Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

 

Peter Pans Hjemmebio, - interface - tips & tricks.

This post has 1,576 Replies | 16 Followers

Fidse
Top 500 Contributor
Posts 175
OFFLINE
Bronze Member
Fidse replied on Sat, Mar 17 2018 11:15 PM
Hvis du ved hvordan, så SIG DET!!
Peter Pan
Top 50 Contributor
Posts 2,088
OFFLINE
Bronze Member
Peter Pan replied on Tue, Mar 20 2018 6:04 AM

BEOVOX141:

Jeg sidder og gætter på hvor lang tid det tager før i lykkelige Eclipse ejere finder ud af at komme ind i C7 servicemenuen....Whistle

Ja Fidse

Det må være rimeligt, hvis BEOVOX141 ved noget om det. Beer

 

Peter Pan
Top 50 Contributor
Posts 2,088
OFFLINE
Bronze Member
Peter Pan replied on Tue, Mar 20 2018 6:39 AM

Beoberg Denmark

Har også købt BeoVision Eclipse. Tillykke Beoberg. Yes - thumbs up

Peter Pan
Top 50 Contributor
Posts 2,088
OFFLINE
Bronze Member
Peter Pan replied on Sat, Mar 31 2018 4:15 PM

I ønskes en god Påske. Her er læsestof til dig  ----

Peter Pan
Top 50 Contributor
Posts 2,088
OFFLINE
Bronze Member

Aktive højttalere med DSP gør det umulige muligt. Er det sort magi eller
ren fornuft og rettidig omhu, når højttalerne fyldes med digital elektronik ?


Foto: B&O

BeoLab 5 var Jan Abildgaards første projekt. Den var proppet med DSP – og med 2,5 kilowatt forstærkereffekt.
Selve teorien bag de aktive højttalere, som man laver i dag, var sådan set på plads allerede i 1960’erne. Men det er først
nu, teknologien til at bygge dem er til stede,” siger Jan Abildgaard Pedersen. Jan er i dag teknisk chef hos Dynaudio og
har tidligere haft ledende teknikerstillinger hos Lyngdorf og B&O samt været præsident for det ansete Audio Engineering
Society, som er den internationale sammenslutning af lydingeniører. Den første af Jans mange fjer i hatten var BeoLab 5,
som var hans afsluttende studieprojekt.

Mange watt uden tab, er nøglen
Der er bygget højttalere med indbyggede forstærkere tidligere, men varmen i kabinettet er et problem. En typisk klasse
AB-forstærker har i bedste fald en effektivitet på 50 procent, hvilket betyder, at den sender mindst lige så meget effekt ud
i form af varme, som den sender ud som nytteeffekt i højttaleren. Det kan give alvorlige køleproblemer i et lukket kabinet
med flere hundrede watt forstærkereffekt om bord.

Som et specielt slemt tilfælde kan nævnes svenske Stig Carlssons første højttaler, “Kulkassen”, der havde indbygget
rørforstærker. Teknologisk set var Carlsson årtier forud for sin tid. Men varmen fra rørene gik slemt ud over levetiden på
højttaler-enhederne – og på selve forstærkeren. I en moderne klasse D-forstærker er effektiviteten til gengæld 90 procent
eller bedre. Det gør det muligt for producenterne at slå sig løs med watt-tallene. Jan Abildgaards første aktive højttaler,
BeoLab 5, har 2,5 kilowatt forstærkereffekt indbygget. Det var utrolige tal, da den blev lanceret i 2003. I dag har vi takket
være klasse D vænnet os til firecifrede effektangivelser. BeoLab 90, kan bryste sig med 8200 watt pr. højttaler!

Er højttalere med DSP “snyd”?.

Peter Pan
Top 50 Contributor
Posts 2,088
OFFLINE
Bronze Member

Af Ræven -

Skift til non B&O TV.

Der er meninger og der er Beofan meninger !

Peter Pan
Top 50 Contributor
Posts 2,088
OFFLINE
Bronze Member
Peter Pan
Top 50 Contributor
Posts 2,088
OFFLINE
Bronze Member
Peter Pan replied on Wed, Apr 18 2018 8:17 AM

Dette er hvad der er plads til. Søg evt flere og tæl dem sammen.

I Marbella er der plas til en Demo-bio.

Peter Pan
Top 50 Contributor
Posts 2,088
OFFLINE
Bronze Member
Peter Pan replied on Wed, Apr 18 2018 10:12 AM

Peter Pans Hjemmebio Status -

Det gamle B&O får lov at holde lidt endnu, men Beocenter 9300 og den del der er tilslutte, spår jeg
ikke lang levetid, hvis FM signalet bliver slukket, så ingen grund til opdatering af MCL, det virker fint.

