ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022READ ONLY FORUM
This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022
I 2003 købte jeg et sæt BeoLab 4000 Mk 1 som computer højttaler.
Efter et par år købte jeg et sæt vægbeslag, og siden har de spillet som bag højttaler i mit 5.1 surround setup.
Mit setup - 2018.
Den 16 - 04 - 2007 startede jeg tråden 'Peter Pans Hjemmebio, - interface - tips & tricks'. - HER. 14 - 03 - 2012 blev Beoworld forum opdateret og denne tråd startet op. Navnet er stadig 'Peter Pans Hjemmebio, - interface - tips & tricks'.Gennem alle årene har jeg udover indlæg på Dansk om min hjemmebio, beskrevet B&O nyheder samt beskrevet div. tips & tricks med tegninger. Denne tråd har nu 176,095 hits, så nogen må jo have interesse i min hobby. Modsat Millemissen, har jeg ikke nogen intentioner om at det er min opgave at redde Bang & Olufsen, det kan de kun selv løse. Derfor skriver jeg også hvad jeg mener, selv om jeg måske modtog flere indlæg, hvis jeg som tidligere var 100% Beofan. Dette kan jeg dog godt leve med.
Peter Pan: Millemissen som du ser forsøger jeg at holde mig til de fine statiske B&O produkter, samtidigt med implementering af nyere teknologier. Pt. mangler jeg ikke noget i mit setup.
Millemissen som du ser forsøger jeg at holde mig til de fine statiske B&O produkter, samtidigt med implementering af nyere teknologier. Pt. mangler jeg ikke noget i mit setup.
Det er da dejligt at du er kommet i en sikker havn.
Og er så stolt, at du vil vise det igen, igen.
Der er bare ikke megen inspiration i det for folk, der ønsker lidt mere end bare et sæt computerhøjtalere og et bette tv til konens tv-zapning....
....og afspilning af Netflx-film med Dolby-skrumpet lyd.
Du har nok alt for megen hardware til det, som du skriver at du har brug for.
En bestået ‘georg-gearløs-prøve’ er nok en fordel dér - hvis man skal bruge alt det.
Når jeg snakker om B&O i dag, drejer det sig også om muligheder for enkel multirum-betjening - om det, som ingen anden producent tilbyder.
Men ok - det interesserer ikke dig, så.....
P.S. Mit eget setup fungerer fint!
Jeg er glad for at de vedbliver at udvikle i Struer - og for at mine produkter giver mulighed for at tage del i denne udvikling.
Mit setup kan være en inspiration for andre med andre behov - er ingenlunde ment som ‘det bedste, der findes’.....
....og vil aldrig blive udstillet som ‘non-plus-ultra’.
MM
There is a tv - and there is a BV
@ MillemissenInspiration for folk, der ønsker at vide lidt mere om B&O's Kinesiske produktion, samt App opdatering er du jo verdensmester i at skrive om igen og igen, medens du tager billeder af din tv skærm. Så det gør DU da bare, så længe det vare. Multirum-betjening fra andre producenter er noget du kan læse om på nettet, men så længe du ikke læser om andet end B&O, ved du ikke bedre.
HDMI før/nu og i fremtiden: -
HDMI CEC (Consumer Electronic Control), hvilket gør, at tv’et kan sende styrekommandoer for f.eks at regulere lydvolumen på en soundbaren. LG har navngivnet det ’SimpLink’.
HDMI ARC (Audio Return Channel) er endnu et begreb hvor med du kan tilsluttet fjernsynet, og hjemmebiograf modtageren til at overføre lyd i begge retninger.
Det ældre AVR var simpelthen HDMI-omskiftere og indbefattede ikke en HDMI- repeater til at behandle HDMI-indgangslyden. Hvis der står HDMI- AVR, skal du tilslutte en alternativ forbindelse som optisk, digital koaksial eller RCA baseret analog audio kabel for at behandle lyd fra AVR.
2.1 HDMI Specifikation:Den nyligt udgivne specifikation for HDMI 2.1 understøtter en række højere videoopløsninger og opdaterings hastigheder, herunder 8K60 og 4K120 og opløsninger op til 10K. Dynamiske HDR-formater understøttes også, og båndbreddeevnen øges op til 48 Gbps.
