Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

Streepjes boven in beeld bij BV10 met humax decoder

rated by 0 users
This post has 41 Replies | 2 Followers

Piet
Not Ranked
Noordwijk, The Netherlands
Posts 26
Gold Member
Piet Posted: Mon, Dec 17 2012 10:36 AM

Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een BV10 40 inch. Voor digitale TV was er in eerste instantie een Humax HD5000 decoder aangesloten. Bij een aantal zenders verschijnen boven in beeld streepjes. De decoder is inmiddels vervangen door een Humax 5200, maar de streepjes blijven bij een aantal zenders boven in beeld verschijnen. Mijn dealer weet geen oplossing.
Zie de bijgevoegde foto.
Ik hoop dat hier een expert is die weet hoe dit komt en wat er aan gedaan kan worden.

Fl_ip
Top 500 Contributor
Posts 160
Bronze Member
Fl_ip replied on Mon, Dec 17 2012 12:42 PM
salmon:

Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een BV10 40 inch. Voor digitale TV was er in eerste instantie een Humax HD5000 decoder aangesloten. Bij een aantal zenders verschijnen boven in beeld streepjes. De decoder is inmiddels vervangen door een Humax 5200, maar de streepjes blijven bij een aantal zenders boven in beeld verschijnen. Mijn dealer weet geen oplossing. Zie de bijgevoegde foto. Ik hoop dat hier een expert is die weet hoe dit komt en wat er aan gedaan kan worden.

Instellingen, beeld, en dan de groote wijzigen
beosnuf
Not Ranked
Posts 16
Bronze Member
beosnuf replied on Mon, Dec 17 2012 1:15 PM

heb ik ook gehad met mijn UPC box ,in de instellingen  daar kan ik het beeld maximaliseren misschien is dat ook het geval bij de Humax box van u

Piet
Not Ranked
Posts 26
Gold Member
Piet replied on Mon, Dec 17 2012 3:55 PM

Ja, die opties heb ik ook wel gezien. Echter de menu opties om het beeld aan te passen zijn niet te kiezen. Worden ook lichtgrijs weergegeven en zijn dus niet beschikbaar. Ik heb niet kunnen vinden hoe je dit aan zet.

Beeld maximaliseren in de decoder is al gedaan, maar lost het probleem niet op.

Piet

BeoHut
Top 200 Contributor
Posts 482
Bronze Member
BeoHut replied on Mon, Dec 17 2012 7:03 PM
Try to select TV and then go to the menu.

Also try to update the firmware of your decoder. I had the same issue. After an update the problem was solved.
Piet
Not Ranked
Posts 26
Gold Member
Piet replied on Tue, Dec 18 2012 7:09 AM

Ook bij de TV komen de opties om het beeld aan te passen niet beschikbaar.

De decoder heeft de meest recente firmware.

Piet

Fl_ip
Top 500 Contributor
Posts 160
Bronze Member
Fl_ip replied on Tue, Dec 18 2012 7:24 AM
Toestel heeft de laatste sw? Tv beeld kun je niet vergroten als je ook analoog kijkt. Dus echt even dtv selecteren voor digitaal
Piet
Not Ranked
Posts 26
Gold Member
Piet replied on Tue, Dec 18 2012 10:43 AM

Daar had ik ook eerst gekeken. Zoals eerder gemeld zijn de opties om het beeld aan te passen (hoogte, breedte en positie) niet te kiezen. De opties zijn weergegeven in licht grijs.

Piet

Fl_ip
Top 500 Contributor
Posts 160
Bronze Member
Fl_ip replied on Tue, Dec 18 2012 7:03 PM
En heeft het toestel de laaste software. Normaal kun je dit gewoon instellen
Piet
Not Ranked
Posts 26
Gold Member
Piet replied on Wed, Dec 19 2012 5:59 AM

Of het toestel de laatste versie heeft, weet ik niet. Wat is de laatste versie? 

Als iemand dat weet, dan kan ik checken of dit ook in de BV10 zit.

Piet

koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,220
Bronze Member
koning replied on Wed, Dec 19 2012 3:06 PM

Ik heb ook een humax 5200 en een Bv10 maar ik heb dit heuvel niet.

Ik heb een van de eerste generaties 5200.

timcolijn
Not Ranked
Posts 2
Bronze Member
timcolijn replied on Thu, Dec 27 2012 12:12 PM

Kijk eens in de setup van de decoder. Deze moet op minimaal 1080i staan om uiteindelijk in de beeldinstelling van de tv de beeldgrootte aan te kunnen passen.

Piet
Not Ranked
Posts 26
Gold Member
Piet replied on Thu, Dec 27 2012 6:38 PM

Dank voor de suggestie. Alles is welkom.

De decoder staat op 1080i en stond dat ook al, dus helaas lost dit het ook niet op.