Computeren / ATV 3 / iPad, kan levere digital musik. Xeo3 systemet er perfekt til vores bolig størelse,
da det trådløse stereo signal kan modtages i de rum vi har. Det er blåt at udvide med de sæt højttaler
vi ønsker. Og så er der intet bøvl med kabeltræk. Jeg har aldrig oplevet det trådløse stereo signal
mellem Hub og højttalerne har svigtet eller givet støj, i de par år jeg har ejet Xeo.

BV 7 klare stadig at vise tv, og fungerer som monitor for Oppo og ATV 3 på film siden. Dolby 5.1
digital lyd, er stadig et must fra Netflix film.

I Bang & Oufsen butikken købt jeg de løsninger jeg drømte om, dengang det fandtes. I dag er B&O
butikken lukket. Jeg har lagt mange penge der, men det er der så andre der ikke gjorde. Crying

tigerisak
Top 500 Contributor
Posts 124
OFFLINE
Bronze Member
tigerisak replied on Tue, Apr 24 2018 1:16 PM

Har du hittat service manualen/service menyn för Beovision Eclipse?

Peter Pan
Top 50 Contributor
Posts 2,088
OFFLINE
Bronze Member
Peter Pan replied on Tue, Apr 24 2018 5:08 PM

Hej tigerisak

På mit indlæg trykker du 'Click her', og kan så vælge at downloade
det B&O nu omdage kalder manualen/service for Beovision Eclipse.

Peter Pan
Top 50 Contributor
Posts 2,088
OFFLINE
Bronze Member
Peter Pan replied on Tue, Apr 24 2018 5:11 PM

Retro er in, fra boligindretning til danske middagsretter. Her et handy musikanlæg fra
1970’ernes B&O, hvor stereo lyd kan streames trådløst, eller leveres via computeren.

Valget er dit. Her endnu en måde at opdatere BeoVox CX100. - Se her.

tigerisak
Top 500 Contributor
Posts 124
OFFLINE
Bronze Member
tigerisak replied on Tue, Apr 24 2018 5:37 PM

Tusen tack. Det enda jag får upp är 2 A4 sidor med specifikationer? Dokumentet heter PS_BViEclipse_A4_EN_FINAL.pdf

Peter Pan
Top 50 Contributor
Posts 2,088
OFFLINE
Bronze Member
Peter Pan replied on Wed, Apr 25 2018 10:31 PM

Benytter B&O LG C8 panelet til BeoVision Eclipse i 2018. ?

allanowich:
Det er virkelig ikke til at holde ud at se almindelig tv på et 4K tv.

@ allanowich
Måske billedmotor ’Alpha 9’, i LG's 2018 versioner kan rette lidt op på det problem. ?

Under Oversigt: 'LG 2018 TV' skriver Rasmus Larsen flatpanels dk.

Bag panelet sidder en ny og mere kraftfuld billedmotor, der har fået navnet ’Alpha 9’ og som for første gang understøtter
High Frame Rate – video i op til 120 billeder per sekund. De nye LCD-topmodeller har zone-styring.

LG ynder at sige: ”produceret efter samme tekniske specifikationer”. Der er dog en ændring i panelet. LG Display, som
producerer OLED-tv-paneler til samtlige producenter i dag, har indkørt en mindre ændring i pixelstrukturen for yderligere
at nedbringe risikoen for retention / fastbrænding af billedet. Selvom det ikke lader til at være et større problem ude i
stuerne, så er det positivt at konstatere, at LG går proaktivt til værks i takt med OLED-teknologien bliver mere udbredt.

En af de største ændringer finder vi dog under motorhjelmen. LG har udviklet en ny ’Alpha 9’ videoprocessor, der er hjernen
i C8, E8, G8 og W8 OLED-modellerne. B8 og LCD-topmodellerne bruger en nedskaleret ’Alpha 7’ variant. Så hvad betyder
dette i praksis. ?

Alpha 9 har først og fremmest mere avanceret videoprocessering."Visse kredsløb har til formål at forbedre billedet via dårlige
kilder", mens andre har til formål at udglatte bevægelse. Vi har set processoren i aktion flere gange og selvom vi generelt
foretrækker at slå de fleste af disse systemer fra for at sikre så præcis billedgengivelse som muligt, så er det svært at
komme udenom, at den tilsyneladende gør det godt på flere områder. I visse demoopsætninger havde LG opstillet en ny
model side-om-side med et Sony OLED-tv med en ’X1 Extreme’ videoprocessor og LGs skærme leverede bevægelses-
kompensation (motion interpolation) med flere detaljer. High Frame Rate – eller høj billedfrekvens. Det betyder konkret, at
de nye skærme kan håndtere video i op til 120 billeder per. sekund.  For særlige typer indhold såsom sport kan HFR
forbedre klarheden i hurtige bevægelser i en sådan grad, at det er svært at forstå, hvorfor vi nogensinde har stillet os tilfreds
med mindre. HFR understøttes dog kun via streaming og USB.