Bemærk: HDMI 2.1 Compliance Test Specification vil blive offentliggjort i slutningen af 2018. Indtil testudstyret er oprettet, vil producenterne ikke kunne lave og teste ægte HDMI 2.1-kabler. Vi vil begynde at se disse produkter i slutningen af 2018.
I saw you in the big white B&O book today! :-)
No wonder it is your hobby :)
@ Aussie Michael
The Art of Impossible - The Bang & Olufsen Design Story (Bog, Hardback) ? ?
Anders Skov:Jeg er ved at sætte et surround system op med Beolab højtalere, og havde regnet med, at jeg ville bruge Powerlink tilslutning via preout og 12v trigger, f.eks. med AV-Connection kabler eller egen byg af lignende.Jeg kommer til at bruge en AV processor som har XLR out, som jeg havde regnet med at bruge, så jeg skrev til Sounds Heavenly, om han kunne bygge kabler til mig med XLR og 12v trigger i den ene ende og Powerlink i den anden.Han har så anbefalet at bruge RCA udgangene på processoren i stedet (uden nogen rigtig begrundelse, andet end at det skulle være bedre). Derudover har han dog direkte frarådet at bruge 12v trigger udgangen med B&O højtalere, da dette skulle kunne give støj i højtalerne og potentielt skade på udstyr. Ifølge Steve fra Sounds Heavenly har flere receiver producenter oplyst ham, at man mister garantien på receiveren, hvis man bruger af 12V trigger ud til Beolab højtalere.Det lyder lidt mærkeligt i mine øre, så vil lige høre, om der er nogen, som har hørt/oplevet lignende? Steve anbefaler at man bare køre line in på højtalerne, men det giver ved risikoen for, at de slukke i tide og utide under film, fordi de ved stille passager måske tror, at signalet er slukket. Eller har jeg misforstået det?Uanset er det ikke optimalt for den BL 7- 2 jeg vil bruge som center, da den har brug for et trigger signal for at tænde, og jeg gider ikke rigtigt en løsning, hvor jeg separat skal tænde for den via usb trigger eller lignende.Er der i øvrigt nogen der kan se, hvorfor der skulle være en fordel i at bruge RCA frem for XLR ud ?
Anders Skov - Så er det bare at tænde loddekolben. Benytte kabel med skærm om lederne til pin 5 og pin 3. En medarbejder på ICEpower A/S skrev i 2007 dette om XLR tilslutning til mig. XLR stik. På en ledning, hvor der bliver trukket strøm, ser man ikke det oprindelige signal i den anden ende. Man ser et meget mere oprindeligt signal på ledninger, hvor man ikke trækker strøm. Når man har en balanceret indgang, kan man forbinde stel med en god forbindelse, så den strøm der skal løbe mellem apparaterne løber der. Desuden har man en indgang med to ledere, der måler/ser forskel i signal. Dem kan man så trække hen til signalkilden, og der måle/se den oprindelige stel og signal, og altså få fat i det rigtige signal. Problemet med at der løber strøm mellem apparaterne er blevet større med årene, hvor en del apparater laver radiostøj, og derfor skal filtreres kraftigt. Netfiltrene gør at der tit løber større strøm på stel mellem apparaterne end tidligere. Man kan fjerne denne strøm ved at jordforbinde (alle) apparaterne med netfilter. Men hvis mere end et apparat i hele set-up'et er jordforbundet (f.eks. med antennekablet til et fællesantenneanlæg), kommer der stelsløjfer, og de kan være endnu værre. Balancerede indgange kan også løse problemet med stelsløjfer... hvis de er rigtigt forbundet. Balancerede udgange er strengt taget ikke nødvendige, men de gør det nemmere at "forbinde rigtigt".Det her kan du bruge på nettet, hvis du vil - og det står ikke en masse andre kendte steder. B&O bruger balancerede indgange for at løse disse problemer. Det er også grunden til at de kan køre med så tynde kabler uden problemer. Desuden har B&O et strengere krav til "strøm mellem apparater" end andre, men så snart nogen sætter f.eks. ASP'er eller en PC til nettet, er det jo ødelagt... Af Svenbænt. 2007.Så Anders Skov, er valget dit.
