Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

 

Linkproblem - optionmenu

rated by 0 users
This post has 10 Replies | 1 Follower

Bisbo
Not Ranked
Posts 6
OFFLINE
Bronze Member
Bisbo Posted: Sun, Jan 5 2014 10:03 PM

Hej

Jeg har et setup som vist vedhæftet med Beolab 3500 i alrum og BC2 samt MX600 med passive højtalere i stuen. Det har fungeret upålageligt siden etablering i 2007. Nu har jeg imidlertid tilsluttet en Apple Airport Express til stikpanelet i Aux indgang, og det fungere også perfekt.

Nu kommer problemet i forbindelse med denne etablering fik jeg rodet mig ind i beo4´s option menu og der er gået fisk i opsætningen. Eksempelvis går beolab 3500 i alrum på tv, når jeg ser tv i stuen. det gjorde den ikke før. Jeg kan have rodet både med A.opt, L.opt og V.opt. Jeg har ud fra manualen sat L.opt på 3500 højtaleren til 6. Det tror jeg er nogenlunde korrekt.

Jeg er mere i tvivl om de forskellige indstillinger i stuen. Lige nu springer mit tv eksempelvis 2 kanaler frem, hver gang jeg trykker en kanal frem. 

BC2 skal iflg. manualen indstilles med A.opt, hvor der er 3 muligheder (0.1,2) Alligevel næves neden for 5 muligheder. Gælder disse 5 indstillinger kun V.opt, altså videosystemet, således at man skal forstå det således at BC2 kun reagere på A.opt.

Skal man anvende L.opt,i stuen eller anvendes denne ikke her? Eller anvendes L.opt på begge enheder, både BC2 og MX6000 (via konverteren), så man skal pege med beo4 når man indstiller de to mulige linkprodukter L.opt.?

 Det er B&O, der har installeret, så jeg har desværre ikke de oprindelige indstillinger. Håber der er nogen af jer eksperter der kan hjælpe med at få min "gamle" indstillinger tilbage

Millemissen
Top 10 Contributor
Flensborg, Denmark
Posts 14,680
OFFLINE
Gold Member

Hej Bisbo,

BC2: A-Option 0

MX6000: V-Option 2

BL3500: L-Option 6

Du har nok fået sat dit BC2 i en anden option end 0, og derfor modtager begge systemer den samme kommando (= 2 gange kanalskift).

N.B. Du skal ikke 'pege', når du laver optionsprogrammering - men du skal selvfølgelig være i samme rum.

Skriv igen, hvis der skulle være problemer stadigvæk - meld også gerne tilbage, når det virker Smile

 

Hilsen Millemissen

There is a tv - and there is a BV

Bisbo
Not Ranked
Posts 6
OFFLINE
Bronze Member
Bisbo replied on Mon, Jan 6 2014 7:36 AM

Tak for dit hurtige svar, som jeg har afprøvet. Det løste problemet i stuen med de dobbelte kanalskift. Her virker det fint med skift mellem CD, radio m.v.

Der er dog stadig problemet mellem alrum (beolab 3500, har sikret mig den står i L.opt 6) og stuen.  Hører jeg eks. radio på Beolab 3500 og tænder tv i stuen. Skifter beolab til tv. Det gjorde det ikke før jeg fik rodet rundt i opsætningerne.

Har det noget med L.opt i stuen at gøre, eller anvendes L.opt kun på beolab 3500.

Håber du også kan hjælpe med dette lille problem.

Millemissen
Top 10 Contributor
Flensborg, Denmark
Posts 14,680
OFFLINE
Gold Member

Så er det nok fordi de begge fanger signalerne fra din Beo4.

Er der ikke nogen dør mellem de to stuer?

Prøv engang at holde hånden lidt foran din Beo4, når du bruger den i stuen, så du 'skygger' for signalet, når du betjener dit tv.

Hvis ovenstående er rigtigt, kan du bruge 'L-Option 4' på BL3500 - dette betyder at der altid skal trykkes 'Link' før en kommando til BL3500.

Hermed undgår du at to nærligfende ir-modtagere reagerer samtidigt.

Skriv bare igen - vi skal nok få løst det problem!

MM

There is a tv - and there is a BV

Bisbo
Not Ranked
Posts 6
OFFLINE
Bronze Member
Bisbo replied on Mon, Jan 6 2014 10:50 AM

Der er dør i mellem alrum og stue. Så jeg er 100% sikker at MX 6000 (der nu efter ændring af opsætning til 0 fanger systemet i stuen), ikke fanger signalet til 3500 i alrum. Jeg kan eksempelvis sagtens tænde radioen i alrum (beolab 3500) uden at den tænder i stuen . Med slukket Beolab 3500 i alrum kan jeg også sagtens tænde Radio eller TV i stuen uden at Beolab 3500 reagere i alrummet. Så det er som det skal være. (har dog lige prøvet med L.opt 4 til Beolab 3500, hvilket betød at den ikke reagerede, men det er jo nok det der med at jeg så skal taste link, men dermed kan konkluderes at den ikke var sat op i L.opt 4 før).

Problemet er at Beolab i alrum reagerer på kommandoer til systemet i stuen. Hvis jeg eksempelvis hører radio i alrum og tænde for en CD i stuen, går Beolab 3500 i alrum også på CD. Det var ikke tilfældet før jeg fik rodet i opsætningen. På en eller anden måde skal jeg have fortalt opsætning i stuen, at den ikke skal tage Beolab 3500 med i kommandoerne.