Rasmus Larsen flatpanels dk. skrev:
Vi havde håbet på, at LG ville hive en kanin op af hatten og annoncere, at skærmene var klar til HDMI 2.1 – som kræves
for at håndtere 4K HFR via HDMI – men selskabet LG insisterer på, at HDMI 2.1 bliver aktuelt tidligst i 2019-modellerne.

Peter Pan
Top 50 Contributor
Posts 2,088
OFFLINE
Bronze Member
Peter Pan replied on Thu, Apr 26 2018 12:24 PM

allanowich:
Det er virkelig ikke til at holde ud at se almindelig tv på et 4K tv.

@ allanowich
Måske billedmotor ’Alpha 9’, i LG's 2018 versioner kan rette lidt op på det problem. ?

Under Oversigt: 'LG 2018 TV' skriver Rasmus Larsen flatpanels dk.

Bag panelet sidder en ny og mere kraftfuld billedmotor, der har fået navnet ’Alpha 9’ og som for første gang understøtter
High Frame Rate – video i op til 120 billeder per sekund. De nye LCD-topmodeller har zone-styring.

LG ynder at sige: ”produceret efter samme tekniske specifikationer”. Der er dog en ændring i panelet. LG Display, som
producerer OLED-tv-paneler til samtlige producenter i dag, har indkørt en mindre ændring i pixelstrukturen for yderligere
at nedbringe risikoen for retention / fastbrænding af billedet. Selvom det ikke lader til at være et større problem ude i
stuerne, så er det positivt at konstatere, at LG går proaktivt til værks i takt med OLED-teknologien bliver mere udbredt.

En af de største ændringer finder vi dog under motorhjelmen. LG har udviklet en ny ’Alpha 9’ videoprocessor, der er hjernen
i C8, E8, G8 og W8 OLED-modellerne. B8 og LCD-topmodellerne bruger en nedskaleret ’Alpha 7’ variant. Så hvad betyder
dette i praksis. ?

Alpha 9 har først og fremmest mere avanceret videoprocessering."Visse kredsløb har til formål at forbedre billedet via dårlige
kilder
", mens andre har til formål at udglatte bevægelse. Vi har set processoren i aktion flere gange og selvom vi generelt
foretrækker at slå de fleste af disse systemer fra for at sikre så præcis billedgengivelse som muligt, så er det svært at
komme udenom, at den tilsyneladende gør det godt på flere områder. I visse demoopsætninger havde LG opstillet en ny
model side-om-side med et Sony OLED-tv med en ’X1 Extreme’ videoprocessor og LGs skærme leverede bevægelses-
kompensation (motion interpolation) med flere detaljer. High Frame Rate – eller høj billedfrekvens. Det betyder konkret, at
de nye skærme kan håndtere video i op til 120 billeder per. sekund.  For særlige typer indhold såsom sport kan HFR
forbedre klarheden i hurtige bevægelser i en sådan grad, at det er svært at forstå, hvorfor vi nogensinde har stillet os tilfreds
med mindre. HFR understøttes dog kun via streaming og USB.

Rasmus Larsen flatpanels dk. skrev:
Vi havde håbet på, at LG ville hive en kanin op af hatten og annoncere, at skærmene var klar til HDMI 2.1 – som kræves
for at håndtere 4K HFR via HDMI – men selskabet LG insisterer på, at HDMI 2.1 bliver aktuelt tidligst i 2019-modellerne.

Peter Pan
Top 50 Contributor
Posts 2,088
OFFLINE
Bronze Member
Peter Pan replied on Mon, Apr 30 2018 7:13 AM

faldo:
Hej
Jeg fik god hjælp herinde sidst. Så jeg prøver igen. Jeg har en BeoLink Passive MCL 2P
stereo forstærker som er sat til et sæt Bose udendørs højtaler. Nu er mit spørgsmål,
kan jeg sætte en Airport Express på MCL 2P ?
  

Hej faldo

Ja hvis du laver dette lille tricks, med en manuel trigger strøm boks, og flyttet gul trigger +
fra pin 4 til pin 1 så virker dette.

JacobSchmidt
Not Ranked
Posts 6
OFFLINE
Bronze Member

Hejsa....

