Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

 

Beogram 4002

rated by 0 users
This post has 7 Replies | 1 Follower

Bjarne Andersen
Not Ranked
Jelling, DK
Posts 7
OFFLINE
Bronze Member
Bjarne Andersen Posted: Sat, Jun 25 2016 4:03 PM

Hej..

Jeg er lige begyndt at samle på lidt ældre B&O-grej, og har netop fået fingre i en Beogram 4002.

Den kører og spiller næsten perfekt, bortset fra en lille, ikke uvæsentlig ting: Slæden med de 2 arme flytter sig ikke efterhånden som pladen afspilles. Pickup-armen bevæger sig lidt indtil den spænder så meget at den ikke længere kan holde nålen i rillen.

Er der nogen der har et tip til hvad der kan være galt, og om det er til at reparere på fornuftig vis?

 

mvh

Bjarne Andersen

hpersson
Not Ranked
Posts 4
OFFLINE
Bronze Member
hpersson replied on Mon, Jun 27 2016 6:25 PM

Ja, en en mindre rem der skal udskiftes. Den sidder på den motor der trækker slæden og overfører trækkraften til en den lange aksel med gevind, som går igennem slæden.

 

Mvh.

 

Henrik

Dillen
Top 10 Contributor
Copenhagen / Denmark
Posts 13,191
OFFLINE
Founder
Moderator
Dillen replied on Mon, Jun 27 2016 7:19 PM

Hvis slæden kører fint ind til pladen, er remmen i orden.
Du skal kontrollere tracking opto'en. Det er en lampe og en sensor, der sidder sammen, afskærmet fra lys fra omgivelserne.

Martin

Bjarne Andersen
Not Ranked
Jelling, DK
Posts 7
OFFLINE
Bronze Member

Tak for svarene. Ja, slæden kører så remmen er OK. Og ganske rigtigt: Den der lille sensor eller lukker eller hvad den nu hedder, som bevæger sig sammen med pickup-armen sad lidt skævt. Efter at have kigget i en downloadet service-beskrivelse, rykkede jeg den lidt, så den sad mere parallel med armen, og vips: så kører armen ind som den skal når pladen spiller. Nu skal jeg bare have fundet ud af hvorfor den forvrænger lyden lidt (også med en anden ellers velfungerende pickup). Jeg har justeret nåletrykket til 1,2 g, men der kan jo være andre ting der skal justeres. Er der noget med selve armens ophæng som kan være kommet ud af justering mon? - ellers må jeg leve med det, og bare nyde at jeg trods alt har et stykke fantastisk designet mekanik som trods alt kører.

Bjarne

 

 

Dillen
Top 10 Contributor
Copenhagen / Denmark
Posts 13,191
OFFLINE
Founder
Moderator
Dillen replied on Mon, Jun 27 2016 8:04 PM

Godt klaret så langt.
Det er ret vigtigt, at tonearmen og sensorarmen er så parallelle som muligt, når den spiller.
Juster lukkeren så slæden kører ved den mindste bevægelse af tonearmen men også den ikke kører
mens tonearmen sænker sig. Find punktet derimellem.
Og kontroller pickup'en.
Med mindre du har en Beogram 4002 med indbygget RIAA forstærker (og de er forholdsvis sjældne), er der
intet elektronik i signalvejen, så lyd-mæssige problemer kan kun komme fra pickup'en eller de relaterede mekaniske justeringer.
Pickup'en kan renoveres, hvis den er slidt.

Martin

Bjarne Andersen
Not Ranked
Jelling, DK
Posts 7
OFFLINE
Bronze Member

Hej Martin..

 

Tak for tippene.  Den er ganske rigtig uden RIAA forstærker, så jeg vil prøve at finjustere slæden som du angiver, og se om ikke det hjælper. Indtil nu har jeg kun rykket slæden lidt med fingrene, men i følge servicemanualen sidder der en skrue til at finjustere med. Vi ser hvad der sker når jeg fifler lidt med den. 

 

Mvh Bjarne 

Bjarne Andersen
Not Ranked
Jelling, DK
Posts 7
OFFLINE
Bronze Member

Hej Martin....

Du er min helt :o))

Efter at have løsnet skruen til venstre for slæden, og lidt drejen frem og tilbage med justerskruen til højre, lykkedes det mig at ramme lige det punkt hvor slæden kører præcist når nålen fanger den første rille og sådan at de 2 arme er mest parallelle. Og Vupti: Støjen er væk og den spiller som den skal.

1000 tak for hjælpen og inspirationen.

 

med B&O-venlig hilsen

Bjarne

PS: Nu har jeg fået mod på at se om der mon er liv i den gamle Beocord 506K fra 1951, som jeg også lige har fået fingre i...en rigtig sjov maskine fra det år jeg er født :o)) Det er ikke sikkert det lykkes, men den er også fin bare at kigge på.

Janamalie
Not Ranked
Posts 2
OFFLINE
Bronze Member
Janamalie replied on Sat, Jan 23 2021 6:46 PM

Hvordan får du de to arme til at køre  paralle  ? 

Page 1 of 1 (8 items) | RSS