Peter Pan: @ Aussie Michael The Art of Impossible - The Bang & Olufsen Design Story (Bog, Hardback) ? ?
yep
Techtrino har tilsluttet ASW50 x 2 ICEpower modul til et sæt BeoVox 2-1. Audio kilden Cromecast audio.BeoVox 2-1 er en elegant lydløsning, som kan indlejres i stort set alle slags væg/loft-typer. BeoVox 2-1 har en 3" kombineret mellemtone- og basenhed, og den fås i farvere: Sort og hvid. Prisen er pr. styk. 3.095 Kr.
Til inspiration.
Torben Rasmussen:Kopieret fra tråden hørende til min anmeldelse af Eclipse på FlatpanelsDK, hvor jeg har skrevet følgende:Der har været lidt spekulationer omkring muligheden for at opgradere Eclipse med et nyere panel eller at Eclipse skulle blive opdateret fra B&Os side til at indeholde et 2018-panel. Fra en pålidelig kilde har vi, at Eclipse ikke vil blive opdateret hverken i år eller næste år. Omkostningen ved at lade LG ombygge en ny model til at passe i Eclipse både hardware- og softwaremæssigt er simpelthen for stor til at det kan betale sig. Dertil så vurderes det, at ændringerne fra C7 til C8 er for små til at brugeren får noget væsentligt ud af det (vore egne tests bekræfter den marginale forbedring). B&O må dermed have sikret sig et tilpas stort parti C7 til at kunne fortsætte ind i næste år.
Tryk her.
Vejledning for tilslutning af Apple TV til Surround Sound højttalere - Opdateret til Apple TV 4K.
Nyt regnskab fra B&O -
Den danske producent af højttalere B&O, har i det forgangne år vendt flere års minus til plus. B&O havde fremgang i omsætning og bundlinje i regnskabsåret 2017/2018. Omsætningen steg 11 procent, og bundlinjen blev et overskud på 81 millioner mod et underskud på 117 millioner i 2016/2017. Det viser selskabets regnskab, der dækker perioden fra juni 2017 til og med maj 2018. Topchef Henrik Clausen er godt tilfreds.- Resultatet afspejler vores indsats for at ændre vores forretningsmodel, lancere innovative produkter og styrke vores brand og distributionssetup, siger han i en kommentar til regnskabet. Årets overskud er ifølge Ritzau Finans det første overskud for B&O siden regnskabsåret 14/15. Her var en indtægt fra salget af Automotive, der producerer lydudstyr til biler, med til at give sorte tal på bundlinjen.
Det seneste reelle overskud var i regnskabsåret 2011/2012. Den danske virksomhed fra Struer stod bag udstyr i luksus klassen, men har i de senere år også satset på brandet B&O Play, der har en yngre målgruppe. Og den smarte lillebror er ved at hale ind på den klassiske B&O-forretning. Over regnskabsåret 2017/2018 er omsætningen vokset 25 procent for B&O Play, mens Bang & Olufsen voksede med en procent. Der er dog et lille stykke vej endnu, før lillebror overgår den klassiske forretning, som havde en omsætning på 1,74 milliarder kroner. B&O Play, der producerer bærbare højttalere og høretelefoner, nåede en omsætning på 1,55 milliarder kroner. De knap 3,3 milliarder i samlet omsætning er 11 procent mere end sidste regnskabsår. Ifølge Henrik Clausen er det også B&O Play, der skal trække væksten fremover.-
De kategorier, der flytter sig hurtigst, er on-the-go-kategorierne, som ligger i vores Play-del, siger han til Ritzau Finans.Og det er især kineserne, der i stigende grad køber B&O-produkterne. Kina har været vækstmotor det meste af året, og det venter Henrik Clausen også vil være tilfældet i indeværende år. Samtidig begynder resten af verden også at komme med. Kun i Europa halter det. -
Der er ikke noget galt med brandet. Men vi har udfordringer med, hvordan vi opbygger distributionen fremadrettet i Europa, siger Henrik Clausen til Ritzau Finans. B&O har 284 butikker i Europa, 14 i Nordamerika, 31 i Kina og 81 i resten af verden. Den samlede omsætning sidste år var fordelt med omkring halvdelen i Europas 284 butikker, mens de resterende 126 butikker stod for den anden halvdel. B&O venter en vækst i omsætningen på mere end ti procent i regnskabsåret 2018/2019.
ritzau / jubii.dk/nyheder. 12. Juli 2018.
Refoam BeoVox Penta.
TEST: LG C8 OLED 2018 OLED med ny 'Alpha 9' videoprocessor, 4K og Dolby Vision.
