Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

Condensatoren voor beomaster 2400

rated by 0 users
This post has 27 Replies | 0 Followers

Niellos
Not Ranked
Posts 1
Bronze Member
Niellos Posted: Fri, Mar 21 2014 1:06 PM

Hi ik ben nieuw op dit forum omdat ik wil proberen mijn beomaster 2400 te repareren.

Er zit momenteel een 'humming' geluid in, wat erger wordt als je m harder zet. Nou heb ik gelezen dat dit hoogstwaarschijnlijk aan de condensatoren ligt en dat die allemaal vervangen moeten worden.

Heeft iemand een idee hoeveel en welke condensatoren ik hiervoor moet hebben? OF een hobbyist die tegen een leuk prijsje het apparaat wilt repareren? :) 

Alvast bedankt!

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder
Beobuddy replied on Fri, Mar 21 2014 8:21 PM

Hallo Niellos, welkom,

Als je zelf handig bent met solderen kun je eventueel een setje condensatoren bij Dillen bestellen.

Of uiteraard bij de lokale radio/electronica shop, wat jij wilt.

Als je het wilt uitbesteden, stuur maar eventueel een pm (email-bericht).

Als je het goed wilt doen, er zitten aardig wat condensatoren in en je moet eigenlijk ook nog wat andere componenten, zoals ruststroompotmetertjes en zo  vervangen. Het zgn hummen kan diverse oorzaken hebben, verlopen condensatoren, ruststroompotmeters die verlopen zijn, en nog wat dingen.

Als je zelf gaat solderen, wees voorzichtig. met een te zware of te hete bout drijven de printbanen en eilandjes zo weg.

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Sat, Mar 22 2014 7:23 AM

Humming of brom kan ook veroorzaakt worden door een defecte transistor. Het vervangen van alle oude condensatoren in een BeoMaster is geen verkeerde actie, maar zoek eerst de oorzaak van de brom, want dat hoeft absoluut niet een condensatorprobleem te zijn. Het zou jammer zijn als je alle condensatoren vervangen hebt en nog steeds een brom.

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder
Beobuddy replied on Sat, Mar 22 2014 9:21 AM

Kan zijn, maar je weet zelf dat als de dergelijke master openmaakt het volstaat met de rode (of oranje) elcootjes die allemaal een enge ziekte lijken te hebben.

En er zitten er maar tussen de 50 en 80 stuks in.....afhankelijk welk type met of zonder (ultrasoon)afstandsbediening.

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Sat, Mar 22 2014 4:25 PM

Weet ik, maar het lijkt me verstandig eerst de oorzaak op te zoeken en te verhelpen en dan de andere werkzaamheden uit te voeren. Het vervangen van alle condensatoren is een behoorlijke klus en garandeert niet de oplossing van de brom.

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder
Beobuddy replied on Sat, Mar 22 2014 7:17 PM

Niet zo moeilijk, maar als je dan toch de master open hebt, ben je toch geneigd om om "door" te gaan.

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Sun, Mar 23 2014 8:25 AM

Da's wel de bedoeling. 

ewald
Not Ranked
Posts 34
Bronze Member
ewald replied on Sun, Oct 5 2014 7:43 PM

ik een vraag mijn 2300 beomaster geef alleen op het rechtkanaal geluid , als ik de balance volledig op links schuif en het volume opschroef krijg ik wat geluid wat is hier van de oorzaak

vr.gr.Ewald

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member

Dit kon wel eens worden veroorzaakt door een defecte balanspotmeter. Deze willen nog wel eens mechanisch defect gaan. 

ewald
Not Ranked
Posts 34
Bronze Member
ewald replied on Mon, Oct 6 2014 9:27 AM

bedankt Blackrix ga ik naar kijken alleen hoe krijg ik de bovenkant eraf, onderkant staat keurig aangegeven is er een handleiding die dat aangeeft

gr.Ewald

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member

Als je de klep opent zie je in de linker en rechter bovenhoek een schroefje. Deze moet je losdraaien. Je moet ook de metalen strip op de achterkant loshalen (4 schroeven), daarna kun je het bovendeksel iets naar voren kantelen en naar achteren trekken (bovenklep zit deels in het front geschoven). Heb je geen service-documentatie?