Piet

koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,220
Bronze Member
koning replied on Thu, Dec 27 2012 7:31 PM

Je kan een andere decoder proberen,om uit te sluiten dat het uit de tv van dan komt.

Piet
Not Ranked
Posts 26
Gold Member
Piet replied on Thu, Dec 27 2012 8:18 PM

Dat is ook al gedaan. Ik had eerst een humax 5000 en deze had hetzelfde verschijnsel. Omdat het opnemen van DTV programma 's niet meer werkte (met de HDR2) ben ik overgegaan naar de humax 5200. Ik hoopte dat hiermee ook dat verschijnsel van die streepjes over was, maar helaas. 

Dat opnemen niet meer kon met de HDR2 was even niet voorzien. Met de BV7 werkte dat namelijk wel (geen HD kwaliteit uiteraard). De BV10 geeft geen DTV signalen meer door naar de scart uitgang.

Daarom is er dus ervaring met 2 decoders, maar wel met beide op sommige zenders streepjes in beeld.

Piet

Kevin
Not Ranked
Heemskerk
Posts 2
Bronze Member
Kevin replied on Sat, Dec 29 2012 6:24 PM
Beste gebruiker

Ik heb zelf een beovision 8-40 mk2 met fabrieksaf ci+

De oplossing zit inde tv.

Ik zie het probleem dagelijks in onze winkel. Sony ook bijv.

Mijn oplossing is voor mij eenvoudig. Want als het goed is, komt dit niet altijd voor. Niet op alle zenders. Eerder van tijd tot tijd op SBS of Veronica

Maak op de Beo4 de format aan.

Kies indien je dit probleem hebt voor format en druk dan 3.

Zo los ik dit probleem maar op. Misschien is dat ook acceptabel voor jullie.

Mvg,

Kevin
Piet
Not Ranked
Posts 26
Gold Member
Piet replied on Sun, Dec 30 2012 10:22 AM

Hallo Kevin,

dank voor het antwoord. Format 3 gedaan en het geeft niet echt verbetering. De streepjes in beeld zijn er niet altijd en, zoals ik ook al aangaf, niet op alle zenders. Op onze BV10 zijn ze zichtbaar bij Veronica, 13th street en SiFi.

Ik heb inmiddels ook het customer service menu gevonden. Ook daar kun je beeldinstellingen aanpassen. Bij picture adjustments staat een optie 16:9 en deze stond op off. Ik heb deze op aan gezet. Het lijkt nu beter. Alleen bij Veronica heb ik nog streepjes aan de bovenkant en nu ook een hele lichte streep aan de linkerkant. Bij de andere 2 zenders zijn de streepjes nu verdwenen.

Blijft een raar probleem. Weg is het nog steeds niet helemaal.

Piet

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Sun, Dec 30 2012 11:15 AM

Ik heb een Humax 5050 aangesloten op mijn AV5 (4/3 beeldbuis) en heb bij verschillende zenders dezelfde streepjes bovenin het beeld. Lijkt dus op een Humax probleem.....

Fl_ip
Top 500 Contributor
Posts 160
Bronze Member
Fl_ip replied on Sun, Dec 30 2012 11:39 AM
Kun je er niet eens een foto van maken?
Piet
Not Ranked
Posts 26
Gold Member
Piet replied on Sun, Dec 30 2012 3:45 PM

Hier een foto van de zender Veronica. Streepjes aan de bovenkant en aan de linkerkant een lichte streep (niet weg te krijgen).

koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,220
Bronze Member
koning replied on Sun, Dec 30 2012 4:15 PM

Je raakt toch aan het contact opnemen met je dealer.

Ik zou hier mijn eigen dood aan ergeren.

Heeft de dealer geen vermoeden wat het kan wezen?

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Sun, Dec 30 2012 5:43 PM

koning:

Je raakt toch aan het contact opnemen met je dealer.

Ik zou hier mijn eigen dood aan ergeren.

Heeft de dealer geen vermoeden wat het kan wezen?

Ik heb hetzelfde probleem met een Humax op een AV5, zie een aantal posts hoger. Het probleem komt dus niet uit de B&O televisie, maar ergens anders weg. Bij welke provider komt dit probleem voor? Bij mij is het Ziggo en in ieder geval bij Veronica/Disney XD (vanmorgen bij Disney XD, nu bij Veronica niet), Disney Channel, 13TH Street, Disney XD 24, Journaal 24, Politiek 24, Eurosport. Bij Eurosport HD heb ik het probleem overigens niet......

koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,220
Bronze Member
koning replied on Sun, Dec 30 2012 8:44 PM

Ik heb ook ziggo,en ik heb dit probleem niet.ik heb een humax 5200 en een bv10-40.

Raar..