Læs mere her.
Tilslutning af IR-øjet til BS.Core. ?
chucky:HejBeoSound Core IR Type No. 3051. Ja på version 3051 virker det. Denne serie indeholder en hardware 1293042 opgraderings del. En note, du skal indstille den rigtige mulighed, ligesom den gamle beolink aktiv, på 1-6 eller 4 ... ellers blinker lyset på øjet, men Core svarer ikke. - Læs mere her.
BeoVision 14 udgår nu af B&O's sortiment.
Læst her.
ARC er ved at blive endnu stærkere med en opdatering, der hedder eARC. Med eARC kan det originale lydsignal med fuld opløsning sendes ned på HDMI-kablet hvilket giver den allerbedste lyd uden kompromiser.
eARC står for Enhanced (Audio Return Channel) og er en ny standardfunktion i HDMI 2.1, der har til formål at give den bedst mulige lydopløsning fra dit tv. Den nye konfiguration vil kræve eARC-støtte fra både dit tv og din lydenhed, hvilket betyder at dine enheder skal understøtte HDMI 2.1 - ældre HDMI-versioner understøtter ikke eARC.
Med eARC kan lydsignaler med fuld opløsning - inklusive 3D surround lydformater som Dolby Atmos og DTS: X - sendes frem og tilbage fra dit tv og lydsystemer, om de kommer fra fjernsynsudsendelser, intern streaming apps eller Blu-ray-afspillere eller spillekonsoller direkte forbundet med dit eARC-aktiverede tv.
Tidligere krævede dekodning af høj bitrate lyd som Dolby Atmos ofte at tilslutte din kildeenhed direkte til en kompatibel lyd- / videomodtager, soundbars eller drevne højttalere, da de fleste tv'er er begrænset til at udsende komprimeret surround lyd eller endda kun stereolyd. Med eARC kan du tilslutte dine HDMI-enheder direkte til dit tv, og fjernsynet sender derefter den ukomprimerede lyd af høj kvalitet til en f.eks en soundbars modtager, eller forstærker direkte fra eARC-porten.
Da HDMI 2.1 spec vil tilbyde hurtigere dataoverførsel med mere båndbredde, kan både lyd- og videosignalerne synkroniseres automatisk. Har du nogensinde haft problemer med lip-sync problemer? Disse spørgsmål vil være en fortid med eARC.
I teorien betyder denne nye protokol også, at producenterne kunne skabe en ny bølge af kun-lyd-modtagere, soundbars og forstærkere, da dit tv ville kunne håndtere videosignalet, samtidig med at det tillader lyden af højeste kvalitet at passere til dit lydsystem. Dette kan betyde reducere omkostningerne ved alle former for hjemmebiografkomponenter. Det vil naturligvis tage et stykke tid, før eARC er overalt, men når det er her, nyder vi et nyt niveau af enkelhed og fleksibilitet.
Med det i tankerne er det vigtigt, at påpeger, at ny teknologi tager tid at blive bredt tilgængelig. Af hold dig ikke fra at købe den nye modtager eller 4K HDR-tv, du har haft øje på. HDMI 2.1 er en meget fremadrettet fremtidssikret teknologi, men den er stadig i sit spædbarnsstadium, og mens meget små hjørner af verden er begyndt at nyde 8K-indhold , venter de fleste af os stadig på at indarbejde 4K indhold fuldt ud i vores opsætninger.
Med andre ord er dette en gradvis udvikling af en verden af 4K HDR-tv og Dolby Atmos / DTS: X-aktiverede lydenheder.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ser frem til eARC - Læs her om eACR
Delvis oversat fra - https://www.digitaltrends.com/home-theater/hdmi-arc-explained-works-care/
"E" i eARC står for Enhanced (Audio Return Channel), og er en ny standard funktion af HDMI 2.1, der har til formål at give den bedst mulige lydopløsning fra dit tv. Den nye konfiguration vil kræve eARC-støtte fra både dit tv og din lydenhed, hvilket betyder at dine enheder skal støtte HDMI 2.1 - ældre HDMI-versioner understøtter ikke eARC.
God grund til ikke at opdatere LG paneler nu.
Passive BeoVox Penta er front højttaler i mit 5,1 setup. 2 x 500 Watt ASP ICEpower moduler er tilsluttet 2 x PowerLink front IN på mit BeoVision TV, og har nu leveret TV lyd hver dag siden April 2005, altså godt 13 år, og har kun været uden strøm når vi har været på ferie.