Først og fremmest tak for en god tråd. Har brug for lidt hjælp. Har et setup som vedlagt. Mit problem er, at jeg ikke kan få lyden ud af mit BeoSound5 til mine BeoLab3 højttalere som er tilsluttet BeoVision7. Sikkert bare en indstilling. Nogen som kan hjælpe?

På forhånd tak, Jacob

Peter Pan
Top 50 Contributor
Posts 2,088
OFFLINE
Bronze Member
Peter Pan replied on Mon, Apr 30 2018 11:12 PM

Hej Jacob

Er BeoLab 4 tilsluttet BeoVision 7 Mk III, skal tv stå i option 2. BeoMaster 5 (se manual)
styres via MasterLink kablet via BV 7 / Beo4.

Peter Pan
Top 50 Contributor
Posts 2,088
OFFLINE
Bronze Member

Opman installerer 20 BeoSound Shape fliser - Tryk her.

JacobSchmidt
Not Ranked
Posts 6
OFFLINE
Bronze Member

Hej

 

Ja, BeoLab3 er begge tilsluttet BeoVision 7 mk III til powerlink stik og ikke surround-stikkene. 

Prøver at kigge i manualen til Beomaster5. TV er stillet via Beo4 til V.OPT 2.

Tak - måske jeg vender tilbage.

Kh J

Millemissen
Top 10 Contributor
Flensborg, Denmark
Posts 14,680
OFFLINE
Gold Member

 

BeoSound 5:

AudioMaster: Ja

Option: 0

MM

 

There is a tv - and there is a BV

Peter Pan
Top 50 Contributor
Posts 2,088
OFFLINE
Bronze Member

?

 

Peter Pan
Top 50 Contributor
Posts 2,088
OFFLINE
Bronze Member
Peter Pan
Top 50 Contributor
Posts 2,088
OFFLINE
Bronze Member

Benytter B&O LG C8 panelet til BeoVision Eclipse i 2018 ?. Ja, men hvornår selve skiftet fra C7 til C8
sker i leveringerne af Eclipse, vides ikke, det vil være afhænge af aktuel lagerstatus på Eclipse med C7.

LG's første 2018 OLED-tv klar i handlen. -

LG sender i disse uger C8 modellerne 55 til 77 tommer i handlen i Danmark. Det er OLED-tv med
4K-opløsning. Fire HDR-formater understøtes, herunder håndteres lyd i Dolby Atmos/ Dolby Vision,
Audio signaler videre sendes til eksterne højttalere. Alpha 9 er LG's nye opgraderet videoprocessor. 

Læs mere her.

Peter Pan
Top 50 Contributor
Posts 2,088
OFFLINE
Bronze Member
JacobSchmidt
Not Ranked
Posts 6
OFFLINE
Bronze Member

Takker, har prøvet alt, men kan simpelthen ikke få tændt højttalerne når jeg tænder for radio eller cd på min BeoSound5. 

BeoSound5 står i AudioMaster Ja, og option 0. Jeg kan tænde for mine Beolab3500, men kan altså ikke få tændt for mine BeoLab3 i stuen som er koblet på BeoVision7.

Nogen der kan hjælpe?

Jacob

Millemissen
Top 10 Contributor
Flensborg, Denmark
Posts 14,680
OFFLINE
Gold Member

JacobSchmidt:

Ja, BeoLab3 er begge tilsluttet BeoVision 7 mk III til powerlink stik og ikke surround-stikkene. 

Begge dele er vel PL-udgange!

Spiller de ved andre kilder - audio- hhv video-kilder?

MM

There is a tv - and there is a BV

Peter Pan
Top 50 Contributor
Posts 2,088
OFFLINE
Bronze Member
Peter Pan replied on Mon, May 7 2018 11:08 PM

Hej igen Jacob

Fejlen må ligge på din MasterLink forbindelse, da det er ad denne
vej lyd sendes til BeoVision 7, og hermed til de tilsluttede BeoLab 3.

Peter Pan
Top 50 Contributor
Posts 2,088
OFFLINE
Bronze Member

Endnu en 'Kineser' dims med Bang & Olufsen logo.

Peter Pan
Top 50 Contributor
Posts 2,088
OFFLINE
Bronze Member

Hvis man har mange cd’er og gerne vil gemme dem på harddisk / Nas-server.

Hvorfor benytte dyre løsninger, når en computer og en konverter giver muligheden for at konvertere
med f.eks dBpowerAMP Music converter, og gemme sine cd’er som Flac filer i cd kvalitet.


Peter Pan
Top 50 Contributor
Posts 2,088
OFFLINE
Bronze Member

LG C8 Test 08.05.2018 - Tryk her.