Jeg vil være ked at skulle anvende Link før hver tastetryk. Kan se at L.opt 4 er til system hvor Beolab 3500 er opsat i samme rum som hovedsystem, men hvor der ønske to separate lyttestationer.

Som sagt er jeg i tvivl om L.opt også anvendes til sys. i stuen eller er det kun til produkter som 3500. I givet fald kan jeg udelukke at ændre på l.opt i stuen. I manualen til BC2 nævnes i hvert fald kun noget om ændring af A.opt (musiksystemet) og v.opt (videosystem, som mit tilfælde må være MX6000 med converter.

Og endnu engang tak for dit hurtige svar.

Millemissen
Top 10 Contributor
Flensborg, Denmark
Posts 14,680
OFFLINE
Gold Member

Du skriver: " MX 6000 (der nu efter ændring af opsætning til 0 fanger systemet i stuen),"

Betyder det at du har sat dit tv i Option 0???

Se venligst ovenfor - videosystem i 2 og Bc2 i 0!!!

Muligheden med Option 4 nævnte jeg for at være på forkant. Jeg kunne jo ikke vide, hvordan forbindelsen mellem de to stuer er. Det er fint, at du ikke behøver at bruge den løsning.

Jeg bruger forøvrigt selv den metode til min link i køkkenet, da dette er åbent ind til spisestuen, hvor oqgså er en link. Man vænner sig til at bruge link-kommandoen - er ikke noget problem.

L.Optionen kan jeg ikke se skulle kunne anvendes i stuen! Men prøv dog - du kan jo altid ændre det igen.

En god idé, når man har ændret på optionsindstillingerne, er forøvrigt at tage strømmen fra hele setup'et. Husk!!! Konverteren skal ALTID have strømmen tilsluttet som den sidste.


Du skriver endvidere: "Hvis jeg eksempelvis hører radio i alrum og tænde for en CD i stuen, går Beolab 3500 i alrum også på CD. Det var ikke tilfældet før jeg fik rodet i opsætningen".

Er du nu sikker på det?

Du kan ikke trække to forskellige audiokilder (radio og cd) ud af et audioprodukt via MasterLink.

Mon du har brugt kommandoen 'DVD' før til at høre cd'er over tv'et?

Så vidt jeg husker kan lyden så overføres via scarten (og radio til linkrum via ML).

 

Hilsen Millemissen

There is a tv - and there is a BV

Bisbo
Not Ranked
Posts 6
OFFLINE
Bronze Member
Bisbo replied on Mon, Jan 6 2014 6:02 PM

Jeg har gjort som du skrev

BC2 i A.opt 0 (det var hvad jeg mente med at systemet var sat til 0) og

MX6000 v.opt 2

Helt som du skrev.

Jeg har så lige forsøgt at tage strømmen fra og sætte den til igen

Det sidste tror har hjulpet Jeg kan nu i hvert fald eksempelvis høre radio i alrummet og tænde for TV uden at alrum går på tv. Så det er super. Tilbage resterer dog, at hvis jeg går på eksempelvis CD i alrum, går den også på CD i stuen (og omvendt). Og hvis jeg går på radio i Stuen går den også på Radio i alrum. Jeg vil ikke afvise, at det var sådan det også var før jeg fik rodet rundt, Det var sjældent vi tændte for radio eller CD i stuen, hvor Alrum også var tændt. Men det burde vel kunne sættes op, så man eksempelvis kan høre CD i stuen og Radio i Alrum. (også uden brug af LINK i L.opt 4)

Dog har jeg nu en løsning jeg kan leve med.

(i stuen prøvede jeg lige igen med L.opt 6 og har herefter taget strøm til og fra, men det gav ingen ændring på det sidste problem).

(I løbtet af testen af den nye airport ekspress, ved jeg at jeg spillede A.Aux altså streming i alrum og CD i stuen, men det kan være at jeg da havde BC i A.opt 1).

Bisbo
Not Ranked
Posts 6
OFFLINE
Bronze Member
Bisbo replied on Thu, Jan 9 2014 8:13 PM

Havde du nogen løsningsforslag til det tilbageværende problem?

...og tak for alle dine hurtige kommentarer

Millemissen
Top 10 Contributor
Flensborg, Denmark
Posts 14,680
OFFLINE
Gold Member

Hvilken Beo4-kommando bruger du for at høre cd i stuen?

Er BC2 forbundet med tv'et via scart?

MM

There is a tv - and there is a BV

Bisbo
Not Ranked
Posts 6
OFFLINE
Bronze Member
Bisbo replied on Sat, Jan 11 2014 12:13 PM

Jeg bruger komandoen CD

BC2 man forbindes med Scart, men jeg kan også pille scart fra, så scart anvendes til at bruge DVD på MX6000 (har også forbundet en harddiskoptager til scart, hvorfor jeg typisk har scart forbundet til denne).

Så BC2 er forbundet via Beolinkkonverter. (monteret på MX6000)

Millemissen
Top 10 Contributor
Flensborg, Denmark
Posts 14,680
OFFLINE
Gold Member

Du kan definitivt ikke trække på to af BC2's kilder i to forskellige rum samtidigt!

Det er der mange, der har ønsket sig - ML-protokollen og kablet giver ikke mulighed for dette.

Har du måske kabel-tv, og bruger radio-funktionen herfra i stuen?

MM

There is a tv - and there is a BV

Page 1 of 1 (11 items) | RSS