ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022READ ONLY FORUM
This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022
Hallo Iedereen,
Zeker een aanrader om het laten doen door Beobuddy, je zult er zeker geen spijt van krijgen
Groetjes van Boem
Hallo Boem,
Ik hoop dat je enthousiasme nog vele jaren mag duren.
Veel plezier er mee en bedankt voor het vertrouwen
Groeten, Beobuddy.
Super ! :)
Zo zie je maar weer hoe veel een elco revisie etcetera wel niet voor een verschil kan maken :)
Beobuddy is wel echt de pentaexpert en je hebt daarmee een super keuze gemaakt ! Veel plezier ermee zou ik zeggen ! :)
Ik ben wel benieuwd hoe een geservicede Penta klinkt... ik heb overigens nog nooit een Penta gehoord ;)
Wat voor verschil zou een elco revisie bij een Beolab 8000 of 2500 bijvoorbeeld nou maken ... (of Beolab 300,4500 of 5000...)
En wat maakt het verschil van het vervangen van de condensator(en) op de filterprint? Krijg je daardoor echt weer voller geluid of is het anders ?
Dank Salvador,
Het is meer dan alleen het vervangen van elco's. Dat is al een paar keer hier aan de orde gekomen. Buiten dat maakt het tevens verschil door welk type je ze vervangt. Verder haal ik het ploffen eruit wat je hebt bij het aanzetten. Voor sommige een ergernis.
Verder wordt de versterker, de middentoners en soms ook het doek gelijk meegenomen.
Het verschil is dan zowel hoor- als zichtbaar.
Het maakt verschil om ook de elcootjes van bijvoorbeeld de BL5000's te vervangen.
De laatste set die ingevlogen was, heeft zowel nieuwe (verbeterde smd) componenten in de versterkerblokken alsook op de kleine filterprinten gekregen. De eigenaar was ook daar van onder de indruk.
Hoe ben jij erachter gekomen wat verbetering geeft en wat niet?
Sorry Koning,
Ik heb de boxen al vanaf 1998, dus ken het geluid wat er uitkomtBeobuddy heeft perfect werk afgeleverd, daar is niks op aan te merkenAls ik er nu naar luister dan hoor ik het verschil, veel mooier geluid Ook het nieuwe zwarte doek is perfect gedaan
Ik heb gewoon nieuwe Penta`s
Bedankt Beobuddy
Die vraag was eigenlijk voor beobuddy bedoeld.
Ik bedoelde het niet verkeerd hoor.
Sorry, dat wist ik niet
Ik heb bij alle apparatuur vooraf en erna wat ik heb gerecapt bijna allemaal die plof bij het aanzetten... Hoe krijg jij die weg ?
Ik gebruik meestal nu voor zover het kan Low ESR elco's van Panasonic (FC serie) ... wat een geluid na recap !
Wat doe je dan nog met de versterker zelf ? ... de middentoners zijn inderdaad altjd wel vergaan...
Ik wist niet dat die SMD componenten ook nog zoveel verschil konden maken :) ... dat is interressant ! Bij mijn lab's 2500 die ik had voerde ik de mod uit van ''die Bogener'' uit het archived forum waarbij twee of drie smd's werden verwijderd... zo wat een verschil !
Wat ik zo mooi vind aan de Beolab 3000,4500 en 5000 dat het geluid bij sommige klanken zo mooi doorgalmt... waarschijnlijk te danken aan de slanke rechte baspoort :) (denk ik..)
Salvador: Ik heb bij alle apparatuur vooraf en erna wat ik heb gerecapt bijna allemaal die plof bij het aanzetten... Hoe krijg jij die weg ?
Dat is een extraatje die ik bij diverse penta's plaats als degene gaan voor een volledige revisie. Het is alleen bij de penta versterkerblokken mogelijk. Bij al het andere moet je denken aan het trapsgewijs inschakelen van de voeding.
koning: Hoe ben jij erachter gekomen wat verbetering geeft en wat niet?
Brainstormen met een vriend die ook ervaring heeft/had met het zelfbouwen van luidsprekers.
Daarna proefondervindelijk bouwen of wijzigen en intensief luisteren met behulp van mono gemixte cd's zodat je directe A-B vergelijking kunt maken. Daarbij geholpen door enkele die zonder voorkennis moesten luisteren en aanwijzen welke penta op dat moment was aangepast.
Veel trial en error dus. Met in het oog houdend om componenten te gebruiken die weliswaar duurder zijn en beter zijn, maar niet zo extreem dat het naar het psychologische neigt.
Als uiteinde blijkt dat meerdere mensen het verschil direct kunnen waarnemen, is dat het beste compliment wat je kunt krijgen. Het geeft dan ook een goed gevoel als blijkt dat de mensen hun cd-collectie dan weer opnieuw gaan ontdekken.
Behoorlijk wat tijd ingestoken dus!
Ja, inderdaad.
En zelfs nog steeds kleine verbeteringen aanbrengen na toch wel aardig wat setjes hebben mogen doen.
Het project om de penta's volledig aktief te maken blijft maar in de kast staan.
De nieuwe tweeters, het ontwerp voor de filters, de versterkerprinten en alles wat daarbij komt kijken, heb ik al.
Alleen de tijd ontbreekt. Want het bedenken, ontwerpen en bouwen is 1. Het aanpassen en tweaken en meten is 2, een vooral langdurig traject.