Peter Pan
Top 50 Contributor
Posts 2,088
OFFLINE
Bronze Member
Peter Pan replied on Fri, May 11 2018 7:29 AM

Det lyder da ikke godt .. Eclipse fremtid uden skærm fornyelse med C8 ... Hvad mener DU ?

Peter Pan
Top 50 Contributor
Posts 2,088
OFFLINE
Bronze Member
Peter Pan replied on Sun, May 13 2018 1:05 PM

En del af mit setup - Tryk her.

Peter Pan
Top 50 Contributor
Posts 2,088
OFFLINE
Bronze Member
Peter Pan replied on Mon, May 14 2018 9:30 AM

Peter Pan
Top 50 Contributor
Posts 2,088
OFFLINE
Bronze Member
Peter Pan replied on Tue, May 15 2018 9:09 AM

Internet-streaming via et trådløst netværk hjemme hos dig selv, giver idag god lydkvalitet.
Der er færre udfald over WiFi end via et teretisk antenne signal. Der kreves en DAC (digital til analog
converter) i dit setup, da det er et digital signal du modtager. Radio kanaler streames så via en af de
mange radio app der lægges på en Iphone/Android/ Tablet/ Computer.

Vælges iPhone benyttes "AirPlay" som sender trådløst til en Apple TV3 box, som har optisk udgang.
Vælges en Apple TV 4 findes kun en HDMI udgang, den krever en HDMI til analog konverter. Du
vælger altså den DAC der passer til dit valg. Den analog udgang tilsluttes det audio setup du måtte
have. Måske har det en indbygget DAC, så må du tage højde for det. Appels system er driftsikkert.
Brug kun app med indbygget volumestyring.

Vælges Googles Chromcast-audio enhed, kan denne enhed både tilsluttes dit audio setup med digital
optisk kabel, eller et analog kabel med 3,5mm Jack stik. Vælges en Chromcast-audio, sendes
trådløst via "Casting". Apps til Chromecast-audio support findes til både iOS og Android. Læs på
pakken, og følg anvisningen på opsætningen af Google Home-app'en. Benyttes den analoge udgang,
så husk at sætte hak ved 'fuldt dynamisk område' i opsætnings menuen. Fordel ved "casting" med
enheden Chromecast-audio, er den musik du henter på internettet, kommer direkte fra den valgte
stream tjeneste til din Chromecast-audio. Du sender altså ikke fra din mobile enhed. Den kan slukkes,
når du har sat gang i afspilningen, og bruges til andet. Dette er ikke muligt med Apple AirPlay. Vælges
Spotify-app'en er der et tydeligt ikon forneden, som du klikker på. Herefter forbinder din Chromecast-
audio sig til Spotify og afspiller det, du har bedt den om.

Benyttes en Computer lægger man app's ind til de stream tjenester man ønsker. Her kan du også lave
direkte genveje til radio stationer i Windows Media Player. F.eks sender DR kanalerne i 192 K bit/
sekund. Der findes også Radio stationer der sender i 320 K bit/sekund. For bedre lydkvalit er det
en fordel at bruge en USB/ Analog DAC mellem computerens USB tilslutning, og dit audio setup.

Peter Pan
Top 50 Contributor
Posts 2,088
OFFLINE
Bronze Member
Peter Pan replied on Thu, May 17 2018 2:35 PM

En gammel nyhed er nu lanceret - BeoVision Eclipse fås nu i messing farve & røget eg.

Peter Pan
Top 50 Contributor
Posts 2,088
OFFLINE
Bronze Member
Peter Pan replied on Fri, May 18 2018 9:34 AM

Peter Pan
Top 50 Contributor
Posts 2,088
OFFLINE
Bronze Member
Peter Pan replied on Mon, May 21 2018 7:25 AM
Eclipse: Problem with Dolby vision in 50/60 hz - Tryk her.

______________________________________

Personlig vil jeg være meget glad for at kende til de korrekte oplysninger, hvis jeg stod over for at
skulle købe et Eclipse nu. Jeg vil godt vente en måned, hvis jeg så ved alt er afprøvet og virker.
----------------------------------------------------------------------------------------

Men noget siger mig, der er gået for meget HUMLE i den hos B&O. LOL



YouTube.  
beophase
Not Ranked
Posts 52
OFFLINE
Bronze Member
beophase replied on Mon, May 21 2018 9:13 AM

XD

B&O goes Evelcorp?

I need more Beolabs!

Page 19 of 40 (1577 items) « First ... < Previous 17 18 19 20 21 Next > ... Last » | RSS