ewald
Not Ranked
Posts 34
Bronze Member
ewald replied on Mon, Oct 6 2014 2:12 PM

bedankt voor de info Blackrix ik heb wel de schema,s ik moet eigenlijk ook de lampjes vervangen

ik  neem wel kontact op met dillen hier voor

gr.Ewald

ewald
Not Ranked
Posts 34
Bronze Member
ewald replied on Wed, Oct 8 2014 3:40 PM

wie kan mij helpen aan een schuifpotmeter voor de beogram 2300 zodat ik hem kan gebruiken

vr.gr.Ewald

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member

BeoGram 2300 of BeoMaster 2300?

ewald
Not Ranked
Posts 34
Bronze Member
ewald replied on Wed, Oct 8 2014 6:07 PM

beogram 2300

ewald
Not Ranked
Posts 34
Bronze Member
ewald replied on Wed, Oct 8 2014 7:33 PM

de balance potmeter  Blackrix

vr,gr.Ewald

ewald
Not Ranked
Posts 34
Bronze Member
ewald replied on Thu, Oct 9 2014 8:01 AM

foutje beomaster natuurlijk

gr.Ewald

ewald
Not Ranked
Posts 34
Bronze Member
ewald replied on Sat, Oct 11 2014 2:54 PM

beomaster 2300 ik kan zo op het eerste gezicht niets ontdekken kan je het schuif gedeelte losmaken ik heb wel gezien dat er een losgedeelte is te bestellen bij martin graag een tip hoe ik deze kan losmaken.

gr.Ewald

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Mon, Oct 13 2014 9:14 AM

Heb je de schuifpotmeter als losgesoldeerd?

ewald
Not Ranked
Posts 34
Bronze Member
ewald replied on Mon, Oct 13 2014 10:55 AM

nog niet deze week krijg ik beomaster 1900 en dan ga ik hem los solderen

gr.Ewald

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Mon, Oct 13 2014 1:42 PM

Zo uit het hoofd moet je hem eerst lossolderen waarna je de geleider los kan halen uit de potmeter.

ewald
Not Ranked
Posts 34
Bronze Member
ewald replied on Tue, Oct 14 2014 12:58 PM

bedankt blackrix ga van de week aan de slag

gr Ewald

ewald
Not Ranked
Posts 34
Bronze Member
ewald replied on Thu, Oct 30 2014 12:51 PM

probleem opgelost met een sparepart van een 1900 ik heb nog een vraag omtrent een picup 1602 de skating staat te zwaar kan ik dat nog corrigeren want de arm zwabbert over de plaat en alleen bij 5 graam blijft hij op de plaat terwijl dat 1.5 gr moet zijn natuurlijk graag advies

vr.gr.Ewald

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Thu, Oct 30 2014 1:39 PM

Is de naald niet toevallig afgebroken? En is het gewicht wel goed afgeregeld?

ewald
Not Ranked
Posts 34
Bronze Member
ewald replied on Thu, Oct 30 2014 2:57 PM

de naald is een twijfel geval het gewicht gecontroleerd met een org gewicht meter als je bovenop naar beneden kijk aan de linkerkant naast gewicht van de arm zie je een kleine instelschroef kan ik daar nog iets mee doen

gr.Ewald

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Thu, Oct 30 2014 5:51 PM

Gewicht is eenvoudig af te regelen. Zet het gewicht op 0 gram, dan moet de arm gaan zweven. 

ewald
Not Ranked
Posts 34
Bronze Member
ewald replied on Fri, Oct 31 2014 9:25 AM

afstellen is mij bekend het gaat mij om de antiskate afstelling is nog iets mee te doen B&O geef aan dat dit door B&O frabrieksmatig is ingesteld naar mijn idee kan dat na zoveel jaren ook verlopen zijn

ik heb dit al van meer gebruikers van de 1602 gelezen en zij vragen allemaal om advies maar helaas niemand krijg een reactie terug.

gr.Ewald

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Fri, Oct 31 2014 5:30 PM

Controleer anders eerst eens de naald. Als het puntje eraf is gaat hij echt alle kanten op!

Page 1 of 1 (28 items) | RSS