Boem
Not Ranked
Holland
Posts 66
Bronze Member
Boem replied on Mon, Dec 31 2012 8:27 AM

Ik heb het probleem ook

Heb een Bv 10 46 en een Humax 5050c
Heb het ook al aan de dealer gevraagd maar die heeft er ook geen oplossing voor
Ik heb de streepjes op de zenders Veronica, Journaal 24, Politiek 24 en vroeger had ik het ook op Omroep Zeeland maar dat is nu verdwenen
Volgens mij licht het aan de Humax want mijn vorige televisie was een Bv 10 40 met dezelfde Humax en die had het ook

Maar gelukkig zijn dat zenders waar ik niet veel naar kijk maar het zou toch niet mogen zijn

En mij provider is Delta Nuts

Groetjes van Boem

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Mon, Dec 31 2012 9:01 AM

Zag het vanmorgen ook bij BBC1. 

koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,220
Bronze Member
koning replied on Mon, Dec 31 2012 9:08 AM

Hebben jullie al gekeken op de humax forum?

koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,220
Bronze Member
koning replied on Tue, Jan 1 2013 11:54 AM

BBC1 gekeken en ook daar geen strepen.

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Wed, Jan 2 2013 10:10 PM

Heb ook geen strepen meer, AV5 heeft een defecte beeldbuis. Dat wordt een nieuw stuk glas erin hangen.......

koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,220
Bronze Member
koning replied on Wed, Jan 2 2013 10:22 PM

Das balen!

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Wed, Jan 2 2013 10:35 PM

Ik kan natuurlijk ook een andere TV kopen, maar ik blijf een AV5 gewoon een ontzettend mooi toestel vinden. Dus maar even een buis van een BeoVision of BeoCenter 1 erin sleutelen.......

koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,220
Bronze Member
koning replied on Wed, Jan 2 2013 10:55 PM

Het scheelt dat je het allemaal zelf kan.

Zijn die beeldbuizen nog steeds verkrijgbaar?

tournedos
Top 10 Contributor
Finland
Posts 7,357
Bronze Member
Moderator
tournedos replied on Wed, Jan 2 2013 10:58 PM

Sorry to post in English, but those stripes are remains of vertical interval time code (VITC) or some other control signal embedded in the original source material. The transmitting station should strip them out, but often they do not. These were often present in the days of analogue TV as well, but usually you never saw them as the receivers had a certain amount of overscan (in other words, they didn't show all of the video signal, but clipped some of it out at every edge).

In short, there's nothing wrong with your TV, it is simply showing what the STB feeds it. I don't think there's any easy way to get rid of the stripes.

--mika

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member

koning:

Het scheelt dat je het allemaal zelf kan.

Zijn die beeldbuizen nog steeds verkrijgbaar?

Er wordt nog wel eens een defecte BeoVision1 of BeoCenter 1 aangeboden waar de buis nog goed van is. Dan heb je een goede donor. En anders is er altijd nog wel een Philips of Aristona TV waar eenzelfde type buis uit te halen is. Het beeld kan dat wel iets minder worden dan met de originele geselecteerde buis die B&O gebruikte, maar beter iets dan niets!

koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,220
Bronze Member
koning replied on Thu, Jan 3 2013 6:59 PM

moet dat callibreren dan ook weer opnieuw gedaan worden,of is dat geen must.

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder

Elk scherm is anders en zou opnieuw moeten afgeregeld qua RGB  niveau's. Maar of dat voor iedereen noodzakelijk is wat anders. De geometrie hoort wel opnieuw afgeregeld te worden met een testbeeld. Inclusief de te nemen overscan, waardoor je dergelijk strepen als TS niet hebt.

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member

Er zit een nieuw stuk glas in de AV5, en warempel, hij doet het weer! Gelijk een Set Top Box Controller ingebouwd. Morgen maar even de laatste afregelingen doen ter controle, beeld ziet er weer goed uit. Niet gek voor een buis uit een Aristona!

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
Posts 5,423
Silver Member
Leslie replied on Fri, Jan 4 2013 5:01 PM

Top Blackrix, je doet het toch maar elke keer  weerYes - thumbs up

Brengen & Ophalen

koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,220
Bronze Member
koning replied on Fri, Jan 4 2013 6:08 PM

Vakman!Smile

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member

Vervangen van een beeldbuis in een AV5 of een Avant is eigenlijk een eitje vergeleken met andere TV's. De beeldbuis kan vanaf de voorkant worden verwijderd en weer geplaatst, de elektronica kan gewoon blijven zitten. Bij de meeste TV's moet je vanaf de achterkant van de TV werken, dus dan moet je alles demonteren. Maar ik kan weer TV kijken, da's het belangrijkste!

koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,220
Bronze Member
koning replied on Fri, Jan 4 2013 9:58 PM

om weer even terug te komen op de strepen,wat tournedos schreef zou dat niet goed mogelijk wezen?

Page 1 of 2 (42 items) 1 2 Next > | RSS