijn karakteristieken. Hogere orde filters met compensatie-netwerken voor het gedrag van de gebruikte opstelling of drivers.
B&O heeft juist met de penta en het gebruikte "line source" principe en prachtig (passief) filter weten neer te zetten. Het gebruik van de niet goed passende ringen doet gewoon afbreuk aan de prestatie van de penta.
En dat is waar de schoen een beetje wringt. Willens en wetens randen gebruiken die van negatieve invloed zijn, daar kan ik met mijn pet niet bij.
Je kennis van de Penta's is bewonderenswaardig Beobuddy! Bij de volgende Penta refoam klus zal ik de ringen van audiofriends zeker gaan proberen. Begrijp alleen niet waarom mijn shim vraag niet wordt beantwoord. Je hebt het over karakteristieken die bij verkeerd refoamen toch ook zeker negatief wordt beinvloed? Wel of niet...
@Leslie.
Nee, ik shim niet. Goed gezien!
Nu is de ophanging van met name de middentoners van de penta best stevig. De conus ligt dus in rust op de goede plaats.
Als je nu de ringen er overheen legt, dan kun je deze goed positioneren voordat je zo aan de conus vastzet. Door dat symmetrisch te doen, is de kans van slagen groot. Mits dus de ringen mooi aansluiten op de conus.
Zelf gebruik ik als test nog een toongenerator in combinatie met een versterker om te kijken of de driver geen rare verschijselen (lees bijgeluiden) heeft.
Als je achteraf de conus met twee vingers gelijkmatig indrukt, kom je er ook snel achter of deze vrij loopt.
Ok, komt er op neer als je de skills hebt dat shimmen niet perse nodig is.
Nog interesse in een BM6000 klusje?