PS. Det er umuligt at få at vide hvor LG Innotek kan købes.
http://www.summitwireless.com/summit-usbtx.html
LG Innotek USB Tranmsitter. - Download product brief Her.
....og hvor kan man købe den, hr Pan?
Hej Fidse Jeg er spændt på resultatet. _______________________________________
B&O Prisliste Pr. 01.06.2018 - Danmark - Download - Tryk her.
BeoPlay Prisliste Pr. 01.06.2018 - Danmark - Download - Tryk her.
Ser frem til eARC - Læs alt om eACR her -
https://www.digitaltrends.com/home-theater/hdmi-arc-explained-works-care/Uddrag: "E" i eARC står for Enhanced (Audio Return Channel), og er en ny standard funktion afHDMI 2.1, der har til formål at give den bedst mulige lydopløsning fra dit tv. Den nye konfigurationvil kræve eARC-støtte fra både dit tv og din lydenhed, hvilket betyder at dine enheder skal understøtte HDMI 2.1 - ældre HDMI-versioner understøtter ikke eARC".En god grund til ikke at opdatere sit AV system nu.
Du kan læse mere om HDMI 2.1 - Her.
Hej Fidse
Ja så må vi konstatere, at det åbenbart IKKE er noget nogle har lyst til at sælge.
Tak for udvist interesse Fidse.
Her ses Emotiva BaxX MC-700.
Flere AUX indgange på B&O anlæg.
Læs her. -
https://w3.oneremote.dk/oneremote/admin/typer/vejledninger/30012641u3uk.pdf
charls56: Så har jeg fået monteret OneRemote Audio Input expander. Den fylder ikke ret meget og kan gemmes væk pga den har et IR link øje som desværre er lidt stor (2X2,5cm) og har en ret stiv ledning. Der står den er for programmeret, men jeg kunne ikke skrifte mellen de 3 indgange. Men efter at programmer den en gang fungere den bare helt fint nu, den skifter meget fint mellen de 3 indgange. Så den har min anbefaling her fra Smile Endnu engang tak til Peter for at finde den her løsning, som var lige det jeg søgte. Mvh Johnny
Der står den er for programmeret, men jeg kunne ikke skrifte mellen de 3 indgange. Men efter at programmer den en gang fungere den bare helt fint nu, den skifter meget fint mellen de 3 indgange.
Så den har min anbefaling her fra Smile
Endnu engang tak til Peter for at finde den her løsning, som var lige det jeg søgte.
Mvh Johnny
Som tilbehør kan tilsluttes en OneRemotes IR-modtagere til OneRemote Audio Input expander.
Se den her.
Denne løsning er fin til et standalone setup. Virker ikke fra linkrum !!!.
Er det rigtigt, at der kommer bedre lydkvalitet på DRs netradiokanaler ?
Ja læs her.
Det glæder mig.
Jeg lytter til DR’s programmer via TuneIn i min Essence (2nd gen) boks - her vil den øgede bitrate være velkommen. Når man ellers er vandt til Radio Paradise’s 320’er kvalitet, kan man godt høre forskel.
Den indbyggede netadio i mine tv (V1-32 og Avant55/2014) har en anden udbyder (hvem ved jeg ikke). Vi må håbe, at B&O holder øje med, om der også opdateres dér. Ellers må ‘man’ jo gøre dem opmærksom på det Jeg er spændt på, om det så også gælder, når der lyttes til arkiv (altså udsendelser, man ikke lige nåede at høre). Her bruger jeg DR’s egen app - og sender via AirPlay til min Essence og dermed videre til øvrige NL-produkter i setup’et. (Hhv bruger den/iPhonen direkte med et kabel til Aux’en på min bilradio).
Min primære lydkilde er DR P5 App Pt.192 Kbps. & Radio Monster App 320 Kbps.Med valgfri afspilning via Xeo 3 højttaler eller BeoLab tilsluttet BeoVision tv -
BeoLab 3 er udgået af Bang & Olufsens prisliste.Rygtet siger nu at BeoLab 30 kommer. Måske vil vi vide mere efter IFA i Berlin.
Denon og Marantz er klar med en firmware opdatering til flere af deres 2018 AV-recievere, der giver AirPlay 2 kompabilitet.